De 10 meest gemaakte fouten in webdesign

Foto door Burst via Pexels

Een website is het visitekaartje van jouw bedrijf. Is de website niet gebruikersvriendelijk dan heeft het merk een slechte eerste indruk achter gelaten bij de bezoeker. Jammer, want de drempel tot conversie wordt hierdoor verhoogt. Voorkom dat jouw website tot irritaties leidt door deze fouten zelf niet te maken.

1. Teveel tekst 

Stel, je ziet een homepagina met alleen maar tekst. De kans dat jij de hele tekst zal lezen is klein. Veel bezoekers lezen niet, maar scannen de content. Mensen hebben geen tijd om de hele tekst door te nemen en scannen op bijvoorbeeld tussenkopjes om de informatie te vinden die zij zoeken. Teveel tekst schrikt af en hierdoor wordt de website verlaten. Zorg er dus voor dat je tussenkopjes gebruikt en lappen met tekst vermijdt. Kan je de tekst echt niet weglaten? Maak dan gebruik van opsommingen, dat ziet er aantrekkelijker uit.  

2. Persoonlijke smaak

Je bent trots op jouw eigen website. De verleiding in groot om de website dan naar jouw eigen smaak vorm te geven. Je eigen mening telt natuurlijk, maar bedenk dat de website niet ontworpen is voor jou. Neem de doelgroep onder loep. Zorg dat er elementen in terug komen die passen bij jouw doelgroep. 

3. Overdreven stockfoto’s

Het is overduidelijk wanneer er stockfoto’s gebruikt worden. De afbeeldingen moeten echtheid uitstralen en inspirerend genoeg zijn om het vertrouwen te winnen van de bezoekers. Visuals zijn misschien maar een klein onderdeel van jouw content, maar heeft een essentiële rol voor de betrouwbaarheid van jouw bedrijf. Laat een fotograaf de foto’s maken. De kosten verdien je uiteindelijk weer terug door de hogere conversie die je hieruit haalt. Én je hebt daarbij ook nog meer kans dat de bezoekers terugkomen. 

4. Geen ‘back’ knop 

Een backknop oftewel teruggaan naar de vorige webpagina. Het is mogelijk dat je deze knop uitschakelt. Wat er dan gebeurt? Je kan niet meer terug naar de vorige pagina maar blijft hangen op de website of je krijgt een nieuwe pop-up op het scherm te zien. Voorkom deze irritatie bij de bezoeker en laat deze knop ingeschakeld. 

5. Overschot aan keuzes

Zeg nou zelf, te veel keuzes leidt tot keuzestress. Je krijgt twijfels en denkt langer na voordat je een beslissing hebt gemaakt. Het doel is om de bezoeker zo snel mogelijk tot conversie over te laten gaan. Zorg er bijvoorbeeld voor dat het navigatiemenu niet meer dan 10 hoofdonderwerpen bevat. Ook kan je denken aan optimalisatie van de customer journey. In de afbeelding hieronder is een best practice te zien waarin de bezoeker maar keuze heeft uit drie opties. De ‘beste’ keuze is blauw gekleurd waardoor het nog makkelijker wordt gemaakt om voor deze optie te kiezen. 

Foto door Pixabay via Pexels

6. Geen contactgegevens

Vaak heb je alleen even de gegevens van het bedrijf nodig om contact op te nemen. Waar zoek je dan? Ja, op de website natuurlijk want dat is een logische plaats om als bedrijf vindbaar te zijn. Daarbij geeft het extra vertrouwen als je een bedrijf eventueel kan benaderen. Geen contactgegevens op de website? Dit leidt tot frustratie. Zorg dat je gegevens onderaan de website plaatst, zodat deze op elke webpagina te zien zijn.  

7. Trage laadtijd

Hoelang blijf jij wachten totdat de website het doet? Uit onderzoek van Google is gebleken dat de gemiddelde gebruiker slechts drie seconden wacht voordat hij de website weer verlaat. Probeer een tool als ‘PageSpeed Insights’ van Google om de laadsnelheid van jouw website te testen. 

8. Nieuwe tabbladen 

Je klikt een link aan en er opent zich een nieuwe pagina. Vervolgens staan er tien tabbladen open. Als er bij elke link een nieuwe pagina opent in de browser, levert dat veel irritatie op. De computer wordt er niet alleen trager van, maar het leidt tot chaos bij de bezoeker. Bij welke van de tien pagina’s kan ik mijn bestelling bijvoorbeeld nu afronden? Zorg ervoor dat de gebruiker een keuze krijgt bij het openen van een nieuw tabblad of dat er pop-up in beeld komt dat je makkelijk weg kan klikken. 

9. Oude informatie

Best frustrerend als een website informatie bevat die niet langer relevant is voor de gebruiker of oude content uit het jaar 2015 bevat. Update de website dagelijks met nieuwe content en verwijder irrelevante informatie. 

10. Teveel lettertypen en kleuren

Last but not least, veel kleuren en lettertypen zorgen voor chaos en drukte. Dit zorgt ervoor dat de bezoeker twijfelt of de website wel veilig is. Maak gebruik van maximaal drie kleuren en twee lettertypen. Dit straalt professionaliteit en betrouwbaarheid uit.  

 Je weet nu waar de frustraties van bezoekers liggen op het gebied van webdesign. ‘Neppe’ stockfoto’s zorgen bijvoorbeeld voor minder vertrouwen bij klanten en een overschot aan keuzes creëert keuzestress. Een gemakkelijke gebruikerservaring kan dus betrouwbaarheid en uiteindelijk een hogere conversie waarborgen. Zorg dat jouw ‘visitekaartje’ optimaal is en laat daarmee een goede eerste indruk achter.