Branding – Hulp bij het creëren van je merkidentiteit

Om een succesvol merk te creëren, heb je een sterke branding nodig. Branding kun je onderverdelen in drie losse elementen. Dit zijn je merk, branding en merkidentiteit. Het uitwerken van deze drie factoren helpt bij het opzetten van een merkstrategie voor je lange termijn doelen. Ook zorgt het ervoor dat je je elke keer weer op de juiste doelgroep blijft focussen. In dit artikel zal ik je meenemen in het onderdeel: merkidentiteit. 

Merkidentiteit is het gezicht van jouw bedrijf, dus zeker niet onbelangrijk. Het bestaat uit wat je met je merk overbrengt: wat je waarden zijn, hoe je je product overbrengt op je doelgroep en het gevoel dat de doelgroep bij je merk ervaart. Je merkidentiteit is dus uiteindelijk de persoonlijkheid van je bedrijf en een belofte aan je klanten. Oftewel het is alles dat je met je merkboodschap overbrengt. Om het nog wat meer te verduidelijken, hieronder een citaat. 

‘Branding is wat mensen over jou zeggen wanneer je niet in dezelfde kamer bent.’

Jeff Bezos
Waarom een duidelijke merkidentiteit belangrijk is

Merkidentiteit betekent ook wel de communicatie met de markt. Dat zie je ook terug in de officiële definitie van merkidentiteit: 

‘De visuele elementen van een bedrijf waarmee de onderscheidende kernwaarden worden gecommuniceerd naar de markt.’

Het is een belangrijke en eerste kans om klanten te overtuigen en overhalen iets van jouw merk te kopen. Als je goed op weg bent met jouw merkidentiteit, betekent dat dat deze herkenbaar en consistent is. Het laat zien aan je klant wat hij of zij kan verwachten van jouw merk en product. Dit kan een uitdaging zijn voor bedrijven in een markt waarin al veel van dezelfde soort producten bestaan. Je moet er namelijk voor kunnen zorgen dat jouw merkidentiteit je waarden, eigenschappen én onderscheidend vermogen in visuele elementen vertaald. En als je dat ook nog eens op een originele manier kan doen, dan scoor je punten. 

Ken je markt

Voor je van start kan gaan met het vormgeven van jouw merkidentiteit, is het belangrijk dat je je merkidentiteit bepaalt. Dit doe je door je markt te analyseren en te kennen. Zodra je al deze inzichten hebt, kun je aan de hand van je positionering je merkidentiteit gaan bepalen. Er zijn bij een goede merkidentiteit 2 dingen van belang: de kernwaarden van je bedrijf en de behoeften van je doelgroep. De kernwaarden bepaal je door jezelf de vraag te stellen: Waar sta je voor als bedrijf? Zo staat Disney bijvoorbeeld voor ‘creativiteit, dromen en fantasie’ en staat Sony voor ‘een pionier zijn, niet anderen volgen: het onmogelijke voor elkaar brengen’. Aan de hand van deze kernwaarden communiceren deze merken met de markt. Probeer nu aan de hand van jouw bedrijf je kernwaarden vast te stellen en laat deze terug komen in je merkidentiteit.

Het tweede onderdeel dat van belang is voor het bepalen van je merkidentiteit, zijn de behoeften van je doelgroep. Ook hier komt het analyseren van de markt aan bod. Trends binnen je markt zijn hierbij handig om rekening mee te houden. Deze veranderen namelijk voortdurend, samen met de behoeften van de consumenten. 

De visuele kant van je merkidentiteit

Zodra je een duidelijk idee hebt over de merkidentiteit van jouw bedrijf, kun je verder met de vormgeving ervan. Hierbij is het handig om jezelf de vraag te stellen welke associaties jouw merkidentiteit oproept. Bij deze associaties ga je vervolgens een beeld creëren. Dit beeld bestaat uit verschillende elementen, de belangrijkste zijn als volgt: 

Tone of voice

Dit is de manier waarop je je klanten aanspreekt. Het is belangrijk dat je dit bepaalt, want op die manier spreek je de juiste mensen aan. De tone of voice zorgt ervoor dat jouw content persoonlijkheid krijgt en onderscheidend wordt. Het bepalen van de toon en het geluid kan de doorslag geven waardoor je de aandacht trekt van je doelgroep.

Typografie

De typografie hangt nauw samen met de tone of voice. Hierbij gaat het niet alleen om het lettertype, maar het omvat ook hoe je de lettertypen in je ontwerpen toepast. Het kiezen van de juiste typografie voor jouw bedrijf is essentieel om jouw tone of voice op de goede manier over te brengen. 

Kleurenpalet

Ook de kleuren die je kiest zijn naast de typografie en tone of voice erg belangrijk om de door jou bedoelde boodschap over te brengen. Kleuren roepen verschillende emoties/gevoelens op en kunnen een sterke indruk achterlaten op je doelgroep. 

Logo

Bij het logo komen de tone of voice, de typografie en het kleurenpalet samen. Door dit op de juiste manier te combineren roept het de gewenste emotionele reactie op die past bij het merk.

Beeld

Het beeldgebruik bepaalt de associatie en de emotie die men bij het merk heeft enorm. Succesvolle merken hebben beeldgebruik waarbij het zo herkenbaar is dat consumenten in één oogopslag weten welk merk het is. 

Wil je nou nog meer inspiratie opdoen over branding? Lees dan ook mijn andere artikelen op dit blog!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *