De 5 grootste klassieke UX design fouten die jij moet ontwijken

Merk je wel eens dat je door wanhoop een app na een aantal minuten van je telefoon hebt afgehaald? Of heb je per ongeluk een foto geplaatst door op een knop te drukken die wel erg veel lijkt op een andere functie? Wist je je er geen raad meer mee hoe je van die harde muziek op de landingspagina af moest komen? Als jij een van deze vragen met ja kan beantwoorden dan ben jij waarschijnlijk slachtoffer van een User Experience ontwerp fout. Persoonlijk vind ik dat hier iets aan gedaan kan worden en ben ik van mening dat jij in de toekomst de volgende fouten kan voorkomen.

Wat is UX design?

Designers verwarren termen zoals User Interface Design en Usability vaak met User Experience. En al hoewel ontwerp en bruikbaarheid belangrijke termen zijn voor UX dekken ze toch niet helemaal de lading. User experience (UX) design is namelijk eerder een proces dat je kan gebruiken om producten te maken die relevante ervaringen bieden. Bij dit proces ontwerp je het gehele proces en neem je aspecten zoals, bruikbaarheid, functie, branding, integratie van het product en design in overweging. 

1# Niet kijken naar de functionaliteit  

Veel designers vinden het lastig om een goede balans te creëren tussen creativiteit en functionaliteit op een website of app. De afgelopen jaren is er veel gezegd over het personaliseren van je website met authentieke foto’s, creatieve graphics en interactieve elementen. Gebruikers vinden dat boeiend en aantrekkelijk. Begrijp me niet verkeerd want ik vind de esthetische aspecten op een website ook belangrijk. Het probleem wat ik echter ondervonden heb, is dat design de functionaliteit soms in de weg staat. Gebruikers willen een creatieve website, maar deze moet ook makkelijk te navigeren zijn. Daartegenover staat ook dat je niet alleen de prioriteit moet geven aan functionaliteit, als je website niets anders is dan functioneren, dan gaan gebruikers zich vervelen. Dat is toch wel het laatste wat je wil bereiken?

2# Responsive design negeren

Responsive design is geen trend van de afgelopen jaren van webdesign. Een responsive design is een vast onderdeel geworden van een succesvolle website. Een responsive webdesign zorgt ervoor dat websites zich snel aanpassen en veranderen afhankelijk van het device dat je gebruikt. Op het moment bezoeken meer mensen dan ooit websites op hun mobiel en daardoor is het essentieel dat websites er op elk device goed uitzien. Als je een responsive design hebt dan zorgt dat voor een optimale UX op alle apparaten. Doe je dit niet dan hinder je de ervaring van gebruikers op jouw website. Wil je geen bezoekers mis lopen door deze fout? Herontwerp je website dan om prioriteit te geven aan responsiviteit voor de optimale UX.

3# Niet kijken naar de behoeften van de gebruikers

Webdesigners die niet kijken naar de behoeftes van hun doelgroep ervaren problemen met User Experience. Het is van belang dat jij als designers begrijpt wat gebruikers precies willen, waarom ze jouw app gebruiken en waarom ze je app niet meer willen gebruiken. Als hier niet naar kijkt, dan is er een grote kans dat je website niet gebruiksvriendelijk genoeg is. Bij een UX aanpak houd je rekening met de behoeftes, percepties en de eerdere ervaringen van je doelgroep. Designers kunnen dit aanpakken door portretten te schetsen van bezoekers en vroege concepten te testen op de focusgroep. Als je je niet focust op de bezoeker dan is er een grote kans op ontevreden klanten. De website is dan namelijk gebaseerd op jouw smaak/ervaring en niet op wat de gebruiker fijn vindt. 

4# Een te complex UI-ontwerp

Het ontwerpen van een goede UX design hoeft niet ingewikkeld te zijn voor een designer. Integendeel een te complex UI-ontwerp kan de gebruikerservaring juist in de weg staan en afleidend zijn. Een te complex design, is een ontwerp die veel afleidende en verwarrende elementen bevat. 

Een goed UI-ontwerp is gefocust op de gebruikerservaring en is strak, maar dat betekent niet dat er helemaal geen plaats is voor enige creativiteit. Op bepaalde momenten in een app is het namelijk juist effectief om bijvoorbeeld animaties in te zetten. Designers kunnen animaties implementeren bij tijdrovende processen en gebruiken bij speciale gebeurtenissen. Een goed voorbeeld van het inzetten van deze animaties is bijvoorbeeld bij het laden van indicatoren en bij een pull-to-refresh.

5# Teveel inhoud

Website-eigenaren willen vaak zoveel mogelijk informatie delen met hun gebruikers, maar je kan ook teveel inhoud delen. Als je teveel informatie op een pagina deelt kan dat een ontwerp namelijk drastisch verpesten. Je verwerkt teveel informatie op de pagina’s met te weinig ruimte. Gebruikers willen informatie in een oogopslag kunnen verwerken en teveel communicatie op een pagina zorgt voor een tegenovergesteld effect. 

Het probleem dat hier aan de orde is kan vergeleken worden met parkeerborden met veel tekst. Automobilisten willen snel weten hoe zij moeten handelen en wat de uitzonderingen zijn. Dit is een simpele vraag is, maar als je veel tekst moet verwerken is dat vrij vermoeiend. Zij hebben dit opgelost door beeld en ja/nee antwoorden te geven. Designers kunnen UX-problemen zoals deze ook oplossen door simpel antwoord te geven op vragen.

Conclusie

Vraag je je ook nog steeds af waarom bezoekers toch weer afhaken na een aantal minuten op je website? Dan is er een grote kans dat jouw website toch niet helemaal UX proof is en dat er wat verbetering nodig is. Zorg ervoor dat de website zo gemakkelijk mogelijk is en dat je website gebaseerd is op jouw focusgroep.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *