Hoe bepaal je jouw Tone of Voice?

Bij branding staan een aantal dingen centraal: de kernwaarden van je bedrijf, je merkidentiteit, maar ook de tone of voice. En op de tone of voice gaan we in dit artikel focussen, want hoe bepaal je je tone of voice eigenlijk en hoe implementeer je je tone of voice in je content. Om daarachter te komen moeten we natuurlijk eerst weten wat het begrip ‘Tone of voice’ nou eigenlijk inhoudt. In de breedste zin betekent het begrip tone of voice: De stem waarmee, en de toon waarop, je jouw merk communiceert naar je doelgroep. Je moet de tone of voice eigenlijk zien als hoe je je bedrijf formuleert naar eigenlijk iedereen. Dus niet alleen naar je klanten, maar ook bijvoorbeeld je medewerkers.

We hebben hieronder in vijf stappen uitgelegd hoe je een tone of voice bepaalt die aansluit op jouw bedrijf. Volg deze stappen! Succes gegarandeerd, nee grapje garantie tot de deur! 

Stap 1: Wie is de mol… PUBLIEK? 

Het eerste wat we gaan doen is het leren kennen van je publiek. 

Zorg ervoor dat je weet wat hun gender, leeftijd, interesses en bijvoorbeeld opleidingsniveau is. Voor deze informatie kan je bijvoorbeeld gebruik maken van je Google Analytics of kijken naar de statistieken van je sociale mediakanalen. Als je dit gedaan hebt kunnen we aan de slag met een persona. Schets een fictief persoon die in jouw doelgroep past. Dit is een handige tool om een duidelijk beeld te krijgen van je doelgroep. Zo zorg je er ook voor dat je een makkelijke tone of voice kan bepalen. 

Wat ook handig is om te weten is, is wat je doelgroep leest. Een millennial leest natuurlijk andere dingen dan iemand uit gen z. Gen Z-ers houden bijvoorbeeld meer van gepersonaliseerde content

Stap 2: Goed bedrijf slecht bedrijf

De tweede stap in het bepalen van de tone of voice zijn je waarden om te communiceren. Om dat te doen moet je kijken naar de kernwaarden van je bedrijf. Waar staat je bedrijf voor en wat wil je overbrengen aan je doelgroep. Vraag jezelf de volgende vragen: waarom heb je je bedrijf opgezet? Wat maakt jouw bedrijf uniek? Waar staat je bedrijf voor? En welke waarden wil je delen met je doelgroep?

Stap 3: HELP Mijn man is.. welke content moet ik maken?  

Bij de derde stap gaan we je content bepalen en hoe je in die content communiceert.

Nu je een duidelijk beeld hebt van de doelgroep gaan we kijken naar het maken van content. Je weet nu van wat soort content je doelgroep houdt. Ook ben je er dan achter gekomen hoe je je doelgroep aanspreekt. Ben je serieus? Ben je grappig? Of ben je formeel of informeel. 

Stap 4: The Voice Of The Tone Of Voice

De één na laatste stap is dat je de knoop moet doorhakken en bevestigt welke tone of voice bij jouw merk wordt gebruikt. We gaan nu alle voorafgaande informatie bundelen voor deze stap. Een tone of voice richt zich tot twee dingen. Hoe je klinkt en hoe je wilt klinken. Het is bewezen dat je grappige dingen beter onthoudt dan serieuze dingen en grappige content wordt ook veel meer gedeeld. Als je doelgroep je maar grappig vindt dat is het belangrijkste. Dus zorg ervoor dat je grappig bent. Dat klinkt misschien makkelijker dan het is en dat is het waarschijnlijk ook! Je zou dan kunnen kijken naar welk merk jij grappig vindt en dan een beetje gluren bij de buren. Dat kan nooit kwaad. 

Stap 5: Heel Holland bedenkt een Tone of Voice 

We zijn nu bij de laatste stap aangekomen en dat is het implementeren van je zojuist bedachte tone of voice. Om dat succesvol te doen begin dan met het zorgen voor een up-to-date merkplan. Zorg er ook voor dat die daadwerkelijk up-to-date blijft. Maak een handleiding met je net bepaalde tone of voice. Zo is het makkelijk voor al je medewerkers om de juiste tone of voice te gebruiken. Als laatst zou ik je willen meegeven om vooral jezelf te blijven met hoe je mensen aanspreekt. Jij als geen ander staat achter je bedrijf en je weet donders goed wie geïnteresseerd is in jouw product of dienst. Hopelijk ben je wat wijzer geworden en heb je (fingers crossed) een tone of voice weten te bedenken met de stappen die ik heb geschreven. Vonden jullie dit nou een leuk artikel? Geef het dan een duimpje omhoog! Abonneer ook even op mijn kanaal en vergeet niet het belletje indrukken, zo mis je nooit mijn nieuwe artikelen!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *