5 Socialmediamarketingtrends die je niet mag missen als beginnende ondernemer.

Het kan een hele opgave lijken tijdens het opstarten van je bedrijf; social media. Online platformen veranderen constant waardoor je soms als starter door de bomen het bos niet meer ziet en het onmogelijk lijkt om bij te blijven. Toch is het belangrijk dat je er vroeg mee begint. In het digitale tijdperk is het van belang om als bedrijf een sterke social media marketing strategie te hebben. Dit kan je helpen om een groter publiek te bereiken en zorgt ervoor dat klanten verbonden blijven aan je merk. Maar hoe pak je dat aan en waar reageren mensen daadwerkelijk op? Een van de belangrijkste aspecten waar je op moet letten zijn de huidige trends. Deze kan je zo inzetten dat het voor jou als starter gunstig uitpakt. In dit artikel neem ik je mee en geef je een overzicht in de belangrijkste trends van 2021.

  • Stories

Stories, korte video of foto verslagen die na 24 uur weer verdwijnen, kennen we al redelijk goed. Snapchat begon hier een aantal jaar geleden al mee, maar veel andere kanalen hebben het dit jaar overgenomen. Je vindt ze nu ook op Instagram, Facebook YouTube, LinkedIn, WhatsApp en LinkedIn. Ook is sinds kort TikTok aan het experimenteren met het fenomeen. Deze functie moet je dus zeker meenemen in je strategie voor de socials. Vooral video’s als stories worden meer gebruikt het komende jaar. Speel hier dus vooral op in en plan ze vooruit in je contentkalender. 

  • Social Shopping

Social Shopping is in het afgelopen jaar steeds populairder geworden. Bij Facebook en Instagram kan je je online webshop linken aan deze platformen. De producten die je aanbiedt worden geplaatst in een catalogus in de app. Wanneer je een post maakt en hier de producten die je aanbiedt in tagt, kunnen je klanten met één tik de productgegevens zien. Ze hoeven hiervoor de desbetreffende app niet voor te verlaten. Hierdoor maak je de customer journey weer wat gemakkelijker voor je doelgroep. Nu moeten potentiële kopers de producten nog afrekenen via je website, maar dit kan binnenkort misschien ook wel via de sociale kanalen.

WhatsApp werkt ook aan een soortgelijk concept. Via het platform stuur je een bericht naar een bedrijf. Zij reageren vervolgens met een link naar de productcatalogus waarmee de klant direct producten aan hun winkelwagentje kunnen toevoegen en deze vervolgens ook via de app kunnen betalen. Dit is een goede trend om in de gaten te blijven houden, zodat je er als eerste bij kan zijn wanneer dit mogelijk wordt.

  • Augmented Reality (AR)

Zoekopdrachten voor “social media AR” zijn in de afgelopen vijf jaar met 81% gestegen. Er wordt dan ook verwacht dat het de komende jaren nog verder uitgroeit en het een begrip wordt voor online marketing. Omdat mobiele netwerken steeds stabieler, sneller en sterker worden, zal het binnenkort meer mainstream en toegankelijker worden voor het publiek. Op Instagram wordt er al mee gewerkt door gebruikers hun eigen filters te laten creëren. Daarom is het nu al goed om je er in te verdiepen en over een paar jaar AR content te maken voor je doelgroep.

  • Less is More

Een recentelijk onderzoek uitgevoerd door Hootsuite (BizCommunity, 2021) heeft aangetoond dat “oversharing” van branded content vaak leidt tot het verliezen van publiek. Het herhalen van content op verschillende kanalen leidt niet tot meer bereik, maar zorgt er juist voor dat mensen die je al volgen zich weer afmelden. In plaats van zo veel mogelijk posten om zoveel mogelijk gezien te worden, is het in 2021 veel slimmer om minder content te plaatsen. Je moet nu juist heel goed nadenken over wat je wel plaatst. Luister naar je doelgroep en speel in op hun wensen. Laat ze weten wat de visie en missie van je bedrijf is en ga spaarzaam om met de tijd van de mensen die je wil bereiken. Spammen is niet meer van deze tijd en werkt alleen averechts.

  • (Micro)Influencer Marketing

Als je de juiste influencers inzet kan je een grote groep mensen bereiken. Ze worden steeds meer gezien en vergeleken met bekendheden zoals we die van tv kennen. Door het inzetten van influencers kunnen netwerken ontstaan en verbonden worden. Als beginnend bedrijf zal je waarschijnlijk niet met de meest populaire influencers in contact komen om je product te promoten. Het is daarom ook een goed idee om je eigen personeel deze rol in te laten nemen. Denk bijvoorbeeld aan Gerda van Bol.com. Dit personage is gecreëerd door het bedrijf zelf en is nu eigenlijk de huis influencer van Bol.com en is op Instagram razend populair.

Social media blijft groeien en is inmiddels onderdeel van het dagelijks leven geworden. Je kan als startend bedrijf niet achterblijven en werft door social media een heel groot gedeelte van je klantengroep. Daarom is het juist zo belangrijk om de trends te blijven volgen en relevant te blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *