Samen sta je sterk met een combinatie van SEO en SEA!

SEO en SEA, we hebben het er in mijn vorige artikel al over gehad en als het goed is weet je de verschillen tussen de twee. Nu denk je misschien, leuk ik weet het verschil tussen SEO en SEA maar hoe kan ik deze twee nu het best in de praktijk gebruiken? En hoe verhoog ik hierdoor de conversie op mijn website? Nou komt dat even goed uit want dat is precies waar dit artikel over gaat! We gaan namelijk kijken hoe beide technieken elkaar versterken en hoe je ze het best kunt combineren om je conversie te verhogen. 

Zoeken naar zoekwoorden 

Bij SEO en SEA is het kiezen van de juiste zoekwoorden erg belangrijk. Gemiddeld worden er dagelijks zo een 3,5 miljard zoekopdrachten gemaakt. Het grootste aantal van deze zoekopdrachten bestaan uit maar 1 of 2 woorden. Hoe vind je uit al die zoekopdrachten dan de juiste woorden voor jou website die conversie gaan vergroten? Het vinden van de juiste zoekwoorden is een lang proces en kost veel tijd en moeite. Om ervoor te zorgen dat je de juiste zoekwoorden gebruikt in je content is een zoekwoorden onderzoek van belang. Google Ads (oftewel SEA) kan hier goed bij helpen. Bij Google Ads krijg je namelijk meer inzicht in zoekwoorden. Je kunt zien hoe vaak een zoekwoord wordt gebruikt en welke woorden mensen naar jouw site hebben gebracht. Hierdoor kan je dus goed in de gaten houden via welke woorden mensen op jouw site terecht komen en welke je kunt verwerken in je lijst met SEO-zoektermen. Stel je verkoopt producten op jouw website, verwerk je gevonden zoekwoorden dan in de beschrijvingen van je producten.  

Waarom je kwaliteitsscore zo belangrijk is

Adverteren op Google klinkt erg duur, en kan dit ook zeker zijn, maar wat nou als ik zou zeggen dat je het voor jezelf goedkoper kunt maken. Goedkoper, betekent dat niet lager in de zoekopties staan? Nee! De cost-per-click (CPC) wordt bij Google Ads namelijk niet alleen bepaald door het hoogste bod maar ook door de kwaliteitsscore van je website. De kwaliteitsscore van je website wordt bepaald door 3 factoren, namelijk:

  1. De verwachte klikfrequentie (CTR);
  2. De advertentierelevantie; 
  3. De ervaring van de bestemmingspagina.

Deze drie factoren worden allemaal apart beoordeeld en krijgen scores van ‘lager dan gemiddeld’, ‘gemiddeld’ of ‘hoger dan gemiddeld’. Door middel van SEA kun je bij de klikfrequentie en advertentierelevantie gemakkelijk hoog scoren. De ervaring op je bestemmingspagina is iets waar je SEO voor nodig hebt. Om hoog te scoren op je bestemmingspagina is het belangrijk dat je voor je bezoeker relevante en unieke content plaatst. Andere dingen waar er hierop wordt gelet is de snelheid en de mobielvriendelijkheid van je website. Dit zijn punten die je door middel van SEO optimaliseert en verbetert. 

Je klikfrequentie optimaliseren

De click through rate, of klikfrequentie, is bij SEA erg belangrijk. Voor een hoge conversie is het namelijk belangrijk dat er zo veel mogelijk mensen op je advertentie klikken. Bij SEO wil je ook graag een hoge klikfrequentie alleen is dit een stuk moeilijker te meten dan bij SEA. Aan de hand van Google Ads wordt er getest wat voor koppen en beschrijvingen de hoogste klikfrequentie genereren. De klikfrequentie wordt op Google bepaald door de titel van je pagina en de meta description. Een meta description is de omschrijving van de inhoud van je pagina. Met de informatie die je haalt van Google Ads kan je vervolgens je SEO-beschrijvingen verbeteren, zodat je bij zowel je SEO als SEA een hoge klikfrequentie hebt. 

Het voordeel van een hoge zichtbaarheid 

Als het gaat om zoeken ligt het er per persoon aan hoe ze zich hierin gedragen. De ene persoon zoekt naar schoenen en klikt vervolgens op de eerste link (of te wel een advertentie) die naar boven komt. Terwijl een ander persoon juist bewust de eerste zoekopdrachten overslaat omdat dit advertenties zijn. Om zo veel mogelijk conversie te creëren is het dan ook handig om met je website bij zowel de advertenties als de organische zoekopdrachten hoog te scoren. Nu kan je je afvragen, waarom staat de ene website dan eigenlijk hoger dan de ander? Goede vraag! Google bepaalt dit op basis van wel meer dan 200 factoren. Een paar voorbeelden van deze factoren zijn het aantal jaar dat je domeinnaam bestaat, de laadsnelheid van je website en hoe vaak je je website wijzigt. Een voordeel van een brede zichtbaarheid (dus bij de advertenties en organische zoekresultaten hoog te vinden zijn) is dat de geloofwaardigheid van je bedrijf toeneemt. Mensen beschouwen je website als professioneel en vertrouwen je website daardoor meer. Dit is goed voor je conversie want vertrouwen is erg belangrijk als je iemand iets wilt verkopen of leren. 

Alles nog even op een rijtje 

Er zitten dus een hoop voordelen aan het combineren van SEO en SEA. Om het nog even kort op een rijtje te zetten voor je: 

  • Maak voor de SEO gebruik van zoekwoorden/ zoektermen die bij de SEA boven kwamen als sterke zoekwoorden. Verwerk deze slim in je content, bij bijvoorbeeld een beschrijving van een product. 
  • Zorg ervoor dat je door middel van SEA hoog scoort bij de klikfrequentie en advertentierelevantie en door middel van SEO hoog scoort bij de ervaring op de bestemmingspagina. 
  • Gebruik Google Ads om koppen en beschrijvingen met een hoge klikfrequentie te vinden. Verwerk dit bij de koppen en beschrijvingen van je SEO. 
  • Zorg ervoor dat je bij zowel SEO als SEA hoog aan de zoekresultaten staat, dit straalt professionaliteit uit. 

Door de twee technieken op deze manieren te combineren vergroot je dus uiteindelijk de conversie naar je website toe. En dat is precies wat we willen! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *