3 spraakmakende branding voorbeelden waar jij iets van kunt leren

Je hebt ze vast wel eens voorbij zien komen; de grappige tegenreacties van merken als Bol.com en NS op een reactie van een online hater. Mensen lachen erom of hebben er misschien een mening over. Doordat zulke reacties op het internet dingen bij mensen losmaken is de kans groot dat ze het doorsturen. Dit heb je zelf waarschijnlijk ook wel eens binnengekregen van een vriend of vriendin. Als merk kan het handig zijn om iets spraakmakends te doen waarbij je reacties uitlokt. Dit kan goed werken voor het verbeteren van je imago. Maar hoe pak je zoiets aan? Wij hebben drie goede branding voorbeelden voor je op een rijtje gezet. 

Reacties van Bol.com op social media
Zoals hierboven al is benoemd is Bol.com een ster in het online reageren op mensen. Openbaar reageren op mensen is ook een vorm van branding. You love it or you hate it. Bol.com heeft een eigen manier van reageren op mensen op social media. Ze reageren zowel op positieve als op negatieve berichten. De tone of voice die de berichten hebben zijn: sarcastisch, humoristisch, actueel en gevat. Je hebt soms meer het gevoel dat je een reactie krijgt van een persoon dan van een bedrijfsaccount. 

Het kan heel goed werken voor een bedrijf om openbaar te reageren op berichten zodat iedereen die ook meekijkt gelijk een beeld van het bedrijf krijgt. Het komt klantvriendelijk en persoonlijk over als er op berichten/vragen wordt gereageerd. Bol.com past dit toe op verschillende sociale mediakanalen zoals Instagram, Facebook en Twitter. 

Het bijzondere aan de reacties van Bol.com is dat ze gewaagd zijn. Je bent niet van zo’n groot bedrijf een reactie gewend die eigenlijk wat cynisch overkomt. Bol.com laat hier mee zien dat ze niet houden van mensen die bijvoorbeeld onnodig zeuren over iets. Toch blijven ze altijd netjes en gaan ze niet over een onbeleefde grens. Want als ze mensen beledigen kan het ook weer slecht uitpakken voor een bedrijf. 

Wil je hier zelf ook mee aan de slag? Probeer eerst je eigen tone of voice te vinden. Wanneer je die hebt vastgesteld kun je gaan reageren op de ontvangen reacties. Maar onthoudt dat jij het bedrijf blijft en dat je altijd tot op een zekere hoogte professioneel moet blijven. 

Hieronder staan twee voorbeelden maar neem ook zeker een kijkje op de sociale accounts van Bol.com om meer inspiratie op te doen. 

Co-branding McDonalds en Burger King
Een mooi voorbeeld van een spraakmakende branding actie is de zogeheten co-branding uit 2019 tussen McDonalds en Burger King. De twee fastfoodreuzen hadden hun krachten gebundeld om zo het goede doel te steunen. De McDonalds beloofde voor elke Big Mac die ze verkochten, twee dollar te doneren aan instanties die strijden tegen kinderkanker. 

Burger King droeg bij aan dit doel door het concurrerende broodje van de Big Mac, ‘’de Whopper’’ tijdelijk niet meer te verkopen. In tegenstelling tot voorheen moedigde de Burger King tijdens deze actie juist aan om een Big Mac te halen en bij te dragen aan deze liefdadigheidscampagne. 

Naast het steunen van een goed doel was het andere doel van deze campagne was natuurlijk ook het verbeteren van de imago’s van beide ketens. Ze hebben de concurrerende factor even op zij gezet en zijn samen een campagne gestart. Dit gebeurt niet vaak en daarom was het een spraakmakende actie. 

Wat kun jij hieruit halen? Je hoeft niet opeens te gaan samenwerken met de concurrent maar deze campagne laat zien hoe krachtig het over komt als je uit je comfort zone stapt en op deze unieke manier aan je imago werkt. 

Google’s werknemers branding
De laatste bijzondere branding actie is een video van Google die je meeneemt in een week van een stagiair bij het bedrijf. Wie wil er nou niet bij Google achter de schermen kijken? Het speciale eraan is dat je een goed inkijkje krijgt bij zo’n groot bedrijf door middel van een stagiair. Ook is de video aantrekkelijk om te zien en dat past dan weer goed bij het imago van Google. Op video komt een werknemers ervaring beter over dan in een stuk tekst. Het nodigt dus ook uit om hier te komen werken of te streven naar zo’n werkomgeving voor jouw bedrijf. 

Het is weer een andere manier om mensen een beter beeld te geven van wat ze doen bij Google. Dus voor de mensen die branding willen voor hun bedrijf, probeer het eens door middel van je werknemers. 

Hopelijk heeft dit artikel je geïnspireerd. Nog meer te weten komen over het onderwerp branding? Lees ook de andere artikelen op CBwatching.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *