Branding in de toekomst: van winstoogpunt naar maatschappelijk betrokken

In deze tijd van onzekerheid is er behoefte aan organisaties die maatschappelijk bewustzijn uitstralen. Mensen zijn geïnteresseerd in bedrijven met producten die goed zijn voor hunzelf, het milieu en de maatschappij. Het merk moet een missie hebben met een doel waar mensen achter kunnen staan. Het draait tegenwoordig meer om ‘purpose branding’ in plaats van ‘profit branding’.

What Is Your Story speech bubble isolated on the blue background.

Profit branding vs. Purpose branding

Vroeger was het gangbaarder om als bedrijf alleen maar winst te willen behalen. Winst die enerzijds als beloning aan de eigenaar werd gegeven of werd gebruikt voor investeringen. Bij profit-organisaties werd er daarom gebruik gemaakt van ‘profit branding’. Tegenwoordig vinden mensen het belangrijk dat een bedrijf handelt vanuit een maatschappelijk oogpunt, anders dan het winstoogpunt van vroeger.

De consument is namelijk veranderd in de loop der jaren. Het zijn pro-sociale, bewuste en actief betrokken consumenten geworden die niet alleen bezig zijn met hun eigen welzijn en behoeften, maar ook die van anderen. Daarom wordt er hedendaags meer waarde gehecht aan een bedrijf die een doel nastreeft welke zorgt voor een betere wereld.

Door deze verandering aan de kant van de consumenten gebruiken bedrijven nu vaker ‘purpose branding’. Hierbij gaat het erom dat je als bedrijf ook belangen hebt bij maatschappelijke kwesties en niet alleen uit bent op winst, maar ook een betere toekomst. In deze nieuwe realiteit waarin steeds meer mensen bewust worden van de impact van onze levensstijl op de wereld, is het van belang dat je als bedrijf mee veranderd. Want een vernieuwende kijk op onze levensstijl betekent ook een vernieuwende kijk op bedrijven die hier een aandeel in hebben.

De toenemende vraag aan maatschappelijk bewuste merken zorgt ervoor dat je als merk zijnde een beter verhaal te vertellen moet hebben dan je concurrent. Zo niet, stappen mensen over naar een maatschappelijk relevanter merk. Zorg je wel voor een beter verhaal, dan zorg je ook voor een betere concurrentiepositie. Een purpose gedreven organisatie zal daarom uiteindelijk succesvoller zijn dan een bedrijf die het niet is.

Merkbelofte (purpose)

Overstappen van profit- naar purposebranding is een strategie wat niet in één week doorgevoerd kan worden. Toch zijn er een aantal punten om purposeful branding goed toe te passen op jouw bedrijf.

Ten eerste is het belangrijk om een belofte, purpose, uit te kiezen die duurzaam is. Een merkbelofte zorgt ervoor dat klanten voor je merk kiezen, het moet iets zijn wat niet van tijd tot tijd verandert en echt iets is waar je merk voor staat. De belofte is de kern van je bedrijf. De merkbelofte moet onderscheidend en authentiek zijn, maar het moet wel geloofwaardig overkomen en daarnaast waargemaakt kunnen worden.

Tevens moet de purpose geschikt zijn voor het merk én de doelgroep. Je communiceert met je merkbelofte namelijk naar je werknemers en consumenten. Hierbij is het belangrijk dat je dit consistent doet, zodat de belofte de doelgroep bijblijft.

Verder is het ongelofelijk belangrijk om eerlijk en transparant te zijn. Het moet geloofwaardig overkomen en moet te behalen zijn. Is dit niet het geval, dan kan het tegenwoordig als maar makkelijker worden om diezelfde purpose via social media te bevestigen of te ontkrachten.

Al met al versterkt een goede merkbelofte de relatie met de consument en geeft dit hen motivatie om de boodschap te verspreiden en te delen met anderen. Hieruit zijn vele voordelen te halen.

Strategic Consistency Model

Purpose-driven marketing is ook aan de hand van het Strategic Consistency Model uit te leggen. Het model gaat uit van de strategische samenhang tussen wat ze beloven (purpose), wat ze doen (productaanbod en diensten) en de bevestigde berichten (zoals de media). Het is een samenwerking die de kracht laat zien van de belofte die organisaties maken, hoe goed ze met een product of dienst de belofte waarmaken en hoe dit door de consument wordt ondervonden.

Zoals al eerder gezegd kunnen consumenten en stakeholders via bijvoorbeeld social media een merkbelofte van een bedrijf bevestigen of ontkrachten. Daarom is het enorm belangrijk dat je als bedrijf jouw diensten laat overeenkomen met de merkbelofte zodat je deze ook daadwerkelijk waar kan maken. Als dit niet het geval is dreigt het de integriteit van alle merkrelaties te verslechteren.

Effectiviteit

Steeds meer consumenten en producenten hebben interesse in een bedrijf met een purpose en zijn niet meer op zoek naar pure winst. Een goede merkbelofte inspireert medewerkers, consumenten, stakeholders en potentiële klanten. Purposeful marketing trekt de aandacht van de maatschappij en zorgt ervoor dat de belofte van een merk verspreid wordt. Het zorgt voor meer aanhang en een grotere kans op unieke en loyale klantrelaties. Al met al stijg je als bedrijf boven anderen uit en creëer je concurrentievoordeel en winstgevendheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *