Hoe social media marketing jouw conversie direct laat stijgen

Waar bedrijven vroeger social media als een kostenpost zagen, zien veel organisaties het nu als een grote toevoeging aan hun dagelijkse marketingactiviteiten. Het levert je niet alleen meer naamsbekendheid op, maar het zorgt ook voor meer interactie met jouw klanten, het beïnvloeden van de customer journey en een hogere conversie. Is jouw social mediastrategie nog niet piekfijn uitgewerkt? Dan zullen onderstaande tips jou helpen om jouw conversie direct te laten stijgen.


Een goede content strategie is key

Ga niet als een kip zonder kop aan de slag met het verspreiden van jouw content. Dit is niet alleen zonde van je tijd, maar je haalt dan ook niet het optimale resultaat uit al jouw werk. Écht waardevolle content, zet bezoekers aan tot actie. Een goed framewerk is dan ook heel erg belangrijk. 

Stel daarom als eerst doelen in. Wat wil je eigenlijk bereiken met jouw social mediakanalen? Wil je meer traffic naar jouw website? Of juist meer naamsbekendheid opbouwen? Zorg dat je opgestelde doelen duidelijk voor jou zijn. Vervolgens ga je onderzoek doen naar je doelgroep. Op welke kanalen zitten zij? Welke vragen hebben zij. Doe nauwkeurig onderzoek, want je wilt zo goed mogelijk inspelen op de behoefte van jouw doelgroep.

Voeg waarde toe aan je content

Nadat je bovenstaande stappen hebt afgerond is het tijd om content te maken. Bevat jouw content geen toegevoegde waarde? Dan zullen jouw volgers snel weer gevlogen zijn. Waarde is één van de belangrijkste aspecten om uiteindelijk meer conversie te genereren. Maar hoe doe je dit nou? 

Om te beginnen is het belangrijk om in het denkproces van je doelgroep te duiken. Stel jezelf de vraag: “Waarom zou iemand mij volgen?” Kom je nog niet op het antwoord van deze vraag, dan helpen de volgende motivatie technieken je misschien verder. Er zijn meerdere redenen waarom iemand jouw account wil volgen. Dit kan zijn doordat jouw content entertainend is, informerend, misschien ligt jouw focus op sociale interactie of kunnen mensen zich goed identificeren. Lukt het nog steeds niet om te bedenken waarom volgers jouw account zouden moeten volgen? Dan mist er toegevoegde waarde in je content en moet je, je strategie direct aanpassen. Focus je op de bovengenoemde motivaties en ik weet zeker dat jouw bereik snel zal toenemen.

Wat is social media marketing

Maar wat is social media marketing nou eigenlijk? Social media marketing omvat alle marketingactiviteiten die een bedrijf of persoon uitvoert op één of meerdere online kanalen. Hierbij kan je denken aan online-adverteren via Facebook/Instagram/TikTok, maar ook berichten plaatsen op LinkedIn of foto’s’ posten op Instagram vallen hieronder. Social media marketing is een breed omvattend begrip, dat tegenwoordig enorm veel invloed heeft op ons dagelijks leven.

Post altijd op de beste tijden

Zorg dat je, je doelgroep op het juiste moment aanspreekt. Er zijn verschillende manieren om erachter te komen welke dagen en tijden jou de meeste views, likes en clicks opleveren. Allereerst heeft Coosto, een social media marketingtool, onderzoek gedaan naar de best presterende dagen en tijden over iedereen. Om een start te maken met jouw eigen onderzoek is de volgende data handig om mee te nemen. Coosto geeft aan dat in 2021 de best presterende tijden als volgt zijn:

  • 19:00 uur voor Facebook
  • 12:00 uur voor Twitter
  • 22:00 uur voor Pinterest
  • 19:00 uur voor LinkedIn
  • 17:00 uur voor Instagram
  • 16:00 uur voor YouTube.

Een andere manier om erachter te komen wanneer je de meeste engagement creëert, is door in je statistieken te kijken. Zo weergeeft Instagram bijvoorbeeld precies wanneer jouw volgers online zijn. 

Reageren is converteren

Beloon de mensen die onder jouw posts reageren. Hierdoor krijgen ze een positieve associatie met jouw merk, waardoor de kans op conversie weer groter is. Ook is de kans groter dat zij in de toekomst vaker op jouw berichten zullen reageren, wat weer goed is voor jouw engagement. Een goede manier om reacties uit te lokken is om vragen te stellen in de caption. Hierdoor is het voor jouw volgers makkelijker om onder jouw post te reageren. 

Een laatste tip om jouw content strategie zo goed mogelijk bij te houden is d.m.v. een contentkalender. Contentkalenders helpen jou met het inplannen van jouw content. Hierdoor blijf je goed op schema, weet je wanneer je nieuwe content moet produceren en creëer je continuïteit. Én laat continuïteit nou net heel belangrijk zijn om hoog te scoren binnen het algoritme. 

Kortom, zorg dat jouw content strategie piekfijn is uitgewerkt om het optimale resultaat te behalen. Doe genoeg research naar de beste tijden om te posten en beloon de mensen die onder jouw post reageren.

Dat social media marketing niet mag ontbreken is hopelijk nu wel duidelijk. Heel veel succes met jouw content strategie! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *