Dit zijn de 3 grootste marketing automation platformen van dit moment

Ben jij er zeker van dat je marketing automation wil integreren in jouw bedrijf, maar heb je nog geen idee welk platform het beste bij jouw bedrijf past? Of wil jij je als marketingbedrijf meer verdiepen in de platformen? Dan ben je aan het goede adres! Ook ik liep tijdens mijn stage tegen dit probleem aan en daarom heb ik de drie grote platformen van dit moment op een rijtje gezet.

In dit artikel bespreek ik de voor- en nadelen van de volgende platformen: HubSpot, ActiveCampaign en Marketo. Daarnaast geef ik je 4 tips bij het kiezen van het juiste platform!

Voor- en nadelen van HubSpot

HubSpot is een Amerikaans bedrijf en opgericht door twee studenten van Massachusetts Institute of Technology in 2006. Het richt zich op de marketing en sales oplossingen en biedt verschillende tools aan voor marketing, bijvoorbeeld voor: webanalyses, social media en zoekmachineoptimalisatie. Inmiddels heeft HubSpot wereldwijd al meer dan 50.000 klanten en het is geschikt voor kleine tot middelgrote bedrijven.

+ Het werkt intuïtief en gebruiksvriendelijk
+ Het biedt goede ondersteuning/begeleiding
+ Het is een alles-in-één systeem
+ Het biedt een uitgebreide database

-Flexibel binnen grenzen
-Door het alles-in-één systeem is HubSpot minder geschikt voor koppeling met externe tools

De prijs hangt af van de verschillende opties en mogelijkheden die passen bij jouw bedrijf. Zo kan er gekozen worden uit:

  • Starter vanaf €46,- per maand
  • Professional vanaf €823,- per maand
  • Enterprise vanaf €2.944,- per maand

Voor- en nadelen van ActiveCampaign

ActiveCampaign biedt e-mailmarketing, marketing automation, sales automation en CRM software aan. Het bedrijf is opgericht in 2003 in Chicago, Illinois en richt zich tot kleine tot middelgrote bedrijven. ActiveCampaign heeft wereldwijd al zo’n 50.000 klanten.

+ Het werkt intuïtief
+ Eenvoudig te integreren met andere tools/software
+ Goede en snelle ondersteuning/begeleiding
+ Het biedt een ingebouwde CRM
+ Duurdere versie bieden aankooptracking, bijvoorbeeld Shopify en WooCommerce

-Gedateerde design wat betreft CRM en e-mail builder
-Ontwerpen van templates is niet erg gebruiksvriendelijk
-Weinig voorbeeld templates
-Geen landing page builder aanwezig
-Het is volledig in het Engels, ook de handleidingen.

Afhankelijk van de doelen van jouw bedrijf en het aantal contacten kan de prijs verschillen. ActiveCampaign biedt vier verschillende plannen aan:

  • Lite $9 per maand (€7,78)
  • Plus $49 per maand (€42,38)
  • Professional $129 per maand (€111,58)
  • Enterprise $229 per maand (€198,08)

Voor- en nadelen van Marketo

Marketo is in 2019 gekocht door het Amerikaanse bedrijf Adobe en is gevestigd in San Mateo, California. Het bedrijf ontwikkelt en verkoopt software voor marketing automation. Marketo heeft wereldwijd ruim 50.000 klanten en is geschikt voor snelgroeiende kleine bedrijven tot grote bedrijven.

+ Het biedt veel verschillende templates en standaard programma’s
+ Het ondersteunt bedrijven met meerdere business units of locaties, lokaal en wereldwijd
+ Het vooraf ingestelde ontwerp zorgt ervoor dat marketeers efficiënt en effectief kunnen werken
+ Het biedt goede rapportages

-Er zijn veel opties en mogelijkheden en dit kan als ingewikkeld ervaren worden
Front-end development vaardigheden zijn van belang om Marketo goed in te kunnen richten

De prijzen van Marketo zijn afhankelijk voor welk pakket je kiest en hoe groot jouw database is. Zo bieden ze de volgende pakketten aan: Select, Prime, Ultimate en Enterprise. De startprijs is vanaf $895 per maand (€744,15) voor elk pakket.

4 tips voor het kiezen van een marketing automation platform

Het is lastig om de keuze voor een platform te maken, omdat er nou eenmaal veel aanbod is. Daarom wil ik je 4 tips meegeven voor het kiezen van het juiste platform.

  1. Functionaliteiten
    Wat zijn belangrijke functionaliteiten die jij nodig hebt? Maak van tevoren een lijstje met functionaliteiten die jij echt nodig hebt en een lijstje met functionaliteiten die je niet gaat gebruiken. Zo betaal je niet onnodig voor functies die je niet gaat gebruiken.
  2. Integratie
    Maak je gebruik van andere tools? Zorg er dan voor dat het marketing automation platform waar je voor wil kiezen toegang biedt om deze te koppelen.
  3. Gebruikersvriendelijk
    Een marketing automation platform moet gebruikersvriendelijk zijn om mee te werken. Het moet intuïtief en makkelijk in gebruik zijn. Kijk bijvoorbeeld of het platform hulp biedt wanneer je er niet uitkomt, in de vorm van bijvoorbeeld video’s of handleidingen.
  4. Klantervaringen
    Hoewel elk bedrijf een platform anders zal ervaren is het toch fijn om te weten wat andere klanten van een bepaald platform vinden. Zoek naar vergelijkbare klanten en kom erachter wat zij hebben ervaren. Ben jij bijvoorbeeld een klein bedrijf? Zoek dan ook naar ervaringen van kleine bedrijven.

Conclusie

Geen marketing automation platform is de beste, dit verschilt enorm per bedrijf. Ga goed op zoek naar wat voor jouw bedrijf belangrijk is en vergelijk meerdere platformen met elkaar. Bijna elk platform biedt een gratis demo aan. Probeer deze uit en ga écht na of dit goed voor jouw bedrijf werkt. Is het geen match? Probeer dan gewoon een ander platform uit. De juiste zit er zeker tussen!

Lees ook mijn vorige artikel: ‘De 8 hoofdfuncties van marketing automation’ op MICwatching!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *