Branding – wat je hierbij wel én absoluut niet moet doen

on

Om als bedrijf echt op te vallen binnen een markt waarin al zoveel van dezelfde bedrijven bestaan, is het belangrijk om sterke branding te hebben. Bij branding draait het er simpel gezegd om dat de waarden van jouw bedrijf goed gecommuniceerd worden naar je klant. Heel veel bedrijven zijn je al voor geweest en hebben zichzelf op een eigen en onderscheidende manier neergezet. Hoe goede branding precies in zijn werk gaat en wat je moet doen om als bedrijf uit te blinken op gebied van branding, lees je hieronder. 

Voorbeelden van goede branding

Om wat beter te begrijpen wat er allemaal onder branding valt, zal ik een aantal bekende merken noemen die branding al goed hebben toegepast op hun merk. 

Allereerst is Apple niet te missen uit het rijtje van bedrijven met een ijzersterke branding. Apple weet het voor elkaar te krijgen om overal ter wereld hetzelfde uit te stralen naar de klant. Echter zorgen zij er wel voor dat per land de content op hun website aangepast wordt, zodat het blijft aansluiten op de cultuur en de manier van communicatie van dat bepaalde land. 

Ook Coca-Cola is zeker noemenswaardig als het gaat om goede branding. Als je bijvoorbeeld denkt aan kerst zou je al snel aan de gigantische verlichte Coca-Cola kersttruck kunnen denken. Via deze campagne kun je onder andere zien hoe zij hun merkwaarden hebben vertaald. Met hun branding willen zij namelijk hun merkwaarden ‘blijdschap, familie en delen’ uitstralen. Coca-Cola heeft laten zien dat zij met hun consequente kwaliteit en goede marketingstrategieën hetzelfde product al jaren staande kunnen houden.

Daarnaast heeft Starbucks ook weten te bereiken dat de klant hun merk precies zo ziet als zij dat willen. Ze hebben ervoor gezorgd dat altijd als je aan het merk Starbucks denkt, er een aantal dingen uit springen. Dit geeft aan dat hun branding werkt. Je weet dat als je naar Starbucks gaat, het niet alleen draait om het vluchtig halen van een koffietje. Starbucks wil namelijk bekend staan om de ervaring die zich afspeelt tijdens het bestellen en het nuttigen van de koffie. De nadruk ligt op hun stijlvolle vormgeving, de gezellige sfeer, de op bestelling gemaakte koffie, het vriendelijke personeel en de snelle service. 

Diepere betekenis van branding

Branding zorgt er dus voor dat je de identiteit van je merk op een goede manier overbrengt op je klanten. In eerste instantie kun je denken dat dat alleen gebeurt via een logo, de huisstijl, adverteren en marketing, maar het omvat nog veel meer. Door goede branding worden de waarden van je bedrijf omgezet in zowel een visuele als niet-visuele identiteit, die je met je hele merk uitstraalt. Hoe die identiteit van je merk eruitziet wordt voor het grootste gedeelte vastgesteld door de bijpassende merkwaarden. Deze merkwaarden worden ook wel het DNA van je merk genoemd. Bij goede branding komen in de uitingen en de communicatie van een merk deze merkwaarden terug, waardoor het echt tot leven komt bij de consument of klant. Kijk maar naar de voorbeelden die ik hierboven benoemde over de associatie die de klant heeft bij Starbucks, Coca-Cola en Apple. 

Wat je moet proberen te voorkomen

Wat je dus niet wil, is dat jouw doelgroep jouw bedrijf op de verkeerde manier ervaart. Of dat je als merk iets compleet anders uitstraalt dan dat je in eerste instantie voor ogen had. Zodra hier sprake van is, heb je te maken met slechte branding. In dit geval interpreteert jouw klant jouw merk op de onjuiste manier. En als dit gebeurt, kun je hiervan erg grote gevolgen ervaren. Zo kan je meer moeite hebben met het behouden van je klant, of kan jouw doelgroep überhaupt wegblijven bij je merk. 

Om een voorbeeld van slechte branding te noemen: je wil overkomen als een bedrijf dat de focust legt op het verkopen van goedkope sportkleding, maar je wordt gezien als een bedrijf dat sportkleding verkoopt voor een gemiddeld tot hoge prijs. Het overbrengen van de verkeerde boodschap wil je dus voorkomen. Je moet zorgen dat je je merkwaarden goed weet vast te stellen, en dit vertaalt naar de identiteit van jouw merk. Eén van de belangrijkste factoren voor een succesvol merk is geloofwaardigheid, en goede branding zorgt hiervoor. Dus onthoudt: zodra je je branding verkeerd aanpakt zal je als niet-betrouwbaar overkomen en zullen je klanten hoogstwaarschijnlijk wegblijven. 

Als jouw merkidentiteit verkeerd overkomt, zullen je klanten eerder naar een concurrent gaan of jouw bedrijf/merk niet eens overwegen. Dit hoeft dus niet eens te liggen aan de kwaliteit van je product (die zou zelfs heel goed kunnen zijn), maar door slechte branding zouden klanten je alsnog kunnen afschrijven. Al met al kunnen we dus wel stellen dat branding heel belangrijk is voor jouw merk, en dat het zeker de moeite waard is om wat tijd en energie in te steken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *