Is de conversie laag en komt je website niet hoog te staan in de zoekresultaten van Google? Als webdesigner probeer je het doel van de website te achterhalen, wil je weten wat het bedrijf wil uitstralen, wie hun doelgroep is en wat de klanten van de website verwachten. De antwoorden op deze vragen spelen een belangrijke rol tijdens het designen. Uiteindelijk wil je natuurlijk dat de klant tevreden is én dat de website bijdraagt aan de conversie en vindbaarheid. Heb je hier hulp bij nodig? Naar aanleiding van mijn research heb ik zeven trends gevonden die je gaan helpen bij het behalen van je doelstellingen.
Trend 1: Digitoegankelijkheid
Niet alleen jongeren, maar ook steeds meer ouderen bevinden zich op het internet. Omdat deze doelgroep niet opgegroeid is met computers en smartphones, kijken ze op een hele andere manier naar websites. Ook vinden ze het lastig om online hun weg te vinden. Om deze doelgroep te bereiken, moet je zorgen voor een optimale gebruikerservaring.
Waar je al een groot verschil mee kunt maken, zijn opties zoals de mogelijkheid om een font te vergroten en/of om voorleesknoppen toe te voegen. Daarnaast is het goed om rekening te houden met mensen die een beperking hebben, zoals kleurenblindheid. Waar je dan voor moet zorgen, is voor genoeg contrast tussen de voor- en achtergrond. Ook is het slim om tekstuele links duidelijk te onderscheiden door ze te veranderen van kleur.
Trend 2: Fotografie en illustraties mixen

Foto’s en illustraties worden gebruikt ter aanvulling van content. Voorheen werden deze voornamelijk los van elkaar ingezet. Zo zie je vaak dat foto’s gebruikt worden als header en als ondersteuning bij artikelen of overzichten van medewerkers. Terwijl illustraties juist alleen worden gebruikt om een dienst uit te beelden. Maar illustraties worden steeds populairder, zelfs de Rijksoverheid gebruikt ze in hun corona-app. Ook zijn geïllustreerde personen erg van deze tijd, omdat ze staan voor inclusiviteit. Op een goede website worden deze twee vormen van beeldgebruik gecombineerd, zodat de uitstraling één geheel is.
Trend 3: Data-driven design
Als website designer ga je aan de slag op basis van je ervaring en creativiteit, maar daarnaast is het belangrijk om ook gebruik te maken van data. De juiste data zorgen ervoor dat de website perfect aansluit op de wensen en behoeften van je doelgroep én de doelstellingen van de klant.
De beste manier om data te verzamelen is via A/B testen. Je experimenteert dan met verschillende designs van een website. Zo ziet de helft van je bezoekers bijvoorbeeld een rode button en de andere helft een blauwe button. Hierdoor kan je achterhalen waar meer op wordt geklikt. En die uitkomst is de basis van het data-driven design. Je kunt dit natuurlijk toepassen op allerlei manier binnen het webdesign.
Trend 4: Video
Na Google, is YouTube de op een na grootste zoekmachine van de wereld. YouTube is eigendom van Google en daarom hebben die twee veel met elkaar te maken. Als je op YouTube een video uploadt, vergroot je je vindbaarheid in Google. Ook krijg je hierdoor nieuwe bezoekers op je website. Het inzetten van video helpt ook bij het nemen van een aankoopbeslissing, wat uiteindelijk dus leidt tot meer conversie.
Daarnaast spreek je met video ook de visueel ingestelde doelgroep aan. Soms hoef je geen eens de audio te horen om de boodschap mee te krijgen. Deze trend helpt ook weer mee aan trend 1, digitoegankelijkheid.
Trend 5: Dark mode

Dark mode is een opkomende trend en wordt ook wel aangeduid als de donkere modus van een website. De voordelen hiervan zijn: een moderne uitstraling van je website, het is rustiger om tekst te lezen en het verbruikt minder energie. Ook is het fijner voor je ogen. Smartphones en laptops hebben tegenwoordig een instelling voor deze modus. Zorg ervoor dat je ‘prefers-color-scheme’ toevoegt in CSS. Want hierdoor past de website zich automatisch aan naar dark mode als het device hierop is ingesteld.
Trend 6: Organische vormen en gradients
In plaats van rechte lijnen, vierkanten en cirkels zijn ‘imperfecte’ vormen nu helemaal in. Je gebruikt ze om een speelse look te geven aan de website. En daarnaast worden ze gebruikt om bepaalde items uit te lichten of juist te scheiden van andere items.
Trend 7: Voice User Interface
Het is de snelst groeiende technologische trend op dit moment: voice user interface. Via een spraakcommando op je smartphone gaan mensen op zoek naar het antwoord op hun vraag. Op de website is het daarom belangrijk om zoekwoorden te verwerken die je makkelijk kunt uitspreken. Én om content te publiceren waar jouw doelgroep naar op zoek is. Hierdoor herkent Google de website beter en komt hij omhoog in de zoekmachine.
Geschreven door Lisanne Tinga.