Personal branding: Onzin of niet?

Iedereen heeft weleens van dit begrip gehoord: Personal branding. Maar wat houdt het eigenlijk precies in? Hoe kan je jouw branding succesvol aanpakken? En wat kan je beter wel en niet doen, op het gebied van personal branding? Daarover lees je in dit artikel meer. Helemaal als eigenaar van een start-up bedrijf of als nieuwkomer binnen de branding-wereld, is het goed om je hierin te verdiepen en te bekijken wat jij eraan kan hebben. Lees dus vooral verder.

Wat is personal branding?

Personal branding is het kijken naar wat jou en jouw bedrijf onderscheidt van de rest. Hierin laat je niet alleen je ambities zien, maar ook je kwaliteiten en passies. Eigenlijk zet je jezelf in de markt. Hoe wil je dat mensen naar jouw bedrijf kijken? En weten mensen zonder enige twijfel waarvoor ze jou kunnen vragen, of waarvoor juist niet? Jouw bedrijf is uniek, jij bent uniek. Laat dat zien, verpak het niet enkel ontzettend mooi, maar wees authentiek en realistisch. Vraag jezelf af waar je voor staat, wat jouw toegevoegde waarde is en zorg dat mensen je niet alleen zien, maar ook onthouden. (Kvk.nl, 2021)

Voor- en nadelen van personal branding

Personal branding is niet zomaar iets. Het is geen opgeklopte onzin- absoluut niet. Er zijn vele voordelen aan personal branding. Zo laat je goed zien dat je een expert bent binnen je vakgebied, waardoor je direct ook de kans groter maakt dat mensen voor jou kiezen én jou ook blijven herinneren voor eventuele volgende opdrachten. Tevens laat je met personal branding ook zien waar je voor staat als merk. Dan kunnen je klanten zich beter met je identificeren en voelen ze zich sneller aangetrokken en verbonden met jouw merk. Goede branding zorgt ervoor dat je je je onderscheidt van je concurrentie. Wat maakt jou nou anders en waarom ben jij beter of geschikter? Personal branding maakt dat duidelijk voor je doelgroep. Daarnaast trek je enkel de opdrachtgevers en klanten aan waar je ook echt wat aan hebt (en wie ook echt wat aan jou hebben). Alleen maar handig, dus! Als je gebruik maakt van personal branding, boek je sneller resultaten en kan je anderen beïnvloeden hoe zij over jou denken. Ook creëer je vertrouwen, wat ervoor zorgt dat klanten en opdrachtgevers sneller voor jou zullen kiezen. En tenslotte geeft personal branding jezelf een focus, waardoor je in dezelfde stijl blijft werken. (Mijnonlineidentiteit.nl, 2020)

Bron: Pexels.com

Zijn er ook nadelen? Zeker. Zo zorg je er met personal branding voor dat opdrachtgevers en klanten een bepaalde verwachting hebben. Die verwachting moet je dus wel kunnen waarmaken, anders komt het je naam niet ten goede. Verder kost personal branding veel tijd. Daarnaast is een weg terug lastig. Als je je eenmaal op een bepaalde manier profileert, zal je op die manier bekend blijven staan. Denk daar dus altijd goed over na. Tenslotte is een personal brand erg kwetsbaar voor negatieve associaties. (Thecontentboutique.nl, 2019)

Do’s en don’ts

Bij het maken van een personal branding, wil je dus je kwaliteiten, talenten, deskundigheid en ambitie zichtbaar maken. Je maakt jezelf zichtbaar. Je laat zien wat jij waard bent. Daarbij zijn er natuurlijk wel een aantal dingen die je zeker moet doen, maar ook vooral echt niet moet doen. (Vakmedianet.nl, 2021)

Do’s:

  • Wees altijd oprecht en geloofwaardig
  • Wees trouw aan jezelf
  • Doe alles met passie en overtuiging
  • Wees positief, want zoals het spreekwoord luidt: Wie goed doet, goed ontmoet
  • Focus je op je specialisatie
  • Zorg dat je altijd een elevator pitch klaar hebt liggen
  • Ken je eigen sterke en zwakke punten
  • Wees niet bang voor feedback
  • Denk er goed over na welke sociale mediakanalen je wel en niet wilt benutten en wat wel en niet bij jouw brand past
  • Google jezelf regelmatig om te zien welke informatie er over jou te vinden is

Don’ts:

  • Doe jezelf niet voor als een ander
  • Maak het niet mooier dan het is
  • Geef niet te snel op
  • Zorg niet voor te veel expertises of specialiteiten, dat werkt verwarrend en overweldigend
  • Blijf niet hangen in je eigen comfortzone

Meest gemaakte fouten bij personal branding

Fouten maken doet iedereen. Deze fouten worden vaak gemaakt bij personal branding. Als je dit weet te voorkomen, ben je al een heel eind! (Zakelijksucces.nl, 2021)

  • Alles tegelijk zijn

Het komt regelmatig voor dat mensen te veel naar zich toe trekken. Dat is niet handig, want niemand weet dan waar je eigenlijk precies voor staat.  Personal branding is alleen mogelijk als je keuzes kan maken.

  • Veranderen van domeinnaam

Is je merk eenmaal succesvol, maak dan niet de fout om de websitenaam aan te passen. Dit geldt ook voor logo’s en huisstijlkleuren.

  • Geen consistentie

Blijf consistent in wat je uitstraalt en wat je kernbelofte is. Dat is noodzakelijk in je personal branding. De fout om dat niet te doen komt vaak voor.

  • Nadoen

Het gebeurt geregeld dat mensen elkaars content of gedrag kopiëren. Blijf ten alle tijden jezelf!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *