In 5 stappen naar een foutloos webdesign

Dat design belangrijk is, weten we wel, maar hoe kom je aan een ‘goed’ design? Van alle kanten lees of hoor je “Doe dit” of “Doe dat”. De waslijst aan punten die je moet toevoegen groeit met de dag, maar zonder dat je écht weet of dat goed is. Dus… stop daarmee! Beperk de lijst tot een aantal tips, zodat je zeker bent dat het jou helpt. In dit artikel leg ik je uit hoe je in vijf stappen naar een foutloos webdesign komt.

Stap 1: Kies voor de juiste tool. Het ligt voor de hand om gebruik te maken van de Adobe programma’s, maar die tijd is inmiddels voorbij. Tegenwoordig zijn er veel meer gebruiksvriendelijke apps en tools die jou op een toegankelijke en praktische manier helpen om een webdesign te maken. Een voordeel van deze tools is dat ze vaak gratis zijn en ze werken eenvoudig. De volgende tools en apps kun je gebruiken: Canva, Piktochart of PicMonkey. (Pijs, Z.D.).

Canva kan je gebruiken op zowel de computer als op je telefoon.
Bron: Pexels.com

Stap 2: Zorg dat je een focuspunt hebt. Schrijvers hebben het bij een focuspunt over een ‘haakje’, een belangrijk speerpunt; iets wat ervoor zorgt dat lezers zich aangesproken voelen en zo het verhaal in worden gezogen. Bij jouw webdesign kan je denken aan een bepaalde afbeelding of stuk tekst. Let hierbij wel op dat je niet alles gaat benadrukken. Zorg ervoor dat je dus een specifiek beeld of tekst hebt, dat je kunt uitlichten. (Noy, 2019).

Houd daarbij in gedachten dat een extreem focuspunt niet altijd zorgt dat mensen voor jouw merk kiezen. We worden snel aangetrokken door opvallende visuals, maar we zijn ook snel afgeleid door té drukke afbeeldingen. Kortom: less is more! Focus op het zo duidelijk en clean mogelijk overbrengen van jouw boodschap. Modern design wordt vaak bepaald door zijn eenvoud (denk maar aan Apple en Nike). (Pijs, Z.D.).

Stap 3: Zijn vorm en functie in balans? Je hebt net maanden gewerkt aan je webdesign, maar tot op heden kan het nog steeds niet communiceren met je doelgroep. Het is moeilijk om graphic design en het communicerende vermogen van je ontwerp in balans te houden. Één van je doelen is natuurlijk dat mensen jouw design mooi vinden, maar dan moet de boodschap ook goed overkomen. (Noy, 2019). Dat het soms mis kan gaan, laat het volgende voorbeeld zien. Er staat één woord, maar dan drie keer. Mede dankzij het kleurgebruik word je er duizelig van als je er té lang naar blijft kijken.

Het gebruik van foto’s of vormen zorgt ervoor dat je webdesign spanning krijgt. De grote vormen plaats je aan de onderzijde, de kleinere boven. Foto’s en illustraties moeten niet allemaal aan de zijkant worden geplaatst. De vlakverdeling moet in evenwicht zijn. Heb je een rond logo? Laat dan de ronde vormen ook terugkomen over het hele ontwerp. (Pencilpoint, 2017).

Stap 4: Klopt de uitstraling van je webdesign? Kleurschema’s, lettertypes en andere elementen geven je visuele content een bepaalde sfeer. Dit kan speels of serieus zijn. Houd er rekening mee dat de sfeer moet kloppen bij jouw product, merk en de doelgroep. (Noy, 2019). Oftewel: zorg voor een huisstijl, zodat je één herkenbare stijl hebt. Een huisstijl zorgt ervoor dat er bij de doelgroep een positieve associatie wordt opgeroepen. (Verkaart, Z.D.). In de huisstijl verwerk je bijvoorbeeld het kleurgebruik, typografie, het logo en grafische elementen.

Bron: Pexels.com

Stap 5: Testen, testen en nog eens testen! Om te voorkomen dat je persoonlijke smaak in de weg gaat zitten, is het aan te raden om jouw ontwerp op verschillende momenten in het proces te laten testen door de toekomstige doelgroep. Dit hoeft niet ingewikkeld te zijn, want er zijn diverse online tools die je kunt gebruiken. Een voorbeeld is: Verify. (van Hall, 2015). Zodra je feedback hebt gekregen, kun je op basis daarvan je design aanpassen, totdat het aan alle verwachtingen voldoet en het product voor de volle 100% werkt.

Kortom, begin bij het begin door een tool te gebruiken die voor jou het beste werkt. De Adobe programma’s lijken voor de hand te liggen, maar dat is zeker niet een vereiste. Zorg dat je een focuspunt hebt: een stuk tekst of een afbeelding waar de aandacht van mensen meteen naartoe gaat als ze iets zien van jouw merk. Één van de doelen van je webdesign is, dat de boodschap goed moet overkomen voor de doelgroep. Je moet erop letten dat vorm en functie altijd in balans moeten zijn. Daarna kijk je of de uitstraling van je webdesign klopt. Wil je bijvoorbeeld dat het een speelse sfeer uitstraalt of toch serieus? Tot slot moet je testen! Je moet nagaan of de dingen die je hebt gemaakt wel werken voor de mensen die het uiteindelijk gaan gebruiken. Blijf testen totdat je weet dat het helemaal werkt en geen problemen meer ondervindt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *