Design is goud waard!

on

Over de jaren heen is design heel erg veranderd én steeds belangrijker geworden. Eerst kon je geen weg vinden op een website, maar nu kan je zelfs je weg vinden door Arc de Triomphe. Dat is allemaal te danken aan een goed design. Is dat bij jou van het hoogste niveau? Dan begrijpt men jouw product of dienst en zullen ze steeds terugkeren.

Eerst even terug naar de basis, want wat is ‘design’ nou precies? Veel mensen denken dat design gaat over de look and feel van een product, maar dat is niet helemaal waar. Als je het over design hebt, heb je het eigenlijk over het oplossen van een (gebruikers)probleem. Bij design staat de gebruiker en de gebruiksvriendelijkheid namelijk centraal. Jouw product of dienst moet zó werken dat het voor de klant gemakkelijk te gebruiken is. Heb je een website? Zorg er dan voor dat de juiste tekst, afbeeldingen en pictogrammen op de juiste plek staan. (Wortell, 2017).

Wanneer je niet nadenkt over design (de gebruikerservaring en de gebruikersinterface), zullen gebruikers gefrustreerd raken over je product. Het zal dan effect hebben op het gebruik, de adoptie en zelfs de productiviteit. (Wortell, 2017).

Bron: pexels.com

Orders of Design-model

Om als bedrijf te zien in welke fase van design je zit, kan je gebruik maken van het ‘Orders of Design-model’. In 1992 heeft professor Richard Buchanan dit bedacht. Sinds die tijd kunnen we design onderverdelen in vier lagen:

  1. Grafisch, het visuele aspect. Denk daarbij aan illustraties of kleurgebruik.
  2. Functioneel ontwerp. Een beschrijving van alle te ontwikkelen functionaliteiten (van de website).
  3. Interaction design. Deze laag definieert de definitieve structuur (van de website) en hierbij staat gebruiksvriendelijkheid centraal.
  4. Kern- of design principles. De algemene stijl van het gehele bedrijf. (WeDouble, Z.D.)

Buchanan beschrijft hoe design over de jaren heen is veranderd. Het begint bij het grafische gedeelte. Hoe ontwikkel je symbolen die noodzakelijk zijn voor het communicatieproces? Hoe zorg je ervoor dat men de informatie makkelijk en snel begrijpt? Dit kan je realiseren door gebruik te maken van bijvoorbeeld illustraties. Daarna gaat het om het designen van een fysiek product met als doel dat het nuttig is voor mensen, zodat het ondersteuning biedt tijdens interacties. Vervolgens gaat het om hoe mensen handelen. In de derde laag is het belangrijk dat interactie, services en experience als uitgangspunten worden genomen. Tot slot zijn we aangekomen aan de laatste laag van het model. Daar hebben we het over het ontwerpen van dynamische omgevingen en systemen. De focus ligt op het ontwerpen van bedrijven, leerervaringen, systemen, cultuur, organisaties en steden. (Echos, 2019). 

Design is steeds belangrijker geworden voor een bedrijf, maar wat zorgt er dan voor dat het ‘belangrijker’ is geworden? Dat heeft te maken met: hogere verkoop, onderscheidend merk, goede boodschap en de juiste eerste indruk. Goed design draagt namelijk bij aan al deze aspecten wat uiteindelijk weer resulteert in een succesvol bedrijf.

Bron: pexels.com

Hogere verkoop

Een goed design zorgt voor een hogere verkoop. Diverse studies hebben aangetoond dat mensen, zodra ze de kans hebben, altijd gaan voor een mooiere of professionelere variant. Dit geldt voor zowel producten als diensten. We kiezen voor deze optie, omdat ons brein op design reageert. Mensen zijn namelijk zo geprogrammeerd om intrinsiek te reageren op schoonheid. Rob Wallence heeft deze theorie wetenschappelijk onderzocht. Daaruit bleek dat het ontwerpen van een mooiere verpakking van een product ervoor zorgt dat de verkoopcijfers met 30% toenemen. (Beholdagency, Z.D.)

Onderscheidend merk

Het benadrukt de unieke aspecten van een merk. Het zorgt ervoor dat je opvalt. Dan weten klanten ook precies waarom en waarvoor ze bij jouw als merk komen en niet bij de concurrentie. (Beholdagency, Z.D.)

Goede boodschap

Design gaat over veel meer dan ontwerpen. Het vertelt je de boodschap op een effectieve manier. Het hoeft er niet alleen mooi uit te zien, maar ook dat je de juiste boodschap communiceert. In één oogopslag kan de boodschap direct duidelijk worden. Denk maar aan ‘één beeld zegt meer dan duizend woorden’. (Beholdagency, Z.D.)

Juiste eerste indruk

Bezoekers van je website kunnen in 1/20ste van een seconden een eerste indruk vormen over bijvoorbeeld je website. Heeft een klant een verkeerde eerste indruk gekregen? Onderzoek heeft aangetoond dat er op dat moment rond de twintig vervolgmeetings (of klant interacties) nodig zijn om een foute indruk te wissen. Het is dus belangrijk dat klanten een goede eerste indruk hebben en dat zorgt voor een positieve indruk van je merk en bedrijf. Klanten weten direct dat ze dan aan het goede adres zijn en wat jij te bieden hebt waar ze behoefte aan hebben. (Beholdagency, Z.D.)

Bron: pexels.com

Kortom, goed design betekent dat jouw klanten jouw product (of dienst) begrijpt en optimaal kan gebruiken. Ze zullen niet naar de concurrent gaan, maar juist naar jou en komen regelt terug.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *