De kracht van influencer marketing bij jouw start-up

Het is anno 2021 niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven: online shoppen. Met één druk op de knop bestellen we onze kleding, boodschappen en meubels en worden ze aan de deur bezorgd. Is het in de winkel niet meer op voorraad? Dan bestellen we het net zo makkelijk online en is het meestal al de volgende dag in huis.

Om de online verkoop te stimuleren wordt er tegenwoordig steeds vaker gebruik gemaakt van influencers. Zo laat onderzoek zien dat 49 procent van de consumenten advies vertrouwt op aanbevelingen van een influencer. Maar wat is influencer marketing? En hoe pas je dit toe in je start-up? In dit artikel lees je waarom het inzetten van influencer marketing een key ingredient is om jouw conversie te optimaliseren!

Waarom influencer marketing

Influencer marketing, wat is dat nou precies? In essentie is influencer marketing mond-tot-mondcommunicatie over een merk of producten en diensten van een bepaald bedrijf/merk. Het is een vorm van marketing waarbij een persoon wordt ingezet om invloed uit te oefenen op het gedrag van de doelgroep. Zo heeft 31 procent van de consumenten wel eens een aankoop gedaan o.b.v. een influencer post. Influencers zijn meestal personen met veel actieve volgers op social media met een autoriteit op een bepaald thema.

Typen influencers

Doordat influencers een groot bereik en veel invloed hebben, worden zij door hun volgers vaak als betrouwbaardere bron gezien dan traditionele adverteerders. Vandaag de dag worden influencers ingedeeld in vijf verschillende niveaus. Deze niveaus lopen van groot (mega) naar klein (nano):

  • Niveau 1 – mega influencers
    De meest krachtige groep beïnvloeders zijn de mega influencers. De mega influencers zijn vooral bekende mensen en vaak wereldwijd bekend. Dit niveau heeft op volgers van meer dan een miljoen.
  • Niveau 2 – macro influencers
    Onder de mega bekende mensen staat de groep macro influencers. Tot dit niveau behoren (minder) bekende mensen, zoals vloggers met 100.000 – 1 miljoen volgers.
  • Niveau 3 – meso influencers
    Dit niveau is ideaal als je influencer marketing wil ontdekken. Dit niveau ligt lager dan mega en macro, maar zorgt ook wel voor meer conversie en engagement. Deze influencers zitten precies in het midden en hebben zo’n 50.000 tot 100.000 volgers op social media. Hier zou je kunnen denk aan influencers als Wouter Peelen of Rien Welsink, die beiden ook actief zijn op YouTube.
  • Niveau 4 – micro influencers
    Beïnvloeders uit dit niveau hebben 5.000 tot 50.000 volgers en zijn vaak bloggers die zich richten op een niche. Ze behandelen onderwerpen waar ze vaak veel kennis over hebben. Net als op meso niveau, is dit segment ideaal om je engagement en conversie te vergroten.
  • Niveau 5 – nano influencers
    Tot slot wordt het laagste niveau meestal vergeten. Juist met nano influencers kun je als bedrijf/merk mooie campagnes opzetten. Influencers op dit niveau richten zich met hun content op een specifieke niche en hebben grote en gespecialiseerde kennis. Een nano influencer heeft tot 5.000 volgers.

Rianne Meijer is een bekende influencer op modegebied op Instagram en heeft 1,5 miljoen volgers. Rianne is bekend van Instagram vs. reality posts en heeft samenwerkingen met onder andere NA-KD, Dior en Zalando. Zij is dus een voorbeeld van een mega influencer.

Bron: Instagram Rianne Meijer
Doelen behalen

Wat wil je precies bereiken met influencer marketing? Het is essentieel om binnen je contentstrategie rekening te houden met de gevolgen van influencer marketing. Uit onderzoek blijkt dat influencer marketing doelen heeft als:

  • Naamsbekendheid generen;
  • Engagement creëren;
  • Zichtbaarheid vergroten;
  • Promoten van social mediakanalen;
  • Realiseren van conversie.

Bij een start-up zal je in de beginfase vooral gefocust zijn op het generen van (online) naamsbekendheid en het creëren van engagement. Influencer marketing kan hiervoor ingezet worden. De vraag is alleen: hoe?

Influencer marketing inzetten

Nu je weet wat influencer marketing is, welke typen niveaus er bestaan en hoe effectief het kan zijn, is het van belang dat je weet waar je moet beginnen.

  1. Bepaal je type influencer
    Het is belangrijk om te bepalen welke type influencer het beste past bij jouw startende bedrijf/merk. Ga op zoek naar welke influencer dezelfde motieven heeft en goed past bij de kernwaarden van je bedrijf/merk en strategie.

  2. Creëer je campagne
    Nu je weet welke influencer je wil gaan benaderen, is het tijd om je campagne op te zetten. Maak een strategie en wees duidelijk welke doelen en doelstellingen je wil bereiken, en hoe je dat wil doen. Wees creatief en creëer content die je doelgroep graag wil zien. Ga goed voorbereid van start en zorg dat je weet met wie je samenwerkt en wat je van de influencer kunt verwachten.

  3. KPI’s
    Om het succes van je campagne te meten maak je gebruik van KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren). Zorg ervoor dat je duidelijke doelen en doelstellingen formuleert die je met je campagne als bedrijf/merk wil bereiken. Met KPI’s meet je je prestaties en houd je je voortgang bij.

Nina Warink x Loavies

Een goed voorbeeld van een succesvolle influencer campagne is Loavies. Online modemerk Loavies maakt met veel succes gebruik van influencer marketing. Zij zetten influencer marketing in op een slimme manier door samenwerkingen met bekende vrouwen als Juultje Tieleman en Nina Warink. Door zo’n een samenwerking zorgt Loavies voor een groot bereik. Het benaderen van dit soort bekende mensen zorgt niet alleen voor een hoge betrokkenheid, maar ook voor meer conversie. Bekende mensen op social media hebben een groot bereik en hebben veel invloed op hun volgers. Hierdoor zijn de volgers nauw betrokken met de influencer en vinden ze de persoon sneller betrouwbaar. Nina Warink x Loavies is een goed voorbeeld van een online webshop die goed gebruik maken van (macro) influencers en daardoor een geslaagde campagne hebben gelanceerd.

Engagement wil je dus graag stimuleren, omdat het zorgt voor meer conversie. Welke vorm van conversie het bedrijf/merk dan ook mag nastreven, engagement stimuleren op social media helpt je je merkbekendheid, ondernemingsdoelstellingen en marketingdoelstellingen te stimuleren.

Bron: Loavies

Nu weet je wat de kracht is van influencer marketing en hoe je jouw bedrijf/merk een boost kunt geven en meer conversie kunt genereren. Breng je bedrijf/merk naar een hoger niveau en zorg dat je influencer campagne een succes wordt.

Deel jouw ervaringen in de reacties en ga zelf actief aan de slag met de voordelen van influencer marketing. Meer weten over het beginnen van je eigen start-up? Houd dan mijn artikelen in de gaten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *