Hoe jij als graphic designer zorgt voor een perfecte Instagram feed

Instagram is booming business. Het dagelijks gebruik van de app blijft nog altijd stijgen – vorig jaar groeiden ze volgens marketingbureau 2B Found met maar liefst 20% – en hebben ze inmiddels zelfs Youtube ingehaald. Je kunt als merk of bedrijf het gebruik van de app op verschillende manieren aanpakken. Maar hoe doe je dat het beste als graphic designer?

Graphic paradise
Instagram wordt steeds strategischer en professioneler gebruikt. Waar je eerst voornamelijk veel selfies met overdreven filter of pixelachtige vakantiefoto’s voorbij zag komen, worden nu veel doordachte keuzes voor een zo mooi mogelijke feed genomen. Met een goed gekozen, passende feed zul je meer engagement genereren. Hier hoef je niet meteen een design pro voor te zijn, het kan zelfs simpel zijn. Met de volgende tips kom je al een eind op weg om jouw feed op te laten vallen;

  • Tip 1: Maak gebruik van kleurencombinaties. Dit is misschien wel het belangrijkste bij het design van jouw feed. Kleuren zijn sterk en kunnen een bepaalde atmosfeer creëren die jij wil uitstralen. Het is het eerste dat opvalt en ze kunnen een bepaald gevoel opwekken. Een felgele tint straalt energie en enthousiasme uit, iets wat een lichtblauwe kleur niet kan bereiken. Bedenk welke emoties jij je bezoekers wil laten ervaren en welke kleurencombinaties daarvoor geschikt zijn. Op de pagina van Velvet Spectrum is een unieke, speelse en energieke feed zien. Zij maken gebruik van verschillende soorten design, illustraties en typografie.
Bron: Instagram @velvetspectrum
  • Tip 2: Zorg voor relevant beeld. Wanneer je volgers jouw stijl na een tijdje gewend zijn, verwachten zij bepaalde beelden die thuishoren bij die associatie. Als zij die vervolgens niet te zien krijgen zullen zij in de war raken en niet precies weten wat jij ze te bieden hebt. Zoek uit wat jouw stijl is en zoek daaromheen beelden die daarbij passen, dit hoeft juist niet allemaal in hetzelfde thema te zijn.
  • Tip 3: Wees je bewust van de witruimtes. Tussen elke foto op je feed wordt witruimte gecreëerd, die je zelf groter of kleiner kunt maken door het gebruik van dezelfde witte tint aan de randen van een Instagram-post. Het zorgt voor ‘ademruimte’ zodat elke individuele post visueel aantrekkelijker wordt. Afbeeldingen die geen witruimte hebben kunnen op het eerste oog moeilijker te zien zijn. Het is dus goed om hier wel gebruik van te maken. Designer Sergi Delgado gebruikt regelmatig witruimtes, waardoor bezoekers de beelden makkelijker op zich kunnen nemen.
Bron: Instagram @sergidelgado
  • Tip 4: Wees creatief. Instagram blijft ondanks de andere aanpak dan vroeger een creatieve uitlaatklep. Je zou je niet moeten laten leiden door wat de rest doet, juist om uniek te blijven. De allergrootste accounts zijn vaak juist degenen die iets anders doen, of dat nu kleurkeuze, set-up of contenttypes zijn. Wees niet bang om tijdens brainstorm sessies buiten de lijntjes te kleuren en te experimenteren met jouw visuals. Hoe meer je probeert, hoe sneller je weet waar jouw volgers het beste op reageren. The Key Item heeft een erg originele feed. Elke afbeelding werkt goed op zichzelf, maar draagt ook bij aan het geheel van de feed. Het zorgt voor een echte wow-factor en voelt bijna aan als een pagina uit een tijdschrift.
Bron: Instagram @thekeyitem

Alle kleuren van de regenboog
Zoals eerder uitgelegd zijn kleur en kleurencombinaties ontzettend belangrijk in jouw feed. Ik heb het alleen nog niet gehad over gedempte kleuren. Dit zijn kleuren die ontstaan door levendige kleuren te infuseren met wit, zwart of een andere complementaire kleur. Hier is een voorbeeld:

Bron: https://www.tailwindapp.com/blog/graphic-design-instagram

Gedempte kleuren zijn dus eigenlijk vermomde levendige kleuren waar het scherpe randje vanaf is gehaald. Dit kan erg goed van pas komen voor de designs op jouw Instagram pagina als je meer variatie of een minder dominante visual wil maken, maar toch dichtbij jouw stijl wil blijven. Zo blijf je herkenbaar voor je volgers. Mensen zien gedempte kleuren vaak als natuurlijker, we komen ze vaker tegen in het alledaagse leven. Tijdens het designen van een post kun je beginnen met jouw standaard, levendige kleurenpakket en simpelweg een secundair palet aanmaken waar je jouw kleuren fuseert met zwart of wit. Zo heb je voortaan ook gedempte kleuren bij de hand en weet je nu waar die goed voor kunnen zijn.

Zoals we inmiddels weten gaan er veel keuzes, denkwerk en tijd zitten in het ontwerpen van een Instagram feed. Als graphic designer moet je daar tegenwoordig al helemaal een schepje bovenop doen. Mensen verwachten een visueel aantrekkelijk geheel dat past bij waar jij voor staat. Vergeet tussen alle strategische keuzes door vooral niet te genieten van het creatieve proces, want dat staat op Instagram nog altijd centraal!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *