Dé voordelen van een huisstijl op een rijtje

Een goede huisstijl is meer dan alleen een mooi logo. Een huisstijl zorgt ervoor dat jouw bedrijf betekenis krijgt. Naast dat het een goede vertegenwoordiger is, zorgt een huisstijl er ook voor dat de identiteit van jouw bedrijf wordt versterkt. Een sterke identiteit kan ervoor zorgen dat jouw bedrijf sneller en gemakkelijker wordt herinnerd. Dat is iets wat we allemaal willen toch? 

De eerste indruk van je bedrijf

Als bedrijf is het van belang dat je bepaalt waar je voor staat en wat je wil uitstralen naar je doelgroep. Een huisstijl bepaalt de eerste indruk van je bedrijf en daarmee de identiteit. Een bedrijfsidentiteit onderscheidt jou van huidige en potentiele concurrenten. Zoals elk individu een unieke identiteit heeft, geldt dat ook voor jouw organisatie. Een huisstijl legt eigenlijk de manier vast waarop jij je naar buiten toe presenteert. Dat hoeft bij voorbaat niet hip te zijn, als het maar past bij het karakter en de smaak van je bedrijf. Bepaal als bedrijf wie je bent en wat je wil uitstralen. Door daar bewust van te worden en mee aan de slag te gaan houd je dat blijvende en duurzame verband met je doelgroep.

Een huisstijl roept gevoel en emotie op 

Om verder in te spelen op het imago van je bedrijf gaan we door naar het gebruik van typografie en kleuren. Bezoekers van je website associëren zowel kleuren als typografie met je kernwaarden. Kleuren en typografie hangen af van het soort bedrijf dat je hebt en de doelgroep waar jij je op richt. Uit onderzoek is gebleken dat bepaalde kleuren en typografie het ook beter doen in sommige branches. Afwijken van die elementen kan natuurlijk, maar je moet wel goed voor jezelf kunnen onderbouwen waarom je dat doet. Bevindt jouw bedrijf zich in de creatieve sector? Dan is het mogelijk dat de kleur paars goed aansluit bij jouw bedrijf samen met een creatief lettertype. Focus jij je op een oudere doelgroep en wil je een meer zakelijke uitstraling? Dan kun je de kleur blauw beter overwegen samen met een strak font. Doe onderzoek en inspiratie op via Adobe of Pinterest, pak jouw kernwaarden erbij en speel met kleuren en lettertypes. Je hoeft je niet op één kleur en font te focussen, meerdere kunnen natuurlijk op jouw bedrijf van toepassing zijn. Beperk dit wel tot maximaal 3-5 kleuren die passen bij je merk, boodschap en doelgroep. Kies een hoofdkleur en ga vanuit daar de rest van de kleuren kiezen. Wees vooral creatief en houdt het bij jezelf. 

Een huisstijl zorgt voor geloofwaardigheid 

Maar die geloofwaardigheid komt er wel alleen als je een huisstijl op de juiste manier inzet. Zonder consistentie geen geloofwaardigheid en zonder geloofwaardigheid geen vertrouwen. Bovenstaande uitspraak komt uit een artikel van Simon Droog, dat gaat over het belang van een consistente huisstijl. Daarin kwam ook naar voren dat als alle uitingen bij elkaar horen dit de uitstraling van je organisatie verbetert. En, zoals eerder gezegd, het vergroot de geloofwaardigheid en het vertrouwen. Een huisstijlhandboek kan je daarbij helpen. In dit boek omschrijf je alle onderdelen die horen bij jouw huisstijl. Denk hierbij aan je logo, typografie, kleurpalet en de richtlijnen voor fotografie. Leg al je materiaal op tafel en bekijk ze allemaal eens goed. Zie je overeenkomsten in vormgeving? Of juist verschillen? Komt het op jou over zoals jij zou willen? Verzamel zoveel mogelijk huisstijlproducten zodat je het kan gebruiken als een checklist op de rest van je communicatiemiddelen.  

Je profileert jezelf als een expert 

Door het toepassen van een samenhangende huisstijl wordt de presentatie van jouw bedrijf onderscheidend ten opzichte van de concurrent. Klanten gaan jou daardoor eerder als een expert zien. Er zijn vele ondernemers die achter elkaar aan hobbelen. Met een sterke huisstijl steek jij met kop en schouders boven die ondernemers uit. Een sterke huisstijl geeft jou dus een leiderspositie. Je wordt serieus genomen en gezien als de specialist in jouw vakgebied. Daarnaast kan een huisstijl er ook voor zorgen dat werkzaamheden vlotter verlopen op de werkvloer. Een krachtige huisstijl geeft jouw bedrijf een basis waar je elke keer weer op terug kunt vallen. Nieuwe uitingen ontwikkelen gaat zo steeds sneller. Een duurzame investering dus en een fundament voor je hele bedrijf. Zo gaan niet alleen klanten jou als een expert zien, maar word je er ook echt een.

Kortom, een huisstijl is eigenlijk het belangrijkste en meest waardevol voor je bedrijf. Zorg ervoor dat jouw huisstijl de waarden uitstraalt, waar jij zelf ook waarde aan hecht Op onze website kun je huisstijl templates downloaden en aanpassen aan jouw bedrijf. Wij zorgen voor het begin, zodat jij het kunt afmaken. 

Kom je er niet helemaal uit? Mail ons dan naar brandit@gmail.com of laat hieronder een reactie achter. 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *