Dit is waarom je als bedrijf virtual reality moet inzetten

on

Virtual reality is tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons leven. Hoewel mensen er niet dagelijks mee in contact komen, stijgt het gebruik ervan in het bedrijfsleven. Strategy Analytics voorspelt dat het ‘nieuwe normaal’, vanwege de pandemie, de AR en VR-markt een flinke boost gaat geven. Deze veelbelovende technologie krijgt een voorname rol in hun dagelijkse werking. Denk bijvoorbeeld aan virtuele rondleidingen binnen een bedrijf of het doen van onderzoeken. Laat jou verder in dit artikel inspireren en je kan binnenkort jouw bedrijf innoveren dankzij VR!

Virtual reality is een vorm van technologie waarbij je een compleet andere werkelijkheid kan ervaren. Door een VR-bril wordt jouw zicht vervangen door computer gegenereerd beeld. Virtual reality is een technologie met toekomst. Het was ooit begonnen als idee om jezelf in een game te plaatsen. Hierbij was het doel om een werkelijke ervaring mee te geven alsof je zelf in de game staat en om zoveel mogelijk plezier ermee te hebben. VR wordt vandaag de dag niet alleen ingezet om er pret mee te hebben, maar ook voor nuttige doeleinden voor jouw bedrijf. Hierbij kan je denken aan personeel trainingen van supermarkten, architecten die een demo van het huis geven of promotiefilmpjes voor bedrijven.

V-learning

V-learning is ontzettend populair. Niet zo raar, want een VR-training heeft een aantal voordelen ten opzichte van klassikale lessen of e-learning. Het is een handige manier om jouw werknemers op te leiden. Ten eerste is het effectief, omdat mensen sneller onthouden als ze het ‘werkelijk’ ervaren. Ze hoeven er dus niet over te lezen of ernaar te luisteren, maar maken het via een VR-bril mee. Ten tweede kan het makkelijk op afstand gebeuren. Brandweer, politie, leger, piloten- of astronauttrainingen maken het meest gebruik ervan, om veilig te oefenen. Ook is het voordeel van VR dat je geen fysieke ruimten hoeft na te maken en werkt het tijdbesparend. Steeds meer scholen en onderwijsinstellingen investeren in VR-lesmateriaal. Deze trend zal zeker nog voortzetten, omdat men nu veel meer over VR kennis schikt en het laagdrempeliger wordt met het starten van de techniek. Je kunt zelf een VR learning maken en is de leeruitdaging van jouw personeel is op maat gemaakt in virtual reality.

Onderzoeken met VR

Onderzoek doen is van belang omdat de wereld steeds blijft vernieuwen. Je kunt als bedrijf verschillende onderzoekstechnieken inzetten. Hierbij is VR de ultieme manier om te gebruiken tijdens een onderzoek, omdat je makkelijk invloed hebt op verschillende omgevingsfactoren. Philip Rosdale, CEO van High Fidelity en eerder oprichter van Second Life, verwacht dat virutal reality naast je oog en hoofdbewegingen ook naar je gezichtsuitdrukking gaat kijken en de beelden daarop gaat aanpassen. Daarnaast kan het ook zo zijn dat je niet gelijk een real life onderzoek wilt uitvoeren door bijvoorbeeld veiligheidsredenen. Soms kan het gevaarlijk zijn voor een respondent of is het lastig omdat een groepje respondenten tegelijkertijd mee moeten doen aan het onderzoek. VR als onderzoeksmethode is van toegevoegde waarde voor jouw bedrijf omdat het onderzoekresultaten oplevert wat met andere methoden niet lukt.

VR + A.I. + machine learning wordt heel, heel gaaf

VR wordt steeds vernieuwd met verschillende soorten hardwares en andere soorten technologie. Brad Allen van NextVR zegt dat VR ‘’the next thing wordt’’ Het is een volgend medium na radio, televisie en internet. Zijn visie is: “In de toekomst hebben we een bril. Je kan die bril zo instellen dat het een zonnebril is, een virtual reality bril of een augmented reality bril”. Nu zie je dat de VR-apps steeds vernieuwen en wordt hierbij steeds meer machine learning en artificial intelligence (AI) ingezet. Dit geeft de VR-ervaring een enorme boost. A.I. geeft gebruikers de mogelijkheid om op-maat-gemaakte, virtuele omgeving te ervaren met meer realistischere karakters. De sensordata is ook veel beter en de techniek optimaliseert apps. Dit zorgt ervoor dat VR beter presteert op de headsets. De komst van nieuwe toffe, extra hardware kan ervoor zorgen dat de VR-doeleinden voor jouw bedrijf effectiever is.

Een cool bedrijfsfeest met virtual reality

Een bedrijfsfeest zonder virtual reality? Nee, zonder virtual reality op je bedrijfsfeestje mis je veel. Als ondernemer kun je op verschillende plekken VR-brillen en games huren. Zo kan je race simulators, penalty simulators, flight simulators of sport games inzetten op jouw feestje. Dit is de manier om alle ogen op je bedrijf te hebben omdat het eindeloze mogelijkheden biedt die de verbeelding van jouw personeel ultiem prikkelt. Je kan bijvoorbeeld voor jouw werknemers een diner organiseren wat de zintuigen echt prikkelt. Met VR-dining ervaart jouw personeel hun diner op een hele andere manier dan gewend. Zo kan je ze het bos laten ontdekken waar de truffels uit het gerecht zijn verzameld. Ook laat je ze genieten van een heerlijk glas wijn in een Frans wijngaard of kijken ze mee hoe een slager het vlees verwerkt. Je kan er als ondernemer samen met je personeel zelf voor kiezen om de VR ervaringen voor, tijdens of na de gerechten plaats te laten vinden. Hoe meer zintuigen je prikkelt hoe echter en leuker jouw team het ervaart.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *