Wil jij een goede branding voor jouw bedrijf? Dan is een logo waarschijnlijk één van de eerste dingen waar je aan denkt. Niet geheel onlogisch, als je weet dat een logo ook één van de eerste interacties is die mensen gaan hebben met jouw bedrijf. En dan is het jouw taak om een goede eerste impressie achter te laten. Laat zien dat je kwaliteit levert en visualiseer jouw doel. Dit is nog maar een tipje van de sluier, in dit artikel ga ik je hier meer over vertellen!
Verschillende typen logo’s
Voordat we dieper ingaan op het belang van een logo, is het belangrijk om te weten wat voor verschillende logo’s er allemaal zijn. Er bestaan welgeteld vijf verschillende typen logo’s. Om te kijken welk soort logo wellicht voor jou de beste optie kan zijn, zet ik ze even op een rijtje.
Wordmark
Als eerste heb je een wordmark, wat bestaat uit één of meerdere woorden, zoals Coca-Cola of Milka. Woordmerken zijn geschikt als de naam van het bedrijf beknopt, pakkend en opvallend is. Als je een nieuw bedrijf bent gestart en je wil de bedrijfsnaam bekend maken, is een wordmark hiervoor een goede optie.
Lettermark
Vervolgens heb je een lettermark, wat bestaat uit één letter of een afkorting, denk aan de twee C’s van Chanel of de M van McDonalds. Hierbij draait het om eenvoud. Vaak zijn afkortingen of letters ook beter te onthouden dan lange merknamen. Vaak zie je dan ook dat bedrijven met lange namen hun initialen gebruiken voor merk identificatie.
Logomark/symbol
Als derde heb je een logomark of logosymbol dat alleen bestaat uit een symbool, denk aan merken als Apple of WhatsApp. Voor nieuwe bedrijven of bedrijven zonder sterke merkherkenning kan het lastig zijn om dit type logo te gebruiken, omdat het slechts een afbeelding is. Daarnaast is een logomark niet handig om in te zetten, wanneer je in de toekomst veranderingen in jouw bedrijfsmodel verwacht. Stel je begint met het verkopen van milkshakes en gebruikt een milkshake in je logo, maar wat doe je als je op een gegeven moment ook koffie gaat verkopen? Hier moet je nu al over nadenken.
Embleem
Als vierde heb je het embleem: dat is een wordmark, lettermark of logomark binnen een vorm die essentieel is voor het ontwerp. Het is dus vaak een combinatielogo. Hierbij kun je denken aan het logo van BMW, Starbucks of Harley-Davidson. Een voordeel van een embleem is dat het niet gemakkelijk na te maken is door andere merken. Daarnaast kan je doormiddel van een embleem een traditionele look aan een merk geven.
Combinationmark
Het laatste type logo is een combinationmark, welke bestaat uit een symbool, wordmark of letter- én wordmark. Denk bijvoorbeeld aan het merk KFC. In een combinationmark werken zowel de tekst als het pictogram of de mascotte samen om jouw merk te versterken. Het voordeel hiervan is dat mensen de naam van het bedrijf gelijk gaan associëren met jouw beeldmerk. In een later stadium is wellicht alleen het beeldmerk voldoende.
Waarom een logo?
Nu je weet welke typen logo’s er zijn, neem ik je graag mee in het belang van een goed logo. Waarom is een logo nou zo ontzettend belangrijk voor een goede branding?
Zoals eerder genoemd, is een logo vaak het eerste wat klanten zien, en zij vormen dan ook binnen een paar seconden een mening over jouw bedrijf. Omdat de concentratiebogen bij klanten tegenwoordig erg kort zijn, is een goed ontworpen logo een makkelijke manier om potentiële klanten binnen die paar seconden te overtuigen van jouw professionaliteit, betrouwbaarheid en kwaliteit. Het kan de interesse van mensen wekken en hen uitnodigen om meer te leren over jouw bedrijf en producten of diensten.
Succesvolle branding gaat over het vertellen van een verhaal dat emoties van klanten zal beïnvloeden. Een logo is maar een deel van de bedrijfsidentiteit, maar dient wel als basis voor het hele verhaal waarop het merk is gebaseerd. Een logo is dus echt de fundering van jouw bedrijfsidentiteit en het onderscheid je van concurrenten.
Wat een logo daarnaast belangrijk maakt, is dat het visueel en gedenkwaardig is. Je wil dat mensen het zien van jouw logo meteen connecten met de herinnering aan wat jouw bedrijf doet, en hoe het hun laat voelen. Alleen de naam van jouw bedrijf zal dit waarschijnlijk niet kunnen bereiken. Vertrouwen is dus ook gebaseerd op een goed ontworpen logo.
Tot slot kunnen verschillende kleuren uit jouw logo verschillende emoties opwekken. Het kan stemmingen en gevoelens beïnvloeden. Kleuren kunnen de herkenbaarheid van je merk tot maar liefst 80% vergroten. Om meer te weten over de psychologie van kleuren en het kiezen ervan, kun je mijn vorige artikel lezen. Voor nu hoop ik je genoeg geïnformeerd te hebben over logo’s en waarom deze zo belangrijk zijn!
Wil jij nou nog meer weten over branding en hoe je dit het beste kan aanpakken? Houd mijn volgende artikelen in de gaten! Wil jij persoonlijk advies voor de branding van jouw merk? Laat dan even een reactie achter onder mijn artikel.