In drie stappen op weg naar een origineel graphic design

Waar je tegenwoordig ook komt – in de supermarkt, op de schoolcampus – je wordt om de oren gegooid met graphic design. Zoveel verschillende soorten vormen, lijnen, kleuren, typografie, illustraties, fotografie en texturen om je heen. Hoe steek je hier dan met kop en schouder bovenuit? Met andere woorden: hoe maak je een succesvol, origineel design? Ik leg het je uit.

Originaliteit is key
Opvallen tussen je concurrenten is inmiddels erg belangrijk, dan heb je een streepje voor in de markt. Dat begint met een origineel, sterk design. Met een logo dat je klanten gemakkelijk herkennen, een visueel prettige huisstijl en een pakkende banner kun je al veel doelen bereiken. Maar tegenwoordig is dat soms niet meer genoeg. Creatieve computerprogramma’s verfijnen en het aantal graphic designers en hun skills groeien in een stijgende lijn.

Niet zomaar aan de slag
Volgens strategiebureau Doop ontstaan de beste, origineelste ontwerpen door samenwerkingen. Dat komt niet alleen doordat verschillende mensen op verschillende aspecten letten, maar graphic design ook de kern van je uitstraling raakt. Het heeft invloed op alles wat je gaat maken en daarom is het belangrijk er zoveel mogelijk experts bij te betrekken. Vanuit daar is het slim om in fasen te werken.

  • Stap 1: Een strategie samenstellen. Hierin maak je een design briefing, waarin je merkwaarden en alles wat nog meer relevant is vastlegt. Ook doe je onderzoek om te kijken hoe je uniek en onderscheidend kunt zijn in de markt. Tenslotte start je de brainstorm: de basis voor mogelijke ontwerpen.
  • Stap 2: Concepting. In deze fase gaan de creatievelingen aan de slag met schetsen, uitwerken en aanpassen. Tussendoor feedback vragen bevordert hierbij de voortgang.
  • Stap 3: Design. Als iedereen tot nu toe tevreden is, begint de implementatiefase. Door verschillende designs te testen in de praktijk kom je erachter of je nog zaken aan moet passen.

Inspiratie bij de experts
Wat beschouwen we dan als een steengoed en uniek design? Een goed voorbeeld is de authentieke Jurassic Park bookcover. Deze werd in 1993 ontworpen door designer Chip Kidd, die het idee voor het tyrannosaurus skelet opdeed door een illustratie van het American Museum of Natural History. Zijn collega’s waren sceptisch over de botten, want de dino moest echt lijken. Uit de meer dan 100 designs voor de eerste Jurassic Park film werd het logo van Chipp Kidd toch gekozen. Waarom? Kidd kreeg het voor elkaar om een skelet levendig te maken. In combinatie met de opvallende kleuren en de jungle elementen onderaan waardoor de grootte van de dinosaurus extra goed tot zijn recht kwam, had hij een wereldwijd bekend logo ontworpen.

In de moderne wereld van graphic design is Aries Moross inmiddels een grote naam. In 2008 begon zij haar trademark met typografie en energieke, kleurrijke tekenstijl. Hiermee heeft zij al vele succesvolle album covers, magazine covers en branding video’s mogen maken. Moross creëerde zelfs de live visuals voor optredens van One Direction en de 2019 Spice Girl’s tour. Eén van haar ontwerpen wordt dagelijks door miljoenen mensen gebruikt; namelijk een pashouder voor de reizigers van de bus en metro in Londen.

Hoe je origineel blijft
Het is goed om bewust te zijn van teveel gebruikte concepten en waar je je inspiratie vandaan haalt. Er bestaan bijvoorbeeld veel websites die gratis logo designs aanbieden. Deze zijn meestal al zo vaak door anderen gebruikt dat hun creatieve impact verloren is gegaan. Blijf dus weg van sites als Jimdo, Free Logo Design of Tailor Brands. Verder is het goed om verschillende bronnen ter inspiratie te gebruiken. Als je maar één inspiratiebron gebruikt, is het voor je hersenen verleidelijk om simpelweg dat (gedeeltelijk) over te nemen. Daar komt dan geen design uit dat je persoonlijk kunt maken. Ook is het goed om extern inspiratie op te doen door er echt op uit te gaan. Wanneer je je comfortabel voelt bij de design software die jij gebruikt, is het heel makkelijk om een bestaand of eerder gemaakt design te gebruiken en enkel een paar elementen te veranderen. Maar juist de origineelste designs ontstaan door elders ideeën op te doen; zoals door foto’s, literatuur of muziek. Tenslotte is het verstandig om kritisch te blijven door bijvoorbeeld jouw design te vergelijken met hetgeen waar je de meeste inspiratie vandaan hebt gehaald. Lijkt het niet teveel op elkaar? Is jouw persoonlijke stijl wel goed zichtbaar?

We weten inmiddels dat het lastig is om hedendaags origineel te blijven in de wereld van graphic design. Toch is het mogelijk, door met een vooraf bedachte strategie nauwkeurig te werk te gaan. En door feedback aan anderen te vragen kun je jezelf altijd verbeteren. Misschien kom jij wel met een heel uniek design op de markt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *