Een live chat op je website – dé tool om je conversie te verhogen!

“The Internet: transforming society and shaping the future through chat” – Dave Barry

Stel, je hebt een webshop. Als digitale ondernemer streef je natuurlijk naar een zo hoog mogelijke conversie en moet je ervoor zorgen dat je webwinkel voldoende bezoekers trekt. Maar hoe kan je zorgen voor een hogere conversie en kan je die bezoekers veranderen in klanten? Heel simpel: het optimaliseren van je webshop door middel van een live chat.

Conversieratio

Wil je meer conversies genereren? Dan zul je eerst wat meer inzicht moeten krijgen in je conversieratio. De conversieratio is het percentage bezoekers van jouw website die een gewenst doel (een conversie) behaalt ten opzichte van het totale aantal bezoekers. Een hoge conversieratio betekent dat bezoekers graag het product of de dienst willen kopen. Je conversieratio zegt dus veel over het succes van je webwinkel.

Contact bij fysieke en online winkels

Het optimaliseren van je webshop door middel van een live chat is dé tool om je conversie te verhogen en van je bezoekers klanten te maken. Steeds meer webshops hebben een live chat functie toegevoegd, maar bij veel webwinkels is dit een nog onbenutte kans. Wanneer klanten een fysieke winkel bezoeken en een vraag hebben over een bepaald product, kunnen de klanten eenvoudig vragen stellen aan de medewerkers en krijgen zij direct antwoord. Bij online winkelen is dit een stuk lastiger. Natuurlijk zijn webwinkels via e-mail en telefoon te contacteren. Maar helaas hebben veel webshops vaak een te lange wachtrij voordat je telefonisch in gesprek kunt gaan met de klantenservice en daarnaast duurt het vaak lang voordat bedrijven terug mailen. Daarom is de live chat een uitstekende nieuwe functie voor je webshop!

Klantrelaties

Elke webshop floreert door de positieve relaties die zij creëert met haar consumenten – zowel de loyale klanten als de potentiële bezoekers die nog twijfelen over hun aankoop. Als er wordt gesproken over hoe je voorgaande klanten kunt behouden én nieuwe bezoekers kunt aantrekken, kom je vaak uit op personalisatie. Wanneer je een persoon het gevoel kunt geven dat jij er bent om voor diegene én al zijn/haar specifieke behoeften te zorgen, dan wordt de kans steeds groter dat deze persoon niet alleen een koper of gebruiker van jouw product of dienst wordt, maar er ook een aanhanger van wordt.

Daarnaast blijkt uit een rapport uit 2016 dat 51% van de consumenten zegt dat een webshop 24/7 bereikbaar moet zijn. Ze vinden dat een webshop altijd actief moet zijn – en niet alleen ‘aan’ moet staan, maar ook betrokken moet zijn.

Live chat:

44% van de klanten geeft aan dat praten met een medewerker
tijdens het online shoppen een van de meest waardevolle extra’s is
die een webshop kan bieden.

Live chat

Dit is dus waar de live chat functie op je webshop zeer nuttig kan zijn, aangezien een groot deel van je bezoekers en terugkomende klanten natuurlijk vragen heeft (en op die vragen graag antwoord willen hebben voordat ze een aankoop doen). De live chat tool verandert bijna onmiddellijk de gedachte van de bezoeker. Het geeft websites extra geloofwaardigheid en geeft potentiële klanten het gevoel dat de klantenservice een prioriteit is. Veel klanten die op zoek zijn naar informatie over een product of dienst, baseren vaak hun aankoop op een gesprek via de live chat. Mensen hebben vaak bevestiging nodig voordat ze overgaan tot de beslissende aankoop. Deze kan de live chat geven. 

Webshops die direct in contact komen met hun bezoekers/klanten verkopen vaak meer. Als een nieuwe, potentiële klant op je website komt en hij of zij vragen kan stellen via de live chat, kun je de kans verhogen op de verkoop van je product of dienst. Daarnaast is een live chat goed te automatiseren. Je kunt er bijvoorbeeld voor zorgen dat er automatisch een chatvenster zichtbaar wordt gemaakt waarin een actieve vraag wordt gesteld. Zo kan de klant er zelf voor kiezen of hij/zij in gesprek wil gaan met de klantenservice. Een goede tip is wel om de klant met een echte medewerker in gesprek te laten gaan. Een chatbot kan een snelle oplossing bieden voor een gesprek, maar dient wel snel overgenomen te worden door een echt persoon. Een echte medewerker kan namelijk veel beter inspelen op de behoeften en de gevoelens van de klant en een passend antwoord of oplossing vinden.

Conclusie

Om als webshop succesvol te blijven en te blijven groeien, is het niet hebben van de live chat tool onmogelijk. Je klanten willen direct met een medewerker kunnen praten die ze helpt in het aankoopproces. Een groot deel van de online webwinkels gebruiken de live chat functie nog niet, wat het dus makkelijker maakt om je te onderscheiden van je concurrenten. De vraag is dus niet of je de live chat functie gaat gebruiken, maar wanneer?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *