De wereld van TikTok in 6 stappen.

Nog maar weinig Nederlandse bedrijven hebben het aangedurfd om zich te mengen in de wondere wereld van TikTok. Zijn de vooroordelen over het platform te afschrikwekkend of ligt het te ver buiten onze comfortzone? Misschien voelen we ons er nog wel niet welkom omdat er nog maar weinig features voor ondernemingen aan de app toegevoegd zijn?

Hoewel het platform onder bedrijven dus nog niet echt booming is, is TikTok wel al razend populair en heeft het platform in september de miljard wereldwijde gebruikers gepasseerd. Waarom zou je als bedrijf dan achterblijven? In dit artikel vertel ik je waarom je als starter het voortouw in handen moet nemen en hoe je de eerste stappen neemt bij het inzetten van TikTok.

Stap 1: Wordt bekend met het platform

Om te beginnen moet je er eerst achter komen wat TikTok precies inhoudt voordat je er succesvol mee aan de slag kunt gaan. TikTok is een platform waar veel jongeren korte grappige video’s maken en bekijken. Er komen challenges en hashtags voorbij en vele influencers gebruiken het platform om hun jonge doelgroep te bereiken. De app is dus vooral een handige tool voor bedrijven die zich richten op jongeren.

Stap 2: Pro-account

Nu je je wat meer verdiept hebt in wat TikTok nou eigenlijk inhoudt, is het toch echt tijd om een account te gaan aanmaken. Hoewel de naam anders doet vermoeden is dit geheel gratis en zitten er geen extra kosten aan verbonden. Een pro-account geeft je inzicht in je statistieken. Deze variëren van het aantal views en aantal volgers tot inzichten over jouw volgers zoals hun leeftijd en locatie. Door middel van deze statistieken kom je erachter wat wel en niet werkt voor het bereiken van je doelgroep en het vergroten van je naamsbekendheid.

Stap 3: De content

Je account is klaar voor gebruik, maar wat wordt je eerste video en hoe bereik je het publiek? Gelukkig is dat bij TikTok wat gemakkelijker dan bij andere platformen. Wie je content te zien krijgt is niet gebaseerd op hoeveel volgers je al hebt of de hoeveelheid likes dat een video krijgt. Het algoritme van TikTok toont je video’s aan gebruikers aan de hand van de behoefte van de consument. Maak daarom vooral grappige en interessante video’s die passen bij de wensen van je doelgroep. Dan krijgen ze deze automatisch te zien op hun “For You Page” zonder dat je van de daken hoeft te schreeuwen dat je er bent. Daarnaast helpt het om mee te doen aan trending challenges, omdat hier een grote groep naar kijkt en je zo door meer mensen gezien wordt.

Stap 4: Gebruik van hashtags

De video’s die je maakt kun je het beste ondersteunen met hashtags. Net als op vele andere kanalen geeft dit je een voordeel bij het vergroten van je bereik. Een gemiddelde post bevat zo’n 2 tot 6 hashtags. De ruimte die je hebt om tekst toe te voegen aan je post is niet erg groot en de tekst is ook constant in beeld terwijl je video afspeelt. Het is daarom slim om niet te veel hashtags of tekst te gebruiken, dus maak alleen gebruik van kernwoorden die weergeven waar de video over gaat en wat je wil overbrengen. Bedenk daarnaast ook je eigen campagne-hashtags. Alle post die dan bij een campagne horen zijn dan terug te vinden onder die hashtag en zou hierdoor zelfs naar voren kunnen komen onder de trending hashtags.

Stap 5: Adverteren

Naast het bereiken van je doelgroep is het ook handig als je producten kan promoten via het platform. Het is sinds kort dan ook mogelijk om advertenties te plaatsen via de app. Er zijn drie verschillende vormen van adverteren mogelijk; Brand Takeover, TopView en In-feed Ad. Brand Takeover zijn full-screen advertenties die direct na het openen van de app op het scherm van gebruikers verschijnt. Dit is een stilstaand beeld, of een 3 tot 5 seconde durende video. TopView is een premium video advertentie die een video tot 60 seconde afspeelt wanneer de app voor het eerst geopend wordt. Het is hiermee de eerste video die gebruikers te zien krijgen op hun For You pagina. Als laatste worden de In-feed advertenties tussen het scrollen door aan de gebruikers getoond. Om de vijf tot zes niet gepromote video’s krijgen gebruikers één van deze video’s te zien in hun feed.

Het is bij deze advertenties verstandig om de video’s tussen de 3 en 15 seconden te laten duren zodat gebruikers niet direct je advertentie weer wegswipen. Maak de advertenties ook passend bij je merk en de content die je creëert.

Stap 6: TikTok Shopping

Afgelopen augustus heeft TikTok in samenwerking met Shopify een pilot gelanceerd wat bedrijven de mogelijkheid geeft om binnen het platform hun assortiment te tonen. Hiermee kunnen bedrijven een shopcatalogus aan hun pagina toevoegen die rechtstreeks naar de website van de winkel linkt. Zo kunnen consumenten de producten van het bedrijf bekijken via TikTok en kunnen ze direct afrekenen in de webshop nadat ze op het gewilde product klikken. Pas wel op, het concept is nog in de pilotfase en is nu nog alleen voor bedrijven in de VS en VK toegankelijk. TikTok is er wel mee bezig om het te lanceren in andere delen van de wereld dus blijf hier vooral van op de hoogte.

Ik heb je nu in 6 stappen uitgelegd hoe je een goede basis voor je merk creëert op TikTok. Het platform werkt nu vooral goed voor het bereiken van een jongere doelgroep, maar steeds meer jong volwassenen beginnen gebruik te maken van de app. Wees een van de eerste en ga aan de slag met TikTok om je merk te laten uitgroeien tot een waar social media succes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *