Waar begin je met branding inzetten? Persoonlijke ervaringen bij het opstarten van een eigen webshop!

Een goedlopend bedrijf; dat is een droom van velen. De concurrentie is enorm en je moet de juiste middelen inzetten om er echt uit te springen. Dèveny, een dame van 21 jaar, begon haar eigen webshop. In dit artikel lees je hoe ze ermee begonnen is en hoe belangrijk branding daarin is. Misschien haal jij met je beginnende bedrijf hier wel wat uit! Je leert namelijk het meeste uit ervaring.

Wie ben ik & wat voor bedrijf heb ik?

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen; mijn webshop loopt echt nog niet zoals ik dat wil. Er is tegenwoordig ontzettend veel concurrentie, het lijkt wel dé droom van iedereen; het beginnen van een eigen webshop. Ik merk daarom ook echt dat het belangrijk is om een strak plan te hebben, voorbereid te zijn, mee te lopen met de trends en jezelf te blijven. Maar branding is iets wat ik goed heb aangepakt!

Dèveny Lakeman

Allereerst zal ik mezelf even voorstellen. Mijn naam is Dèveny Lakeman, ik ben inmiddels 21 jaar oud en ik woon in een klein dorpje in Noord-Holland. Zelf ben ik in september 2020 begonnen met mijn eigen fashionwebshop. Het geluk dat ik had was dat mijn vader ook al ontzettend lang zijn eigen bedrijf runt, dus kon hij me op veel vlakken helpen. Hoogstwaarschijnlijk is dat bij jou niet het geval, dus wil ik je hierbij helpen om mijn ervaringen te delen! Wanneer je net start met je webshop, is het inzetten van branding een groot en belangrijk onderdeel. Het komt namelijk op ontzettend veel vlakken terug. 


Waar begin je met branding inzetten?

Allereerst begin je met de naam en het logo. Een naam verzinnen is ontzettend lastig en wanneer je eenmaal een idee hebt, moet dit ook echt goed voelen. Ik ben nu een jaar verder en nog steeds ontzettend tevreden. De naam van mijn webshop is Mave the label. MA komt uit mijn achternaam; LakeMAn en VE uit mijn voornaam; DèVEny. Hierdoor maak je het persoonlijk en is het iets wat altijd bij jezelf blijft. Dan het logo en hierbij ga je als eerste nadenken over je branding strategie. Wat voor kleuren ga je gebruiken? Wat voor lettertypes ga je gebruiken? Wat voor vorm krijgt je logo? Het is allemaal belangrijk om over na te denken, want je logo vormt zo ongeveer je huisstijl!

Logo van mijn bedrijf

Bij branding is het namelijk van belang om een huisstijl te creëren. In alles wat je maakt en ontwerpt moet het in dezelfde stijl vormgegeven worden en dus bij elkaar passen. Hierdoor herkent je doelgroep je bedrijfje en zal de naamsbekendheid eerder vergroot worden. Herkenning is namelijk ontzettend belangrijk.

Kies kleuren die je zelf mooi vindt & tijdloos zijn. Als je in het begin bijvoorbeeld een logo ontwerpt met een groene kleur en dit na een jaar niet meer ziet zitten, is het heel lastig om dit nog aan te passen. Je doelgroep herkent jouw webshop dan namelijk aan deze groene kleur en het voelt misschien een beetje alsof je opnieuw moet beginnen als je voor nieuwe kleuren gaat na verloop van tijd. 

Mijn logo komt in alles terug: op de website, de profielfoto van mijn socials, de kaartjes die ik bij de bestellingen doe, de stickers die ik op de bestellingen plak. Herkenning, herkenning, herkenning!


Huisstijl creëren; hoe doe je dat?

Goed, dat was de naam en het logo. Dan ben je beland bij het ontwerpen van een eigen webshop. Ook dit moet in samenhang zijn met je kleuren- en letterkeuze. Gebruik mogelijk dezelfde lettertypes en laat de kleuren uit je logo terugkomen op verschillende plekken op je website. Hiermee creëer je samenhang en herkent je klant weer je bedrijf. Een tip van mij is om je website rustig te houden; er moet overzicht zijn voor de klant en niet te veel op hem/haar afkomen. 

Wanneer je een website gaat maken, is het belangrijk om research te doen met welk programma je dit gaat doen. Dit heeft niet zozeer iets te maken met branding, maar is wel enorm belangrijk. Vandaar dat ik het even benoem. Je kan ervoor kiezen om alles zelf te ontwerpen met bijvoorbeeld WordPress, maar een starter kan misschien beter gebruik maken van Mijnwebwinkel. Dit gebruik ik ook! Het is ontzettend makkelijk in gebruik & het werkt heel fijn. Uiteraard kan je altijd later een eigen webshop gaan ontwerpen wanneer je hier wat meer ervaring en kennis in hebt.

Extra tip: zorg voor samenhang in je fotografie! Hierdoor creëer je meer rust & herkenning

Hoe nu verder?

Wanneer je naam, logo en webshop inmiddels staan, ga je uiteraard social media inzetten om (nieuwe) doelgroepen te bereiken. Doe eens onderzoek naar de trends op social media; hoe wordt het gebruikt en welk medium gebruikt jouw doelgroep? Hiermee heb je al een voorsprong! En om het nogmaals te benoemen; gebruik weer dezelfde lettertypes en kleuren op al je socials. 

Dan heb je nu een beetje een idee hoe je branding inzet wanneer je je eigen bedrijfje gaat opstarten. Waar moet je beginnen en waar moet je dan aan denken? Dat zijn vragen die nu waarschijnlijk voor je beantwoord zijn. Dus wat ik nou eigenlijk bedoel is dat je in alles wat je maakt en ontwerpt dezelfde vormgeving gebruikt, hiermee creëer je een huisstijl en herkenning voor je doelgroep. Goodluck & brand your babe!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *