Gebruik jij al video’s om je conversie te verhogen?

Op dit moment is bewegend beeld enorm populair. We kijken allemaal wel series op bekende streamingsdiensten of YouTube video’s als we hulp nodig hebben. Nog nooit eerder was het bewegend beeld zo belangrijk als nu. Toch is het gebruik van video nog steeds een van de minst gebruikte e-commerce strategieën. Gek toch? Lees daarom verder om erachter te komen hoe jij video in kan zetten bij je online start-up!

Wat is het verschil met andere content?

Afbeeldingen op je pagina, het schrijven van blogs en het tonen van reviews gebruik je denk ik al voor het verhogen van je conversie. Maar het gebruik van video’s is nóg effectiever. Dat komt ten eerste omdat de klant het product veel beter kan beoordelen dan via een foto. Ze kunnen het ineens van alle kanten zien en weten meteen hoe het werkt. Daarnaast hebben mensen geen zin in het lezen van een lap tekst, een video biedt een goed alternatief. Een derde voordeel is dat er minder retour komt. De klant heeft het product al uitgebreid kunnen bekijken, waardoor er minder snel een teleurstelling bij ontvangst zal zijn. Uit een onderzoek van Treepodia in de fashion industrie is gebleken dat bezoekers die productvideo’s hadden bekeken 2 keer zo goed converteerden als de bezoekers die alleen de foto’s zagen. Dit resultaat willen we natuurlijk allemaal bereiken!

Meer factoren die invloed hebben

Naast het feit dat video’s van grote waarde zijn bij het kiezen van een product, spelen er ook nog twee andere factoren mee waarom video zo goed scoort.

Google

Hoe kan het ook anders, het almachtige Google speelt ook hierin een belangrijke rol. Wanneer je een zoekopdracht in Google ingeeft volgt daar een combinatie van advertenties, artikelen, nieuws, afbeeldingen en video’s uit. Wanneer jij een video op je webshop hebt staan, vergroot dit de kans op een hogere plek in de zoekresultaten. Onderzoek toont namelijk aan dat Google zijn zoekresultaten structureert om sites met video te prioriteren. Hier gelden wel 2 belangrijke zaken. Ten eerste moet de video op YouTube geplaatst zijn. YouTube is in handen van Google, dus dit komt niet als een verassing. Ten tweede is het belangrijk dat de juiste zoekwoorden in je titel, omschrijving en tags worden gebruikt. Zo kan Google de video’s aan de juiste zoekopdrachten linken. Een hogere plaats in de zoekresultaten zorgt voor meer betrouwbaarheid en dus meer bezoekers op je pagina. Dit zal uiteindelijk leiden tot meer conversies.

Voelt echt

Een tweede factor die meespeelt is het ‘echte winkel gevoel’. Video’s kunnen ervoor zorgen dat de bezoeker het gevoel krijgt dat hij/zij in een fysieke winkel loopt. Door korte video’s kan je de bezoeker laten ervaren wat ze normaal in een fysieke winkel meemaken. Denk bijvoorbeeld aan een groet, voorstellen van het team of een kijkje achter de schermen. Ineens wordt het veel persoonlijker en voelt de bezoeker zich meer betrokken bij je webshop. Ook dit is een reden dat de bezoeker sneller tot aankoop over zal gaan.

Wat voor soort video zet jij in?

Leuk al die feitjes, maar wat voor soort video past nou bij jouw start up? Hieronder een lijstje met verschillende video’s en bijpassende voorbeelden.

Product uitleg

Het komt vaak voor dat mensen niet begrijpen wat er allemaal in de productbeschrijving staat uitgelegd, bijvoorbeeld bij een elektrisch apparaat. Door middel van een video kun je alles gemakkelijker uitleggen en het product laten zien. Hier help je je bezoeker een handje mee voordat ze tot aankoop overgaan.

Bekijk hier een goed voorbeeld van een productvideo:

Instructie

In dit soort video’s kun je echt uitleggen hoe een product werkt. Dat kan bijvoorbeeld als er bekend is dat een product lastig in de omgang is. Je kan je klant dan net even dat stukje extra bieden als ze een product al hebben aangeschaft. Een extra service die voor terugkerende klanten zorgt!

Een goed voorbeeld is deze video van koffiestore.

Advies en vergelijk

Bij een advies en vergelijk video kun je 2 modellen van hetzelfde soort vergelijken. Bijvoorbeeld als twee merken bijna dezelfde krultang uitbrengen. Laat duidelijk zien wat de belangrijkste verschillen zijn en wat dit voor voordelen heeft. Hiermee verklein je de kans op retouren en dus stijgt je conversieratio.

Bekijk hier het voorbeeld van Coolblue.

Persoonlijk

Om de klant betrokken te laten voelen bij je bedrijf, kun je ook video’s maken over de onderneming zelf. Door bijvoorbeeld het team voor te stellen of te laten zien hoe een product wordt gemaakt. Door jouw verhaal te vertellen, raak je de bezoeker ook op emotioneel vlak, waardoor ze zich meer betrokken bij je bedrijf voelen.

Bekijk hier het voorbeeld van trendy speelgoed

Laatste tips voordat je gaat posten

Oké, dus je hebt nu je video gemaakt, geupload op YouTube en de juiste zoekwoorden in je titels gebruikt. Dan zijn er nu nog een aantal dingen waar je op moet letten bij het plaatsen op je website:

Plaats de video boven de pagina vouw

In een grootschalige studie van Invodo onder webshops, werden video’s boven de paginavouw gemiddeld door 25,7% van de bezoekers bekeken. Het kijkpercentage lag bijna twee keer zo hoog als bij video’s beneden de vouw (15,1%).

Toon een goede call to action

Laat de bezoeker duidelijk zien dat het om een filmpje gaat. Laat bijvoorbeeld de ‘play’ button zien of de woorden “play video”. Dit zorgt ervoor dat de bezoeker sneller zal kijken

Leidt de video in met tekst

De bezoeker moet een reden hebben om de video af te spelen. Zorg er daarom voor dat er een duidelijke korte introductie is, waardoor de bezoeker de video echt wil bekijken.

Ik zeg doen!

Kortom, er zijn veel mogelijkheden voor jou als startende ondernemer om video te implementeren op je webshop. Toch zijn er ook een aantal zaken waar je op moet letten. Het kost even wat tijd om de juiste content te maken, de juiste plek op je website te vinden en om de juiste context toe te voegen, maar de percentages liegen er niet om. Je conversie zal gegarandeerd verhogen bij het plaatsen van video content op je website en dan is het je tijd allemaal waard!

Nog vragen?

Laat gerust een reactie achter en ik help je graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *