Hoe kies je het juiste lettertype voor jouw merk?

on

We zien soms merken met een prachtige uitstraling en het perfecte lettertype. Dat trekt gelijk je aandacht toch? Toch is het lastig te bepalen welk lettertype bij jouw merk past. Is een lettertype dan zo belangrijk? Jazeker! Het juiste lettertype kiezen is essentieel om emoties en gevoelens te communiceren naar je klanten. In dit artikel vertellen we jullie social media managers, meer over hoe je de juiste lettertypes kiest voor jouw merk.

Waarom je niet zomaar een lettertype kunt kiezen

Lettertypes voor merkidentiteit zijn altijd al belangrijk geweest. Door de opkomst van social media willen bedrijven een samenhangend merk op alle platforms. Cyrus Highsmith, auteur van Inside Paragraphs zegt: ‘’Lettertypes weergeven de stem van een sfeer of historische setting. Typografie is lichaamstaal.’’ Bij het kiezen van een lettertype is het belangrijk dat het de persoonlijkheid van je merk weerspiegelt. Verschillende lettertypes roepen allerlei emoties en gevoelens op. Door een goed lettertype te kiezen weten je klanten wat je merk is en waar het voor staat. Een kinderachtig lettertype zoals ‘Comic Sans’ zou heel onprofessioneel overkomen, waardoor je gelijk veel klanten verliest. Een lettertype zoals ‘Baskerville’ geeft juist weer een hele nette en klassieke uitstraling. Zo zie je dus dat ieder lettertype een andere kijk geeft op je merk en dat het essentieel is dat je een passend lettertype uitzoekt.

Want zeg nou zelf, naar welke kinderopvang zou jij je kind sturen?

De aandachtspunten voor het kiezen van een lettertype

Het beste is om twee en maximaal drie lettertypes te kiezen voor je branding. Je kan verschillende lettertypes gebruiken voor koppen, platte teksten of quotes. Wanneer je meer dan drie lettertypes gebruikt in je branding werkt dat afleidend. Het maakt je website, nieuwsbrief of social media kanalen druk en onoverzichtelijk. Een succesvol merk heeft een duidelijke persoonlijkheid die klanten makkelijk onthouden. Zorg er dus voor dat het lettertype bij de persoonlijkheid van je merk past. Lettertypes worden geclassificeerd als handgeschreven, decoratief, script, serif en sans-serif. Elk lettertype heeft een eigen persoonlijkheid. Het gebruik van een schreeflettertype wordt gezien als klassiek en traditioneel. Daarentegen worden schreefloze lettertypes juist gezien als eigentijds en strak. Wanneer je een lettertype uitzoekt, denk dan aan de lange termijn. Met dit lettertype zal je namelijk jarenlang opgescheept zitten. Ook is het belangrijk dat het lettertype leesbaar is. Het is lastig om de boodschap goed over te brengen zonder een leesbaar lettertype.

Hoeveel gaat het mij kosten?

Er zijn ontelbare lettertypes beschikbaar voor iedereen, zowel gratis als betaald. Je kan kiezen voor een gratis lettertype, maar dan moet je je wel realiseren dat er meestal maar één variant beschikbaar is. Je kan de tekst niet dikgedrukt of cursief maken. Ook is het met gratis lettertypes zo dat het er in de ene browser goed uitziet maar in de andere browser niet. Houd dus rekening met dat risico. Gratis lettertypes zijn meestal voor persoonlijk gebruik bedoeld, dus ze hebben vaak geen commerciële licenties. Een paar goede websites voor gratis lettertypes zijn Font Squirrel, Google Fonts en 1001 Fonts. Kijk daar eens op als je geen geld wil uitgeven. Toch raden we je aan om wel een betaald lettertype te kiezen. Dan ben je er zeker van dat het op iedere browser gelijk is en dat de kwaliteit beter is. Het kan namelijk een groot verschil maken tussen een professioneel en amateuristisch design. Het fijne van een betaald lettertype is dat het aandachtig is ontworpen en dat het overal dezelfde kwaliteit heeft. Bekende sites hiervoor zijn bijvoorbeeld FontShop en MyFonts.

Welke lettertypes je absoluut niet moet gebruiken

We raden je aan om een aantal lettertypes te vermijden in je branding. De eerste is ‘Comic Sans’. Dit lettertype gebruiken ze op basisscholen en is erg kinderachtig. Waarschijnlijk nemen je klanten je niet zo serieus als je dit lettertype gebruikt. Daarnaast kan je ‘Courier’ ook beter vermijden. Dit lettertype lijkt alsof het getikt is op een oude schrijfmachine. Dat komt heel onduidelijk en ouderwets over. Het laatste lettertype dat je beter niet kunt gebruiken is ‘Times New Roman’. Dit lettertype getuigt van weinig smaak en creativiteit. Bijna iedereen kent het wel en het is daarom niet meer origineel. Zoals we al eerder zeiden, moet het lettertype goed leesbaar zijn. Dus alle lettertypes die slecht leesbaar zijn, zoals decoratieve lettertypes kun je ook beter vermijden.

Nu je weet waarom het juiste lettertype uitzoeken zo belangrijk is, kan je nog even de tijd nemen om te kijken of je echt het goede lettertype gekozen hebt. Je kan nog kijken op de sites die we je geadviseerd hebben voor inspiratie en ideeën. Of misschien ben je juist heel tevreden! En onthoudt, we willen geen ‘Comic Sans’, ‘Courier’ en ‘Times New Roman’ zien in jullie branding straks! Voor nog meer handige branding tips kan je onze andere artikelen lezen, over bijvoorbeeld de meest gemaakte branding fouten. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *