Verleiden met kleuren

Kleurgebruik is één van de belangrijkste aspecten als het gaat om een goede branding. Als je de betekenis van kleuren begrijpt, kan het ervoor zorgen dat je beter scoort met je website of merk. Kleur geeft krachtige signalen af en is heel belangrijk voor jouw bedrijfsidentiteit. Verschillende kleuren wekken verschillende emoties op en worden daardoor door mensen herkend. Het kan zelfs onze stemmingen en gevoelens beïnvloeden, bizar hè? Daarom is jouw keuze voor kleuren zo ontzettend belangrijk. Het kan maar zo dat laatste zetje zijn voor de klant.

Psychologie van kleuren

Kleur is emotie en speelt een belangrijke rol in het gevoel dat we ergens bij krijgen. Deze beïnvloeden naast onze keuzes, dus ook ons humeur, houding, productiviteit en zelfs onze spijsvertering. De context waarin een kleur wordt gebruikt is erg bepalend. Uit onderzoek blijkt daarnaast dat mensen binnen 90 seconden na het bekijken van een product, een onbewust oordeel hebben gevormd over het product. Dit oordeel is tussen de 62% en de 90% gebaseerd op kleur. Online Marketeer Naomi Verduyn Lunel vertelt ons meer over de betekenissen van verschillende kleuren.

Rood

De kleur rood trekt snel de aandacht. Rood staat voor opwinding, gevaar, energie, passie en actie. Bestelknoppen op websites zijn vaak rood gekleurd. YouTube kiest bijvoorbeeld voor rood vanwege de opwinding van het online bekijken van video’s. Bewaar de kleur rood dus voor je call-to-action knoppen, dit zorgt voor contrast.

Oranje

De kleur oranje staat voor creativiteit, enthousiasme, succes, balans, innovatie en avontuur. Deze kleur voegt plezier toe. Het is een wat minder krachtige kleur dan rood, maar ondanks dat wordt oranje ook vaak ingezet voor call-to-action knoppen of anderen elementen die extra onder de aandacht moeten worden gebracht.

Geel

De kleur geel roept gevoelens van geluk, optimisme, positiviteit en zomer op. Het merk Fanta gebruikt bijvoorbeeld de kleur geel, en je ziet dus ook dat dit merk hierdoor geassocieerd wordt met geluk en plezier.

Roze

De kleur roze staat voor vrouwelijkheid, onvolwassenheid, speelsheid en onvoorwaardelijke liefde. Het is geen verrassing dat een merk als Victoria’s Secret voor deze kleur heeft gekozen.

Groen

De kleur groen is verbonden met geld, vruchtbaarheid, natuur, vernieuwing, gezondheid en groei. Deze kleur werkt vaak ontspannend.

Blauw

De kleur blauw is de meest gekozen kleur door merken. Het is een koele kleur en het stelt mensen op hun gemak. Het staat voor vertrouwen, autoriteit, wijsheid, kalmte en betrouwbaarheid. Veel banken maken dan ook gebruik van deze kleur, denk bijvoorbeeld aan Rabobank.

Paars

De kleur paars staat voor kracht, wijsheid, spiritualiteit en luxe. Gebruik niet te veel van deze kleur, want dit kan ook gevoelens van frustratie oproepen. Wil je wel wat paars toevoegen, doe dit dan in het logo, als accentkleur of maak sommige knoppen paars.

Wit en zwart

De kleur wit is van onschuld, goedheid, reinheid en nederigheid. Wit is één van de meest gebruikte kleuren, vaak als achtergrond met zwarte letters. Deze kleurencombinatie heeft de beste leesbaarheid. De kleur zwart staat voor kracht, professionaliteit en elegantie. Deze kleur kan daarentegen ook emoties oproepen als woede en verdriet. In de fashionwereld wordt vaak voor zwart gekozen.

Grijs

De kleur grijs staat voor neutraliteit en balans, maar heeft ook een aantal negatieve associaties, denk aan depressie of verlies.

Bruin

De aardekleur bruin is de kleur van hout, steen en aarde. Deze kleur staat voor comfort, een down to earth karakter en zekerheid. Het wordt vaak gebruikt voor logo’s en afbeeldingen.

Wist je dat?

  • 93% van de mensen aangeeft dat het visuele element de grootste rol speelt in het besluit om een product wel of niet te kopen. Dit is zelfs belangrijker dan bijvoorbeeld de smaak en geur.
  • Advertenties die kleur bevatten 42% meer worden gelezen dan advertenties die alleen zwart/wit zijn?
  • Kleuren de herkenbaarheid van je merk tot zeker 80% kunnen vergroten?

Kiezen van kleuren

Nu je weet wat de betekenissen van de verschillende kleuren zijn, is het tijd om er een paar te kiezen voor jouw branding. Maar hoe ga je hier ooit een keuze uit maken? Welke kleur past het beste bij jouw merk?  Met welke kleuren bereik je je doelstellingen en je doelgroep?

Het belangrijkste bij het kiezen van de juiste kleuren is de context. Het is het gevoel, de stemming en het beeld dat je merk creëert dat een rol speelt bij het overtuigen. Kies dus altijd voor kleuren in je branding die goed representeren wat jouw merk te bieden heeft of wat je wilt dat klanten voelen als ze jouw merk zien. Kijk nog eens naar bovenstaande betekenissen en selecteer eens een aantal kleuren waarvan jij denkt dat ze het beste passen bij jouw merk. Je zult zien dat je steeds een beter beeld krijgt van wat jij wilt overbrengen.

Wil jij nou meer weten over branding en hoe je dit het beste kan aanpakken? Houd mijn volgende artikelen in de gaten! Wil jij persoonlijk advies voor de branding van jouw merk? Laat dan even een reactie achter onder mijn artikel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *