Hoe kan jij in 5 stappen jouw merk online vindbaar maken?

“Wil jij dat iedereen jouw merk kent?”. Dan moet je ervoor zorgen dat jouw merk goed online vindbaar is. Tegenwoordig zijn er duizenden merken die allemaal naamsbekendheid willen opbouwen, met als doel hun merk te laten groeien, maar met zoveel online concurrentie is het erg lastig goed op te vallen. Daarom leg ik in dit artikel met behulp van 5 stappen uit, hoe jij jouw merk online vindbaar maakt.

Stap 1: Een website voor jouw merk

Het is voor de hand liggend dat een website noodzakelijk is om online vindbaar te zijn. Toch ben je met het maken van een website niet direct klaar. Een goede website vertelt het verhaal van je onderneming, iemand die voor het eerst op je website komt moet gemakkelijk informatie kunnen vinden over jouw merk. Daarom is belangrijk een website te maken die gebruiksvriendelijk is. Dit betekent een goede menu structuur, mobiel vriendelijk en een snelle laadtijd. Ook moet je een duidelijk doel voor ogen hebben. Als je een online webshop hebt is het doel van je website conversie, in de vorm van sales. Een ander doel kan zijn, het informeren van websitebezoekers over jouw merk. Hierbij functioneert je website als informatiebron, voor als mensen jouw merk online op zoeken. Zorg er dan ook voor dat je website volledig gebouwd is voor het behalen van je doel(en).

Tip: wil je een snelle website voor een goede prijs, dan adviseer ik om TransIP te gebruiken. Deze website host kost €10-15 per maand, afhankelijk van het gekozen pakket, en is dus erg goedkoop.

Stap 2: Search Engine Optimization

Om als merk goed online vindbaar te zijn moet je website SEO proof zijn. Maar wat betekent goede SEO en hoe zorg je ervoor? Een goede website betekent goed vindbaar zijn op google. SEO staat voor Search Engine Optimization en gaat over het vindbaar maken van jouw website in de Google zoekmachine. Hiervoor is kwalitatieve content erg belangrijk. Begin daarom met bloggen, door te bloggen kan je gratis de online vindbaarheid van jouw merk verbeteren. Het schrijven en publiceren van content, waarin je je expertise met jouw doelgroep deelt, zorgt ervoor dat de lezers zien wat je te bieden hebt en dat je de juiste mensen bereikt. Ook zorgen blogs ervoor dat je op de onderwerpen waarover je schrijft in zoekmachines beter gevonden wordt. Google zal jouw website als waardevol beschouwen en hoger ranken in de zoekmachines. Een hoge ranking betekent meer websitebezoekers en dus meer conversies.

Stap 3: Een Google Mijn Bedrijf account

Wat weinig bedrijven weten is dat Google de mogelijkheid biedt om een gratis vermelding in Google te krijgen, dit door je bedrijf aan te melden bij Google Mijn Bedrijf. Zo creëer je een business profiel bij Google en wordt jouw bedrijf weergegeven in Google Maps. Het zorgt ervoor dat je extra zichtbaar bent in de zoekmachines, ook is het een mogelijkheid om een goede eerste indruk te maken bij potentiele klanten en het genereren van nieuwe leads. Het is erg belangrijk om jouw Google Mijn Bedrijf vermeldingen up-to-date te houden, dit omdat mensen er altijd vanuit gaan dat wat op google staat klopt. Plaats regelmatig updates of aanbiedingen, zodat jouw Google Mijn Bedrijf account actueel blijft.

Stap 4: Social media inzetten

Wat natuurlijk niet mag ontbreken is social media. Tegenwoordig zoeken veel potentiële klanten een bedrijf eerst op via social media. Het is dus belangrijk hiermee actief bezig te zijn. Zorg er daarom voor dat je de geschikte platformen gebruikt die aansluiten bij je doelgroep. De eerste indruk is erg belangrijk, daarom moet je betrouwbaarheid uitstralen, dit kan door: regelmatig te posten, volgers en likes te verzamelen en nog beter een community te creëren. Een verzorgde en professionele uitstraling kan al veel opleveren. Door regelmatig content te plaatsen zullen steeds meer mensen jouw sociale media-accounts vinden, hiermee vergroot jij jouw bereik. Begin daarom met onderzoek naar de platformen waar jouw doelgroep zich op bevindt en zoek uit wat voor content je doelgroep wilt zien. Wacht niet te lang en ga direct aan de slag!

Tip: Maak een content kalender, dit helpt consequent te posten en zorgt voor structuur in je aanpak.

Stap 5: Online adverteren

Dit is een snel middel om online jouw doelgroep te bereiken, maar voordat je aan deze stap begint, adviseer ik je eerst de voorgaande stappen te hebben doorlopen. Wanneer je niet weet hoe je advertenties inzet, lopen de kosten al snel op. Het online adverteren kost naast geld ook veel tijd. Daarom zijn er veel bedrijven die hierbij kunnen helpen, opvallend is dat zij vaak jou benaderen. Let op dat bij het inzetten van een marketingbureau, naast de advertentiekosten, je ook kosten kwijt bent voor de geleverde dienst. Dit is voor veel startende ondernemingen niet te betalen. Zet daarom advertenties pas in wanneer jouw merk over de kennis of financiële middelen beschikt.

Dus je weet nu dat jouw merk goed online vindbaar wordt door het hebben van een website, optimaliseren van je SEO, een account bij Google Mijn Bedrijf, het inzetten van social media en online adverteren. Gebruik deze kennis en ga zelf aan de slag door alle stappen te doorlopen. Wees niet te gehaast en neem hiervoor de tijd!

Houdt C-Branding in de gaten voor meer informatie over het opbouwen van jouw merk.

Gratis stockfoto met actieplan, bedenkingen, brainstormen
stap voor stap jouw bedrijf online vindbaar maken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *