De 8 hoofdfuncties van marketing automation

Kost marketing in jouw bedrijf veel tijd? Of bereik jij klanten niet optimaal via social media? Hier had ik ook last van, totdat ik gebruik ging maken van marketing automation. Geen idee wat dit is? Geen paniek! In dit artikel leg ik uit wat marketing automation inhoudt en deel ik de voor- en nadelen.

Wat is marketing automation?

Marketing automation is een system wat ervoor zorgt dat handmatige taken, geautomatiseerd worden. Marketing wordt op deze manier efficiënter en effectiever. Er wordt gebruik gemaakt van een centrale software. Op deze manier worden handmatige taken, zoals e-mailmarketing en het plaatsen van social media berichten, geautomatiseerd. Marketing automatisering heeft acht hoofdfuncties.

Ten eerste zorgt het voor doelgroep tracking en segmentatie. De software maakt gebruik van trackingcodes. Dit zorgt ervoor dat de onlineactiviteiten van elke individu op bijvoorbeeld jouw website of social media gevolgd worden. Zo wordt het bijvoorbeeld duidelijk welke pagina’s van jouw website deze individu bezocht heeft of welke social media berichten geliket zijn. Op basis hiervan kunnen er bezoekersprofielen aangemaakt worden. De doelgroepen worden gesegmenteerd en er wordt gekeken welke content bij welke doelgroep past.

Ten tweede zorgt het voor automatisering van handmatige taken. Deze taken worden nu overgenomen door de software. Er zijn verschillende functies van automatisering. Bijvoorbeeld: het inplannen van contentpublicatie op social media en e-mailcampagnes opzetten en versturen.

Ten derde biedt het ondersteuning van de workflow en lead tracking. Marketing automation ondersteunt het gehele werkproces van de medewerkers, waarbij marketing- en salesactiviteiten worden gecombineerd. De software kan automatisch evalueren hoe kwalitatief een lead is. Zo houdt de software rekening met verschillende factoren, denk bijvoorbeeld aan: websitebezoeken en downloaden van informatie. Deze gebruikersactiviteiten zorgen ervoor dat de software bepaalde leads een score kan geven. Op deze manier is het mogelijk om gehele campagnes op te zetten voor de meest interessante en bruikbare leads.

Ten vierde is het opzetten van e-mailcampagnes een hoofdzaak bij marketing automation. Door middel van e-mailcampagnes kunnen berichten op periodieke basis verstuurd worden aan een groot publiek. De inhoud van deze berichten kan verschillen op basis van dynamische variabelen. Op deze manier krijgen klanten gepersonaliseerde berichten.

Ten vijfde kunnen er lead nurturing campagnes uitgezet worden. Hiermee verspreid je informatie die verder gaat op de voorgaande uitgevoerde lead. Dit zorgt ervoor dat er impact gemaakt wordt, vertrouwen gecreëerd wordt en een relatie opgebouwd wordt bij de doelgroep.

Ten zesde kan er gebruik gemaakt worden van lead scoring. Potentiële klanten krijgen een numerieke waarde toegekend. Elke keer wanneer deze klant interactie heeft met een lead wordt er gescoord. Op deze manier wordt het duidelijk in welke fase van de customer journey de lead zit.

Ten zevende is het aanmaken van landingspagina’s en formulieren interessant. Er wordt goede content gedeeld, de bezoeker kan dit downloaden wanneer er een formulier ingevuld wordt. Deze gegevens kunnen gebruikt worden voor een nurture campagne en uiteindelijk genereren als lead.

Ten slotte zorgt het voor social media management. Hoe harder de sociale kanalen groeien, hoe moeilijker het is om alles te beheren. Door middel van marketing automation wordt de distributie van content over meerdere platforms vanaf één plaats mogelijk.

Wat zijn de voordelen?

Marketing automation zorgt voor meer leads. Dit omdat de individuele bezoeker beter bereikt kan worden door middel van bijvoorbeeld gepersonaliseerde e-mails of landingspagina’s.

Bovendien zorgt het voor betere leads. Doordat de individuele bezoeker gevolgd kan worden, kan dit leiden tot een hot lead. Een bezoeker die veel interactie heeft met jouw bedrijf krijgt een hogere lead score. Door hier een campagne omheen te bouwen, leidt dit tot een hot lead klant.

Daarnaast zorgt het voor een betere klantervaring. De gepersonaliseerde communicatie zorgt voor een betere online ervaring van de bezoekers. Door deze data leer je de doelgroep beter kennen en worden campagnes steeds beter op de doelgroep afgestemd.

Ten slotte zorgt marketing automation voor eindeloos veel voordelen. Zoals bijvoorbeeld: verbeteren campagnebeheer, betere afstemming van marketing en betere meting van prestaties.

Wat zijn de nadelen?

Bij de meeste marketing automation platforms is het noodzakelijk om een abonnement af te sluiten. Dit kan redelijk prijzig zijn, afhankelijk van het platform waarvoor gekozen wordt.

Tevens vereist het specialistische kennis. Het opzetten van een winstgevende campagne blijft mensenwerk. Het vergt ervaring om vaardig te zijn met de tool. Ook moet er iemand zijn die tot goede inzichten komt met betrekking tot optimalisatie van de campagnes.

Daarnaast kost het veel tijd om te ontdekken hoe het werkt en wat je wil doen. Er worden natuurlijk repetitieve klussen geautomatiseerd, maar het creëren van content kost alsnog tijd.

Ten slotte is marketing automation iets complex. Er zijn enorm veel functies en het uitzoeken van de data is een complexe taak. Wat doe je met al die informatie die verzameld is?

Er zijn in Nederland ontzettend veel verschillende platforms, elk met zijn voor- en nadelen. Verdiep je eens in een aantal verschillende platforms, probeer ze uit en wie weet kan je nooit meer zonder!

Geïnteresseerd in meer artikelen over marketing automation? Lees al mijn artikelen op MICwatching!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *