First things first: hoe bepaal je jouw merkidentiteit?

Stel je voor, je hebt een leuk idee voor een eigen bedrijf, maar je hebt hier nog geen duidelijk beeld bij. Hoe zorg je er dan voor dat andere mensen hier wel een beeld van krijgen? Jouw merkidentiteit is je visitekaartje, de eerste indruk van jouw aankomende klanten. Maar hoe bepaal je nou hoe dat eruit komt te zien? Ik neem je in dit artikel mee door de eerste stappen van het visueel maken van jouw bedrijf.

Inspiratie

Alles begint met een idee, maar wat nou als je die nog niet hebt? Om een beeld te krijgen is het belangrijk om te beginnen met inspiratie opdoen. Eerst visueel en daarna kan je beginnen met het verwoorden.

Een programma dat ik hier vaak voor gebruik is Adobe Photoshop. Hierin kan je een collage samenstellen van de foto’s die je online hebt gevonden. Niet iedereen beschikt over een Creative Cloud account daarom raad ik aan om gebruik te maken van Pinterest. Hier kan je beelden opslaan die jou aanspreken. Je kan verschillende borden aanmaken met verschillende sferen. Pinterest biedt ook aanbevelingen aan op basis van jouw inspiratie. Wanneer je een duidelijker beeld hebt van wat jou aanspreekt, kan je proberen dit te verwoorden. Dit hoeven geen uitgebreide woorden te zijn, maar kunnen ook steekwoorden zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de sfeer die een foto met zich mee brengt, de kleuren die worden gebruikt en woorden waarmee deze foto’s worden beschreven door het account. Mocht een online platform nou niet echt jouw ding zijn, dan kun je altijd in tijdschriften rondstruinen of inspiratie opdoen bij plekken die je in het dagelijks leven tegenkomt.

Mindmappen

Ik hoor je al denken, ‘niet die mindmap methode zeker?’ Het gebruiken van een mindmap hoeft helemaal niet saai of moeilijk te zijn. Je hebt al veel visuele inspiratie opgedaan, dus het maken van een mindmap zal je verder helpen met jouw weg naar succes. Begin met een aantal grote cirkels met bijvoorbeeld sferen die jou aanspreken en werk vanuit hier verder naar kleinere steekwoorden.

Missie & visie

Nu je de woorden hebt gevonden om jouw bedrijf te omschrijven en te visualiseren, is het tijd om er nog dieper in te duiken. Een missie en visie bepalen is niet zo snel gepiept als een mindmap, maar zal je wel helpen een nóg duidelijker beeld te scheppen voor jouw bedrijf.  Maar wat zijn een missie en een visie eigenlijk?

Laten we beginnen met een missie. Dit is een omschrijving van wat je graag wil bereiken met jouw bedrijf. Heb je een droom die je graag wil verwezenlijken? Je legt hier uit waar jouw bedrijf voor staat en wat de normen en waarden zijn. Daarnaast kan je hier omschrijven waarom jouw bedrijf zou moeten bestaan en wat jou motiveert. Een missie kan klein beginnen en door de jaren heen worden uitgebreid.

Een visie beschrijft wat je graag wil bereiken met jouw bedrijf. Het beschrijft de kernwaarden en wordt steeds aangepast om ervoor te zorgen dat het in evenwicht is met de missie van jouw bedrijf. Een visie kan steeds worden aangepast nadat er is geëvalueerd wat er nodig is om de missie te verwezenlijken. 

De ultieme succesfactor

Laten we eerlijk met elkaar zijn, allemaal leuk en aardig al die inspiratie opdoen, maar dit gaat er natuurlijk niet meteen voor zorgen dat jouw bedrijf een succes gaat worden. Wat hier wél voor gaat zorgen is jouw ultieme succesfactor. Wat maakt jouw bedrijf uniek? Je mag hierbij verder denken dan jouw missie en visie, denk bijvoorbeeld aan iets wat niet voor de hand ligt. Een combinatie van interieur, van sferen, locaties, noem maar op. Het gaat hier vooral om de ervaring die meegegeven wordt aan de klant. Misschien is dit nu nog vaag, daarom heb ik hieronder een aantal voorbeelden van bedrijven die dit goed hebben aangepakt.

Restaurant De Kas

Een restaurant dat zelfgeproduceerde groentes opdient, zien we wel vaker, maar in een kas eten is niet iets dat je vaak doet.

De roze bunker

Dit bedrijf maakt en verkoopt verschillende siropen. Dit doen ze voornamelijk via andere winkels en restaurants. Toch zijn ook zij gevestigd op een interessante plek, namelijk een prachtige tuin waar ze zelf de ingrediënten voor hun siropen plukken.

1000 en 1 nacht

Een lampenwinkel, maar dan net even anders. Je wordt bij binnenkomst omringd door de honderden schitterende lampjes om je heen. Een ervaring die zij de bezoeker geven en waardoor ze niet snel vergeten worden.

Greenmatters

Deze kledingwinkel plant voor elk gekocht product tien bomen. Je kan vervolgens zelf kiezen uit verschillende locaties waar deze geplant kunnen worden.

Zoals je ziet hebben al deze bedrijven een ultieme succesfactor die een ervaring met zich meebrengt. Als zo’n ervaring uniek genoeg is, is de kans groot dat mensen deze gaan delen met anderen.

Het vormgeven van jouw merkidentiteit is een proces dat een langere tijd kan duren. Als je deze eerste stappen als leidraad neemt, zal het je een stuk gemakkelijker afgaan. Neem de tijd die je nodig hebt en laat je vooral niet haasten. Zoals E. Pyle ooit citeerde ‘Alles komt op tijd voor hij die wachten kan’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *