Dé 6 nieuwste branding trends

Branding, een belangrijk aspect van je merk dat vaak nog onderschat wordt. Met de juiste branding zorg je ervoor dat je opvalt in de grote massa. Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Opvallen kan namelijk lastig zijn, zeker als er zich elk jaar weer nieuwe trends voordoen waar je ook rekening mee moet houden. Ben je benieuwd met welke branding trends jij je merk uniek positioneert op de markt? Lees dan vooral verder!

1. Sta voor iets

Om je als merk te kunnen onderscheiden van alle andere merken is het de laatste tijd belangrijker geworden om als merk ergens voor te staan. Wanneer je als merk niet duidelijk voor iets staat sta je voor niets. Voor veel (potentiele) klanten is dit al een minpunt waardoor ze kunnen afhaken. Zorg er dus voor dat je als merk ergens voor staat, op deze manier ben je herkenbaar en zijn mensen eerder geneigd klant van je te worden of te blijven. 

2. Creëer een ervaring

Branding bestaat niet alleen uit je logo of je kleurenpallet, het gaat nog veel verder dan alleen het design van je merk. In 2021 is het product of de dienst die je levert voor veel mensen minder belangrijk geworden. Daarentegen is het belangrijker geworden dat je een ervaring kan bieden aan je klanten. Ze willen meegenomen worden op een unieke reis. 

Door de pandemie is het online bestellen van producten een stuk populairder geworden en hierdoor is het uitpakken, ook wel ‘unboxen’ van je bestelde artikelen belangrijker geworden. Het uitpakken van bestelde artikelen moet voelen als een unieke ervaring. Deze ervaring kun je vergroten door een mooiere verpakking of extra goodies toe te voegen aan je pakketten. Zo maak je het unboxing proces nog een stukje specialer voor je klanten. Maar een ervaring kan natuurlijk ook online plaatsvinden door een event of een interactieve experience. Kijk goed naar wat bij jouw merk past en speel hierop in. 

3. Minimalisme

‘Less is more’ een uitspraak die je waarschijnlijk wel vaker voorbij hebt horen komen. Deze uitspraak is zeker in 2021 helemaal van toepassing. Met een minimalistisch design kun je meer indruk maken doordat alleen de essentie van wat je wil overbrengen overblijft. Je zorgt er op deze manier voor dat er niet veel afleidingen zijn en er makkelijk op de belangrijke dingen gefocust kan worden. Een minimalistisch design bevat basic vormen, simpele teksten, een beperkt kleuren pallet en veel wit ruimtes. Zo creëer je rust en trek je je bezoeker naar de essentie van je website. 

4. Geometrische patronen

Een trend waar we minder over horen zijn geometrische patronen. Een reden achter deze opkomende trend is dat een geometrisch design logo’s beter tot hun recht laat komen zonder dat zo’n design te veel afleidt of het logo naar de achtergrond drukt. 

Verder draagt een geometrisch design bij aan een minimalistisch gevoel en zorgt het voor samenhang van je gehele design. 

5. Dark mode

Dark mode, een in 2021 opgekomen trend die niet meer weg te denken is uit de designwereld. Nu steeds meer mensen op een computer werken is de komst van dark mode niet erg verassend. Dark mode vermindert namelijk de vermoeidheid van de ogen. Nu dark mode zo aan populariteit heeft gewonnen is het belangrijk dat je hier als merk ook op inspeelt. Een dark mode design is eigenlijk een donkere versie van je site. Zo heb je deze functie al op YouTube, NU.nl en op alle Apple-producten. Je hebt eigenlijk twee designs, een lichte en een donkere versie waar de gebruiker zelf uit kan kiezen welke hij of zij wil gebruiken. Het is belangrijk dat een dark mode design niet het gehele design van het originele design verandert. Deze twee versies moeten nog steeds herkenbaar zijn en duidelijk leesbaar. 

6. Merk inclusiviteit

Vooral de laatste jaren zie je dat de gehele industrie meer ‘body positive’ aan het worden is. Zo zijn modellen niet alleen maar heel slank of blank. Door je merk zo inclusief mogelijk te maken kun je uiteindelijk ook meer mensen bereiken. Dus ga na wie jouw doelgroep is en kijk eens goed hoe je deze nog inclusiever kan maken. Misschien moet je bedrijf meer aandacht besteden aan meerdere etniciteiten of aan de LHBTQI+ community. Zeker in 2021 staat het onderwerp inclusiviteit hoog op ieders agenda. Daarom is het ook belangrijk om hier als merk goed op in te spelen, zo kun je meer mensen bereiken en sluit je geen mensen onbedoeld buiten.  

Met deze zes trends kun je de plank niet meer misslaan op het gebied van branding. Zorg ervoor dat je zowel het design als je missie en visie op orde hebt van jouw merk. Wanneer je dit niet hebt is het onduidelijk naar de buitenwereld toe wat je doet en waarom mensen voor jouw merk moeten kiezen. Ga goed na wat bij jouw merk zal passen en onderscheid je van de massa!

Wil je meer weten over branding? Lees hier mijn artikelen op MICWatching!

Bronnen:

Mosmans, D. (1 februari 2021). De branding trends voor 2021. Geraadpleegd van, https://www.adformatie.nl/merkstrategie/de-branding-trends-voor-2021

99designs Team. (Januari 2021). 7 Creative branding trends for 2021. Geraadpleegd van, https://99designs.nl/blog/trends/branding-trends/

Templafy. (18 December 2020). Branding trends: What to expect in 2021. Geraadpleegd van, https://www.templafy.com/blog/branding-trends-what-to-expect-in-2021/

Rimmer, K. (1 September 2021). 8 Briljant Branding Trends for 2022: From quirky designs to immersive brand experiences. Geraadpleegd van, https://envato.com/blog/branding-trends/

Verbeeck, S. (19 Januari 2021). Branding trends 2021: de 6 meest relevante voorspellingen voor uw merk. Geraadpleegd van, https://pavlovbranding.be/branding-trends-2021-6-relevante-voorspellingen-voor-merken/

Chang, J. (z.d.). 17 Branding Trends for 2021/2022: Latest predicitions to watch out for. Geraadpleegd van, https://financesonline.com/branding-trends/

Adnanazzizofficial. (22 Januari 2021). Top 9 branding trends for 2021. Geraadpleegd van, https://www.yura.agency/news/top-9-branding-trends-for-2021

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *