5 tips voor een catchy branding

Iedere start-up eigenaar kent het riedeltje wel waarin centraal straat dat een goede branding essentieel is om jouw merk boven de competitieve markt uit te laten springen. Heel leuk en aardig allemaal, maar hoe zorg je dan voor die oh zo belangrijke branding en hoe show je wat jouw merk anders maakt dan de misschien wel duizend vergelijkbare? In dit artikel geef ik je 5 tips voor een catchy branding. Stapsgewijs gaan we samen naar de top. Blijf je hangen op het startpunt of klim je met me mee?

Branding is de verzamelnaam voor alle activiteiten en contacten met klanten om jouw merk op een bepaalde manier te positioneren in de markt met als doel dat jouw klanten zich identificeren met jouw merk. Het is een middel om producten, diensten en organisaties van elkaar te scheiden. Het implementeren van een juiste branding in jouw marketingstrategie gebeurt aan de hand van de volgende stappen:

1. Zorg voor een goed product of dienst

Het uiteindelijke doel van branding is natuurlijk dat klanten zich identificeren met jouw product of dienst en er dus geld voor gaan betalen. Als jij een supersterke branding hebt, maar jouw product of dienst niet aan de verwachtingen van de consument voldoet, kun jij je leidende marktpositie wel vergeten. Essentieel is dus dat jouw product zo steady is als een baksteen. Juist als start-up is het belangrijk om kwalitatief goed product neer te zetten om zo het vertrouwen bij de consument te winnen. Daarna kun je gaan kijken naar een juiste marketingstrategie.

2. Bepaal een duidelijke merkidentiteit

Nu je product of dienst door de kwalitatieve keuring heen is, is het tijd om je merkidentiteit te bepalen. Waarom zullen mensen jouw product willen kopen? Waar hebben ze het voor nodig? En waarom zouden ze niet zonder jouw product kunnen? Het is aannemelijk dat jouw start-up een bepaald probleem oplost voor de klant. Wees hier heel duidelijk over. Draai er niet omheen met mooie woorden, maar vat de essentie van jouw product kort en bondig samen. Is het in een zin samen te vatten? Dan ben je goed bezig! Als jouw doelgroep begrijpt wat je aanbiedt en welke struggle het wegneemt, zullen zij door middel van mond-tot-mondreclame jouw boodschap verspreiden. En dat is niet het enige: niet alleen voor de consument, maar ook voor jouw interne organisatie is een duidelijke merkidentiteit essentieel. Medewerkers weten waar zij aan werken en wat daarvoor belangrijk is. Win-win situatie dus!

3. Creëer relevante en vernieuwende content

Met een sterk product en een duidelijke merkidentiteit is het tijd om brand awareness te creëren. In de huidige wereld gebeurt een groot deel van alle merkactiviteiten online. Het is daarom logisch om online brand awareness te creëren onder je doelgroep. Door middel van het steeds creëren van relevante en vernieuwende content, ben en blijf je online aanwezig. Op deze manier word je vindbaar voor mogelijk nieuwe klanten. Een voorbeeld van een goede strategie hiervoor is het plaatsen van content op jouw bedrijfsblog. Zo bouw je langzamerhand een kleine community op.

4. Gebruik je eigen creativiteit

Hoewel start-ups een klein budget vaak als negatief ervaren, kan het in het geval van branding ook iets moois betekenen. Ieder bedrijf loopt wel eens tegen problemen aan waar geen eenvoudige oplossing voor is die even afgekeken kan worden bij jouw voorgangers. Op zulke moment is creatief denkvermogen essentieel. Zorg voor teammeetings waar sparringssessies worden gehouden. Je zult versteld staan hoe ver je kunt komen met alleen een stel hersens.

5. Van fouten kun je leren

Zoals eerder maakt elke start-up een leerproces door. Van fouten kun je leren. Als bedrijf maakt het maken van fouten je op lange termijn alleen maar sterker, groter en beter. Ook al vergt dat soms moed en denkvermogen. Als start-up is het handig om naar concurrenten of voorgangers te kijken. Hoe zijn zij te werk gegaan, waar zijn zij tegen aan gelopen en hoe hebben ze dat opgelost? Op deze manier creëer je voor jezelf een beeld van wat goed en slecht is en kom je tot nieuwe inzichten. Naast soortgelijke bedrijven, is het ook ontzettend interessant om eens te sparren met mensen uit een geheel ander werkveld. De mening van een complete buitenstander kan leiden tot frisse inzichten. En onthoud altijd: eerlijkheid duurt het langst.

Met de uitwerking van de juiste handvaten die ik je zojuist heb aangereikt, kom je steeds meer in de buurt van een catchy branding. Het is een kwestie van tijd, geduld en creativiteit. Blijf kritisch naar jezelf kijken, blijf vernieuwen en blijf verrassen. Wie weet tot ziens bij de uitreiking van the best brand awards 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *