4 redenen waarom Pinterest een must is voor jouw contentstrategie

Woman showing a Pinterest icon

Pinterest is booming business. Samen met TikTok zijn het de twee sterkst groeiende kanalen van het afgelopen jaar, blijkt uit het grootste social mediaonderzoek van Nederland. Hoe dat komt? Tijdens de lockdown zaten we allemaal massaal thuis en groeide onze behoefte naar inspiratie. Grote kans dat ook jij bijvoorbeeld in die periode het één en ander aan je interieur hebt veranderd. Pinterest is dan ook het ideale platform om inspiratie op te doen voor toekomstige aankopen. Daar wil jij als bedrijf natuurlijk graag op inspelen. Toch onderschatten veel marketeers de kracht van Pinterest. Een gemiste kans, want het is juist een effectieve tool die je merk onder andere veel traffic en sales kan opleveren. Maakt Pinterest ook nog geen onderdeel uit van jouw contentstrategie? Dan is het hoog tijd om daar verandering in te brengen. Ik geef je 4 redenen waarom ook jouw merk op dit visuele platform moet.  

Is Pinterest eigenlijk wel een social mediakanaal?

Voordat we dieper ingaan op die redenen, is het goed om eerst even op een rijtje te hebben wat het kanaal eigenlijk inhoudt. Of beter gezegd, wat deze zoekmachine eigenlijk inhoudt. Pinterest is namelijk meer een visuele zoekmachine dan een social mediakanaal. Je kunt het zien als een soort Google maar dan vol inspirerende beelden. Stel: je hebt even geen idee wat je wil eten vanavond, dan vind je binnen no-time honderden ideeën op Pinterest. Jouw favoriete recepten ‘pin’ je vervolgens in je zelfgemaakte borden. Je kunt dus stellen dat Pinterest eigenlijk een verzamelplaats is van jouw favoriete afbeeldingen. Maar waarom is dit platform nou onmisbaar in jouw strategie?

1. Content heeft een langere levensduur

Anders dan bij kanalen als Facebook en Instagram, wordt content op Pinterest eerder gevonden via de zoekbalk dan via de tijdlijn. Waar je op bijvoorbeeld Instagram de app opent en direct een afbeelding ziet van een account dat je volgt, ga je bij Pinterest actief op zoek naar content binnen een bepaald thema. Dit betekent dat jouw afbeelding na een aantal maanden nog steeds gevonden wordt op Pinterest, terwijl deze bij Instagram na een dag al verdwenen is. Hier kun je als bedrijf goed gebruik van maken door content te produceren die ook over een tijdje nog relevant is. Fun fact: de gemiddelde levensduur van een pin is 4 maanden of langer.

2. Je online zichtbaarheid vergroten

Daarnaast wil je natuurlijk dat je content daadwerkelijk gevonden wordt. Het zoeksysteem van Pinterest maakt het ook voor kleinere bedrijven mogelijk om gevonden te worden in de zoekresultaten. Het is op dit platform dan ook minder van belang hoeveel volgers je hebt. Hierdoor kun je als merk makkelijker je online zichtbaarheid vergroten en sneller naamsbekendheid opbouwen. Daarvoor moet je natuurlijk wel eerst zorgen dat je content vindbaar wordt in de zoekresultaten. Daarom is het verstandig om eerst een zoekwoordenonderzoek uit te voeren.

Wanneer je op Pinterest een woord in de zoekbalk typt, dan geeft het automatisch een aantal suggesties. Dit zijn de zoekwoorden waar veel naar wordt gezocht. Het nadeel van deze zoekwoorden is dat ze door veel accounts worden gebruikt, waardoor de concurrentie hoog is. Het is daarom verstandig om te kijken naar specifiekere woordcombinaties. Zo kun je in plaats van ‘interieur woonkamer’ beter kiezen voor ‘interieur woonkamer modern chique’. Maak een lijstje van keywords die voor jouw merk relevant zijn en verwerk deze vervolgens in je pinborden, pintitels en pinomschrijvingen.

3. Herkenbaarheid creëren

Naast dat je zichtbaarheid wil vergroten, wil je ook dat je merk herkenbaar wordt. Zeker voor startups is Pinterest een ideaal platform om binnen korte tijd veel nieuwe mensen kennis te laten maken met jouw merk. Doordat Pinterest een beeldend platform is, is het kanaal daarom uitermate geschikt om jouw merkidentiteit visueel weer te geven. Zorg daarom voor een consistente uitstraling van jouw pins, bijvoorbeeld door jouw brandkleuren en logo in de pins te verwerken. Starbucks is hier een goed voorbeeld van. In vrijwel al hun pins zie je een eenheid in het gebruik van kleuren, fonts en je krijgt van hun afbeeldingen spontaan zin in een lekker kopje koffie.

Benieuwd hoe je net als Starbucks een creatieve draai aan je pins kunt geven? Deze gids helpt je daarbij lekker op weg!

4. Meer traffic en conversies

Een ander belangrijk voordeel van Pinterest is dat het veel verkeer naar je website genereert. Je kunt namelijk links toevoegen aan jouw pins, waardoor gebruikers direct door kunnen klikken naar jouw website. Zo kun je bijvoorbeeld links van jouw producten, blogs of andere landingspagina’s rechtstreeks verbinden met een afbeelding. Het voordeel van Pinterest is dat de doelgroep op dit platform in de meeste gevallen actief op zoek is naar nieuwe inspiratie. Doordat ze al dieper in de marketing funnel zitten, zijn ze sneller geneigd om over te gaan tot aankoop. Oftewel: de gebruiker heeft al een aankoopintentie. Jij kan daar met jouw producten dus goed op inspelen. Zo geeft ruim 80% van de actieve Pinterestgebruikers aan dat zij wel eens een aankoop hebben gedaan via het platform. Een win-winsituatie dus!

Marketeers klaar? Pinnen maar!

Kortom, Pinterest is de ideale plek om jouw merk te presenteren. Het platform kan namelijk jouw online zichtbaarheid vergroten, je merkbeleving in het geheugen van consumenten printen en natuurlijk meer traffic en conversies genereren. Genoeg reden dus om Pinterest direct toe te voegen aan jouw contentstrategie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *