DE manier om als startup mee te doen met de grote jongens

Het opzetten van een bedrijf is nou eenmaal niet gratis. Als beginnend ondernemer heb je dan ook meestal niet veel te besteden. Bij het opstellen van de begroting kom je er al snel achter dat je bepaalde afwegingen moet maken. Zoals het investeren in dure MacBooks of juist wat meer neerleggen voor een goede huisstijl. Een keuze waarbij je niet over één nacht ijs gaat. Toch zal je uiteindelijk een beslissing moeten maken. Maar waar baseer je deze dan op?

Concurrentiestrijd

Ieder jaar wordt de concurrentie tussen bedrijven steeds groter en wordt het voor startups steeds lastiger om de strijd aan te gaan. Maar, als ik eerlijk ben, zou ik zelf ook eerder bij een groot bekend bedrijf zoals Coolblue mijn televisie aanschaffen dan bij een onbekende onderneming die pas net komt kijken. Maar, moet je je daardoor uit het veld laten slaan? Nee, zeker niet! Bedenk dat elk obstakel de kans biedt je bedrijf te verbeteren en dus te groeien.

Online het verschil maken

Iedere firma krijgt de kans en mogelijkheid om zichzelf online te laten zien. Zoals je vast niet ontgaan zal zijn, speelt de digitale wereld steeds een belangrijkere rol. Wie op wil vallen, moet online zijn uiterste best doen. Een goede huisstijl zal hierbij helpen.

Het belang van het juiste kleurgebruik, een blits logo en een bijpassend lettertype is dan ook alleen maar toegenomen. Een blauwe kleur is namelijk gewoon een blauwe kleur, maar kleurcode #00A1DE is de betrouwbaarheid van KLM. Met andere woorden, een huisstijl bepaalt het imago en de uitstraling van je bedrijf.

Een eigen huisstijl creëren, kan ik dit dan niet zelf?

Dat het verleidelijk is om zelf je eigen huisstijl te creëren, begrijp ik. Een paar kleurcodes uitzoeken, strak logo ontwerpen in Illustrator en een sierlijk lettertype kiezen kan toch niet zo ingewikkeld zijn? En het scheelt behoorlijk wat geld. Maar onthoud, een goede huisstijl is onbetaalbaar. Het staat voor de identiteit van je bedrijf en de boodschap die je wilt overdragen. Wanneer dit fout gaat wek je een onprofessionele eerste indruk, je trekt de verkeerde klanten aan en misschien nog wel het ergste, je loopt omzet mis.

De weg naar succes

Stel, je hebt de keuze gemaakt om het bedrag uit te besteden en een professioneel bedrijf in te schakelen. Hoe pak je dit dan aan? Tegenwoordig zijn er gelukkig genoeg bedrijven die jou hierbij kunnen helpen. Pak Google erbij, typ ‘professionele huisstijl laten ontwerpen’ in en selecteer een aantal bedrijven. Kijk goed wat bij jou past en neem met twee of drie bedrijven contact op.

Voordat je hen benaderd is het van belang dat je een goede briefing schrijft, waarin je de volgende punten duidelijk en uitgebreid aanduidt. Een goede branding begint namelijk bij het begrijpen van het bedrijfs-dna en de doelgroep.

Over jouw bedrijf

Vertel iets over jouw organisatie. Wie ben je? Wat voor producten bied je aan en in welke markt? Ook de missie en visie van het bedrijf mogen niet ontbreken. Zorg dat de designer met een paar zinnen een duidelijk beeld heeft gekregen.

Wie je klanten zijn en hun kenmerken

Wat is je doelgroep en wie wil je aanspreken? Richt je je op vrouwen van 40+ of juist mannen die graag in de tuin werken? Wees hier zo specifiek en uitgebreid mogelijk. Ook zou je de interesses, inkomen, opleidingsniveau van je doelgroep nog mee kunnen nemen in je briefing.

Je gewenste imago

Je imago is het beeld dat je omgeving heeft van je bedrijf. Hoe wil je dat klanten je zien? Beschrijf voor de designer, door middel van een paar

kernwaarden, wat jouw gewenste identiteit is. Bijvoorbeeld duurzaam zoals Eneco of juist modern en hip zoals Apple.

Look & feel

De look & feel hangt natuurlijk samen met je gewenste imago. Maar welk gevoel wil je dat consumenten hebben bij jouw bedrijf? Denk hierbij aan zakelijk/professioneel, persoonlijk of juist budgetvriendelijk?

Budget en planning

Ook niet onbelangrijk is het budget wat je te besteden hebt en welke deadline je in gedachten hebt. Wees realistisch en zorg dat er nog ruimte is voor eventuele speling.

Kleurbepaling

Last but not least, wat voor kleurtinten passen bij jouw bedrijf en de communicatieboodschap? De kleurbepaling is namelijk erg belangrijk. Uit onderzoek van de Universiteit van Winnipeg, Canada, blijkt namelijk dat 62% van de eerste indrukken alleen gebaseerd zijn op kleur. Wil je betaalbaar overkomen? Dan kun je bijvoorbeeld het beste voor oranje tinten kiezen. Natuurlijk hoef je er nog niet helemaal uit te zijn, maar zo heeft de ontwerper een indicatie van jouw wensen.

Zo, nu weet je waarom een huisstijl mega belangrijk is voor jouw startup en professioneel aangepakt moet worden. Dus als je voor je beginnende onderneming een begroting gaat opstellen, neem dan mee dat dit wel eens het verschil kan gaan maken of je bedrijf de concurrentiestrijd met de grote jongens aan kan. Want wie (nog) niet groot en sterk is, moet slim zijn.

Bron

Kruse, M. (2018, 2 augustus). Kleur bekennen. Geraadpleegd van https://www.krusebc.nl/kleur-bekennen/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *