Zo maak jij het verschil met online branding!

Je bent een tijdje geleden je eigen bedrijf begonnen en je bent er klaar voor om branding in te gaan zetten voor jouw eigen bedrijf. Maar ga je voor offline branding? Of kies je er toch voor om het online te doen? Dit zijn vragen om over na te denken voordat je hiermee gaat starten. Bij online branding is er steeds meer mogelijk en zijn er verschillende middelen waarmee je dit naar een hoger niveau kunt tillen. Bijvoorbeeld nieuwsbrieven, blogs en online advertenties. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden in online branding? En of dit bij jouw bedrijf past? Lees dan snel verder!  

Wat is online branding eigenlijk?

Eerst is het goed om te weten wat online branding nou eigenlijk is. Bij online branding vergroot je de bekendheid van je bedrijf. Je zet hierbij verschillende kanalen in, bijvoorbeeld een website. Een website is een van de belangrijkste middelen. Nu hoor ik je denken waarom is dit een van de belangrijkste middelen? Dit komt omdat hier uiteindelijk de aankopen worden gedaan. Je kunt met je eigen website ook heel goed je identiteit laten zien en laten zien wat je wilt bereiken. Maar hoe creëer ik een goed beeld met mijn website? Dit kun je doen door met visuals, tekst, beeld en vormen te gaan werken. Op deze manier kun je een goede identiteit neerzetten voor jouw bedrijf en ervoor zorgen dat je doelgroep jou gaat herkennen. Maar naast een website kun je nog meer middelen inzetten voor online branding. Je kunt ook gebruik maken van social media content, blogs, onlineadvertenties, nieuwsbrieven, e-mail marketing en zoekmachineoptimalisatie. Wanneer je al deze kanalen/middelen goed op elkaar afstemt zorgt dit voor een optimale branding van jouw bedrijf. 

Maar waarom is online branding dan zo belangrijk?

Vervolgens is het ook belangrijk om te weten waarom het zo belangrijk is voor jouw bedrijf. Je wilt dat consumenten een vertrouwt gevoel krijgen en naar jouw website komen. Je wilt met online branding een voorkeur creëren. Maar denk ook om je concurrenten, je wilt natuurlijk dat de consumenten op jouw advertentie klikken en niet die van je concurrent. Daarom moet je ook zorgen voor snelheid en gemak. Op deze manier zullen consumenten je onthouden en terugkomen naar je website. Je wilt namelijk graag verkopen en omzet maken, toch? 

Ga ik voor online of offline branding?

Ik kan je vertellen dat er verschillen zijn tussen online en offline branding, maar ze vullen elkaar ook aan. Bij offline branding wordt de boodschap eenzijdig aangeboden, terwijl online branding juist interactief is. Een ander groot verschil is dat offline branding gericht is op massa en online branding meer gericht op een specifieke doelgroep. Maar waar kan je zelf het beste mee gaan werken als bedrijf? Dit bepaal je door eerst na te denken over welke methode het beste bij jouw bedrijf en doelgroep past. Je kunt ook met online en offline branding tegelijk gaan werken, hiermee bereik je een groter en ander gedeelte van je doelgroep. 

Aan de slag met online branding

Waar denk ik over na voor een goede online branding? 

1. Denk na over je doel

Je gaat als allereerste nadenken over het doel van het inzetten van online branding. Gaat het om het creëren van bekendheid van je bedrijf? Of wil je meer gaan verkopen? Zet dit voor jezelf op een rijtje voor je gaat starten. 

2. Bepaal je identiteit

Stel jezelf eerst de volgende vragen: Wat wil je gaan bereiken? Wat wil je uitstralen? En welke gevoelens moeten er op spelen bij de consumenten? Onder andere met deze vragen zorg je ervoor dat je identiteit helder en bekend is. 

3. Visualisatie, wees herkenbaar!

Herken jij Bol.com ook aan de blauwe felle kleuren? Dat valt op he! Zorg ervoor dat het beeld wat je vormt opvalt voor de consument. Dit speelt een belangrijke rol voor het trekken van de aandacht. Je kunt dit doen door middel van visuals. Ga hierbij voor jezelf nadenken welke kleuren, figuren en beelden bij jouw passen. 

4. Content en socials

Welke socialmediakanalen passen bij je bedrijf? En welke content plaats je daar? Je moet kiezen voor een goede vorm van content. Je bereikt je doelgroep alleen op een effectieve manier met de juiste content en het juiste platform. 

5. Tone of voice

Hoe ga jij je doelgroep aanspreken? Hiervoor onderzoek je eerst wie je doelgroep is. Daarna ga je bepalen op welke manier je jouw doelgroep aan wilt spreken. Bijvoorbeeld met u/jij of op een informele/formele manier. Wanneer de doelgroep zich niet voelt aangesproken zullen zij snel afhaken, denk hier dus goed over na!

Je weet nu waarom online branding belangrijk kan zijn voor jouw bedrijf en hoe je ermee aan de slag kunt gaan. Kijk voor jezelf of online branding bij jouw past. Zo ja, bedenk hoe je van plan bent het aan te pakken. Voor welke branding je ook kiest, het blijft the key tot het succes van jouw bedrijf. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *