HOW TO – Personal branding inzetten via Instagram

Instagram is hét kanaal om jouw persoonlijke merk op de markt te zetten. Naast dat het op dit kanaal gemakkelijk is om jezelf letterlijk te laten zien zorgt het ook voor waardevolle interactie met je volgers. Of je nu eigenaar bent van een retail bedrijf of een accountancy kantoor, voor elk bedrijf is het essentieel om jezelf op de juiste manier te presenteren. Personal branding heb je nodig om je publiek een gevoel over je bedrijf te geven, zoals jij dat zou willen. In dit artikel nemen wij jou aan de hand mee en doorlopen wij samen de belangrijkste stappen.

Stap 1: begrijp je doelen

Als eerste stap is het van belang om inzicht te krijgen in je doelen. Waarom heb je een Instagram account gemaakt? Wil je mensen bekend maken met je merk of wil je echt producten gaan verkopen? Natuurlijk kun je meerdere goals hebben of kunnen deze goals in de loop van de tijd veranderen. Maar het is wel nuttig om antwoord te kunnen geven op de waarom vraag. Hoe duidelijker je bent over je doelen, hoe makkelijker het zal zijn om de juiste boodschap te formuleren. Daarnaast zal je hiermee ook sneller de juiste doelgroep bereiken.

Stap 2: kies een unieke gebruikersnaam en profielfoto 

Ten tweede moet je gebruikersnaam logisch en makkelijk te onthouden zijn. Dat klinkt misschien voor de hand liggend maar is het niet altijd. Zet je je huidige merknaam in of gooi je het over een andere boeg? Denk hier goed over na en test het zo nodig uit bij je volgers. Uiteindelijk is toch het belangrijkste dat anderen jouw merk gemakkelijk kunnen vinden. Naast een gebruikersnaam is je profielfoto het visitekaartje van jouw bedrijf. Elke keer als je een reactie plaatst of iets deelt zien mensen jouw foto. Het is dan ook belangrijk dat je potentiele volgers een voorproefje geeft van wat ze kunnen verwachten op jouw profiel. 

Stap 3: zorg voor een sterke bio 

Na het kijken naar je gebruikersnaam en profielfoto zien mensen jouw Instagram bio voorbijkomen. Hier moet je erin slagen om binnen 150 tekens Instagramgebruikers over te halen om jouw merk of onderneming te volgen. De truc zit in de juiste combinatie van diverse elementen. Hieronder hebben wij een aantal simpele maar handige tips en tricks voor je opgesomd:

  • Wees kort maar krachtig: zie de bio als een elevator pitch. Focus je op één onderwerp en spreek je doelgroep aan.
  • Gebruik trefwoorden: als jij de juiste trefwoorden inzet weten gebruikers onmiddellijk wat ze van jouw bedrijf kunnen verwachten. 
  • Gebruik Emoji’s of symbolen: door het inzetten van Emoji’s kan jouw standaard tekst weer helemaal tot leven komen. Sluiten Emoji’s niet aan bij jouw bedrijf of ga je liever voor een strakke look? Maak dan gebruik van symbolen.
  • Voeg enters toe: hierdoor blijft je Instagram bio overzichtelijk.

Stap 4: werk vanuit een merk moodboard 

Nadat je de stappen voor een sterke Instagram bio hebt gevolgd gaan we verder naar de content van je account. Niet alleen de inhoud maar ook de uitstraling daarvan zegt iets over jouw bedrijf. Een goede tip daarvoor is het creëren van een moodboard via een middel als Pinterest. Daar kun je bepaalde stijlen en kleuren naar voren laten komen waar je tijdens het bewerken van een post rekening mee kunt houden. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om elke keer een zelf filter te gebruiken of te experimenteren hiermee. Zo lang je het moodboard erbij houdt kan je hiermee experimenteren en toch binnen je eigen stijl blijven. Een consistente feed straalt ook rust, professionaliteit en herkenbaarheid uit.  

Stap 5: plan je content in 

Ook met het plaatsen van je content dien je consistent te zijn. Maak gebruik van een contentkalender met ideeën en post datgene wat je via Instagram wil delen. Door voorafgaand hierover na te denken kun je verschillende posts afwisselen en tegelijkertijd zorgen voor een duidelijke lijn in je berichten. Regelmatig posten is belangrijk maar je wil je volgers ook niet overweldigen met jouw content. Een harde regel over de hoeveelheid posts is er niet, wel wordt aangeraden om in ieder geval om de dag iets te posten.

Stap 6: gebruik de magie van hashtags 

Instagram is een van de weinige sociale mediakanalen waar hashtags ook echt werken. Wanneer je zoekt op een hashtag krijg je de volledige verzameling posts met die hashtags te zien. Zorg er wel voor dat je gebruik maakt van Branded hashtags die specifiek bij jouw merk en producten of diensten passen. Of maak gebruik van eigen hashtags waarmee jouw volgers en Instagramgebruikers je altijd kunnen vinden. Hashtags kunnen je op deze manieren ook aan nieuwe volgers helpen. 

Waar wacht je nog op, aan de slag ermee! Laat via Instagram zien wie je bent en waar je mee bezig bent. Zo zorg je ervoor dat jouw Instagram account precies past bij wie jij als persoon bent, en dat is precies waar personal branding om draait. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *