Employer branding, de key van succes voor jouw merk!

Stel, je wil later een eigen bedrijf oprichten en je hebt meerdere werknemers onder jouw bedrijf werkzaam. Dan is employer branding handig om je als werkgever mee bezig te houden. Bij employer branding gaat het om nieuw talent aantrekken en het behouden van jouw mensen binnen je bedrijf.

Wat is employer branding?

Voor ik je vertel hoe employer branding jouw merk succesvol maakt moeten we beginnen bij het begin. Want wat is employer branding? De auteurs Waasdorp, Hemminga en Roest van het boek ‘Bouwen aan het Nieuwe Employer Brand’, definiëren employer branding als volgt: “Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers” (GreatPlaceToWork, 2018).

Google is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat veel met employer branding bezig is. Naast een prachtige video dat ze op hun website laten zien, over hoe het is om te werken bij deze tech-gigant, laten ze ook zien hoe belangrijk ze hun werknemers vinden bij de verschillende afdelingen in hun bedrijf. Daarnaast werkt Google met een 70/20/10 regel. Dit houdt in dat je als werknemer 70% van je werktijd taken uitvoert die je door het bedrijf worden opgedragen, 20% van je werktijd je eigen ideeën kan uitwerken en 10% van de werktijd kan je gebruiken voor diverse trainingen.

4 tips hoe je employer branding kan inzetten

Nu je weet wat employer branding is vraag je je vast af hoe? Hierbij dé 4 tips die je helpen om employer branding in te zetten bij jouw (toekomstig) merk.

Zorg voor een duidelijke employer boodschap

Een employer boodschap is een boodschap die te zien is in alle content die je creëert en verspreidt onder de doelgroep. Bij het verspreiden van een employer boodschap onder de doelgroep weet de doelgroep wat ze van jou als merk kunnen verwachten. Hoe doe je dit? Allereerst is het belangrijk om jouw merk van een afstand te bekijken: waar staan jullie voor en wat zijn de motivaties van de werknemers om bij jouw merk te werken. Vervolgens bedenk je hoe je met deze inzichten nieuwe mensen kunt aantrekken bij jouw merk. Je creëert hierdoor een boodschap die aansluit bij je huidige personeel en merk. Daarnaast trek je ook nieuwe mensen aan voor je bedrijf. Lees hier meer over het creëren van een employer boodschap.

Vertel het verhaal van je werknemers in plaats van je merk

Je kunt natuurlijk tal van verhalen vertellen over je merk en je doelen, maar dat is niet hetgeen waar nieuw toekomstig personeel op zit te wachten. Liever hoort deze doelgroep de verhalen van je huidige personeel en hun ervaringen op de werkvloer. Hoe ervaren ze de werksfeer en hoe liggen de verhoudingen binnen het werkteam? Dit zijn vragen waar toekomstig personeel benieuwd naar is. Belangrijk dus om jouw mensen naar voren te laten komen in plaats van je merk. Hoe pak je dit aan? Jij als social mediamanager moet jouw medewerkers een podium op de social mediakanalen geven waarin ze vertellen wie ze zijn en wat ze doen. Een mooie uitdaging dus om juist je werknemers naar voren te laten komen in plaats van je merk.

Blijf consistent in je verhaal

Om nieuwe werknemers aan te trekken naar je merk, is het belangrijk om je verhaal consistent en duidelijk over te brengen. In de loop van de tijd bouw je een bepaald imago op en het komt vreemd over op nieuwe toekomstige werknemers als dit voortdurend verandert. Lastig, omdat je veel verschillende kanten hebt van een bedrijf maar je komt juist als merk sterk over als deze verschillende onderdelen toch aansluiten bij de missie en visie. Je staat voor een bepaald doel als merk en daar moeten deze verschillende onderdelen op inspelen.

Promoot het imago van je merk

Je huidige werknemers zijn overtuigd van de visie van je merk en durven dit ook naar de buitenwereld te laten zien. Het is nu tijd om je doel en visie van je merk door je werknemers te laten verspreiden. Dit kan je doen door hen aan te sporen hun werkervaring op het social mediakanaal van je merk te delen binnen hun eigen netwerk. Hierdoor vergroot je de kans dat de boodschap door een groot netwerk wordt gezien. Ook kun je video’s naar buiten brengen waar de huidige werknemers één voor één vertellen over hun werkervaring bij jouw merk. Probeer dit als werkgever zo realistisch mogelijk naar buiten te brengen.

Nu je al deze tips in de pocket hebt is het belangrijk om dit mee te nemen voor je merk dat je wilt gaan starten in de toekomst. Want niets is zo belangrijk dan je personeel tevreden houden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *