Conversie Killers

on

In mijn vorig artikel heb ik tips gegeven over verschillende factoren die ervoor kunnen zorgen dat jouw sales, aanmeldingen of bezoekers sneller omhoog kunnen gaan. Maar wat nou als je een aantal van deze tips hebt gebruikt, maar het niet de resultaten geeft die je had verwacht. Dan raad ik je aan om kritisch naar jouw site te kijken. Het kan namelijk dat je onbewust de zogenoemde conversie-killers in jouw site hebt zitten. Maar wat zijn deze killers? In dit artikel leg ik je dit uit! Dus blijf vooral lezen. 

Account registratie 

Een veel gemaakte fout die ervoor zorgt dat mensen afhaken is de verplichte account registratie. Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 1 op de 4 mensen afhaakt wanneer zij worden verplicht om een account aan te maken. Stel je voor je wilt snel wat bestellen of een afspraak maken. Dit kan alleen wanneer er eerst een account wordt aangemaakt. Ze moeten eerst alle gegevens invullen, een gebruikersnaam en/of wachtwoord verzinnen. Hierdoor wordt er een profiel gemaakt. Het is natuurlijk logisch dat je graag data verzamelt. Wanneer de klant een bestelling als ‘gast’ heeft geplaatst kun je als optie geven om alsnog een account aan te maken. Zo heb je en een bestelling binnen én data verzameld. 

Call To Action overload

In elk artikel over conversie optimalisatie komt de call to action button terug. Het is ook één van de belangrijkste punten waarmee je een meer sales kan behalen. Maar pas op met het te veel gebruiken van call to action buttons. Wanneer er te veel call to action op de website, in de mail of waar dan ook is, zullen mensen juist sneller afhaken. Er zijn hierdoor te veel opties en het doel is niet meer duidelijk. 
Bijvoorbeeld wanneer je een mail stuurt met als doel meer bezoekers te krijgen op de website. Dan is het logisch om een Call To Action button te hebben die ervoor zorgt dat de lezers van de mail naar de site gaan. Wanneer je ook buttons in de mail staan die naar de verschillende sociale mediapagina’s lijden, is het niet meer duidelijk voor klanten wat nou het doel van de mail is. 

Onduidelijk check-out proces

Een van meeste ergernissen is een onduidelijk check-out proces. Stel je ziet een leuk shirt, doet deze in je winkelmandje en je bent klaar om deze te bestellen. Wanneer je in het winkelmandje komt en op bestellen klikt moet je eindeloos veel informatie invullen die eigenlijk helemaal niet nodig zijn voor het bestellen van een shirt. Veel mensen haken hier af. Andere onduidelijkheden zijn wanneer je bij het betaalproces aankomt en het hier te veel of juist te weinig betaalmethodes zijn. Wanneer je niet duidelijk aangeeft wat voor stappen de klant nog moet doen. Dit zijn allemaal factoren die er voor zorgen dat je minder sales behaald dan je eigenlijk had verwacht. 

Levertijd, kosten en retournering

Het laatste puntje wat ik zal bespreken in dit artikel is een van de meeste gemaakte fouten bij webshops. Als je een webshop hebt dan betekent dit dat je meestal artikelen verstuur wanneer er een bestelling is geplaats. Maar wat willen klanten meestal als eerste weten voordat zij een bestelling plaats? Juist, Informatie over de verzendkosten, hoelang de levering duurt en of ze kunnen retouren. Zo ja, is het gratis en binnen hoeveel dagen dit gedaan moet zijn. Valt dit niet gelijk te vinden dan zal er minder worden verkocht. 

Coolblue 

Een voorbeeld van een website die deze punten allemaal goed doet is Coolblue. Dit is dan ook te zien aan de sales van het bedrijf. Coolblue laat in het check-out proces duidelijk bovenaan de stappen zien. Zo zie je waar je nu bent, wat je al hebt gehad en wat je nog moet invullen. Het is hierdoor erg overzichtelijk en door het in kleinere stapjes te doen lijkt het ook nog eens minder.  

Wanneer je de site van Coolblue opent geeft deze duidelijk aan dat wanneer je voor 23.59 besteld, je pakketje morgen gratis wordt bezorgd. Daarachter zie je gelijk dat er gratis kan worden geruild. Klanten hoeven hier dus niet naar opzoek en zien gelijk wat de voorwaarde zijn. Wanneer bezoekers meer informatie willen hoeven ze alleen nog maar hier op te klikken. 

Account registratie, een Call To Action overload, een onduidelijk check-out proces en de niet vindbare levertijd, -kosten en retournering zijn allemaal conversie killers die jij misschien wel over het hoofd hebt gezien. Door al deze punten te verbeteren zullen jouw sales zo de lucht in schieten. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *