3 bouwstenen voor een sterke bedrijfsidentiteit

Consumenten onthouden merken die zich onderscheiden van de rest. Merken waarvan iedereen weet wie zij zijn, wat ze doen en waar ze voor staan. De reputatie van je bedrijf is allesbepalend voor hoe de consument tegen het merk aankijkt. Met de juiste identiteit en reputatie kan je een gewenst beeld creëren bij de juiste doelgroep. Maar hoe zorg je ervoor dat je een goede bedrijfsidentiteit opbouwt en dat het ook daadwerkelijk aanslaat bij de consument? Zó doe je dat.

Bedrijfsidentiteit

Een bedrijfsidentiteit kan gezien worden als het bedrijfs-DNA. Op basis van de bedrijfsidentiteit wordt er gecommuniceerd naar de doelgroep toe. De bedrijfsidentiteit bevat veel elementen die ervoor zorgen dat je je onderscheid van de concurrentie, de belangrijkste bouwstenen zijn: de doelstellingen, de marketingstrategie en het huisstijlhandboek.

De doelstellingen

De doelstellingen van je bedrijf hangen samen met de missie en visie. Bij de missie gaat het erom waar een bedrijf voor staat en welk doel je wilt nastreven. De visie gaat daarentegen meer over de toekomst. Wat je wilt bereiken in de toekomst en hoe je dat gaat doen. Hierbij komen doelstellingen aan te pas. Door middel van doelstellingen wordt er concreet beschreven hoe je de gewenste doelen gaat bereiken. Deze doelstellingen kan je het beste SMART formuleren. SMART staat voor: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. SMART formuleren zorgt voor een helder en haalbaar actieplan wat handig is voor jezelf en voor medewerkers.

De marketingstrategie

Marketing is een onmisbaar onderdeel van je bedrijf. Het bepaalt de koers van het bedrijf door middel van een uitgedachte strategie. Het moet voor iedereen in het bedrijf duidelijk zijn wat je wilt gaan bereiken met de onderneming en wat daarvoor nodig is. Het basisdoel van een goede marketingstrategie is een strategie bedenken waar je klanten mee kunt bereiken en geld mee kunt verdienen. Dit is alleen mogelijk als je de juiste strategie kiest. Als je niet goed weet hoe je een strategie kan vinden die bij jouw bedrijf past, is het altijd nog mogelijk om een professional in te schakelen. Succesvolle marketing leidt namelijk naar naamsbekendheid. Als je toch liever zelf een marketingstrategie wilt bedenken moet je rekening houden met deze zes stappen:

  1. Een sterke strategie begint met het opstellen van doelstellingen. Je moet namelijk eerst voor ogen hebben wat je wilt bereiken met je bedrijf.
  2. Het in kaart brengen van je doelgroep brengt je dichterbij het gedrag waarop je wilt inspelen. Wanneer bekend is wie je doelgroep is, is het belangrijk om dieper in het klantgedrag te duiken. Door middel van de customer journey krijg je gemakkelijk inzicht in de vraagstukken rondom de consument.
  3. Breng je concurrenten in kaart. Hoe meer je weet van je concurrenten, hoe beter je jouw bedrijf kan onderscheiden van de al bestaande concepten.
  4. Kies een duidelijke positionering. Bedenk voor jezelf hoe je wilt overkomen tegenover de consument en speel hierop in.
  5. Bepaal welke middelen je inzet. Welke middelen sluiten aan bij het koopgedrag van jouw doelgroep en hoe zet je deze in.
  6. Maak alles meetbaar. Last but not least, de meetbaarheid van ideeën en concepten is enorm belangrijk. Alleen door middel van meten kom je erachter wat wel en niet goed aanslaat bij d consument.


Het huisstijlhandboek

Nu je weet waar je voor staat, wat je wilt bereiken en hoe je dat wilt bereiken is het tijd om over te gaan naar de visualisatie van je bedrijf naar de buitenwereld toe. Hoe ga je de gewenste doelgroep bereiken? Het doel is om de al bedachte ideeën om te zetten in visuele elementen. Hierbij moet je denken aan hoe jij je bedrijf eruit wilt laten zien én hoe jouw klanten dat gaan komen te zien. Maar hoe verzin je een huisstijl?! Een huisstijl maken is een proces waarbij je moet onderzoeken hoe jij je bedrijf wilt zien in de ogen van de consument en concurrenten. Een simpele eerste stap kan zijn; een moodboard maken. Begin bijvoorbeeld simpel en ga nadenken over de kleuren die jij vindt passen bij jouw bedrijf. Daarnaast ga je nadenken over de tone-of-voice; hoe je mensen wilt aanspreken. Analyseer je doelgroep en constateer wat wel en niet werkt. Hoe mensen aangesproken worden speelt een grote rol in de relatie tussen bedrijf en consument. Denk aan Coolblue en Bol.com. Twee grote bedrijven die heel veel aandacht steken in de klantcommunicatie. Coolblue speelt in op klantvriendelijkheid door altijd goede service te leveren en Bol.com communiceert doelgroepgericht door middel van consistente social media posts. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je alle gemaakte keuzes qua opmaak gaat combineren. Er wordt nu een huisstijl gecreëerd waaraan klanten jouw bedrijf gaan herkennen. Met consistentie behoud je een identiteit en word je herkend en onthouden door de gewenste doelgroep.

Als het goed is zijn jij en je bedrijf iets meer op de hoogte van de basis van een sterke merkidentiteit. Mocht je nog vragen hebben, mail mij dan gerust.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *