TRENDS VOOR BEELDGEBRUIK IN 2021

Elk jaar zijn er wel nieuwe trends te vinden op het world wide web. En dat is maar goed ook, want het internet en de bijbehorende social mediakanalen zullen wel érg saai worden als die er niet zijn. Maar, als ik alle trends op een rijtje ga zetten, kan ik een boekwerk maken en niemand heeft zin om dat te lezen. Als jullie mijn voorafgaande artikelen gelezen hebben, weten jullie dat fotografie mijn passie is. Daarvoor gaan de komende trends ook over het gebruik van beeld in jouw contentproducties. Deze trends heb ik gebasseerd op onderzoek van B2B Marketing en Frankwatching. Van andere leer je altijd een hoop, maar dat betekent niet dat je het er gelijk mee eens hoeft te zijn. Ik gebruik hun standpunten van de trends, maar geef er vooral mijn eigen mening over. Lees verder en laat je inspireren!

STOCKFOTO’S ZIJN DE NIEUWE EIGEN FOTO’S

B2BMarketing begint met deze trend. Één van de populairste op dit moment én een perfecte oplossing voor bedrijven die de fotografieskills missen of er gewoon geen tijd voor hebben. Hoe simpel is het om je content te verrijken met gekocht (of zelfs gratis?!) beeld? Het is erg makkelijk, maar zelf ben ik er niet zo’n fan van. Ik vind het juist tof om te zien als een bedrijf of organisatie moeite doet voor het maken van hun eigen beeld. Het kopen van stockfoto’s vind ik erg kort door de bocht. Toch, liever één beeld, dan geen. Alleen tekst blijft niet hangen bij de lezer. Beeld bij de tekst zorgt ervoor dat de tekst toch interessanter wordt.

INFOGRAPHICS VOOR DE NON-FOTOGRAFEN

Veel teksten kunnen een hoop data bevatten. Dat kan erg interessant zijn om te lezen, maar de kans om de data te vergeten en onduidelijkheid te vergroten is zeer aanwezig. Je ziet dit veel in artikelen van bijvoorbeeld de Rijksoverheid, met betrekking tot het Coronavirus. In deze artikelen staan heel veel getallen en andere data. Hoe wordt dit verduidelijkt? Juist, infographics. Een infographic toevoegen aan jouw content is dé manier om je stuk te verduidelijken. Informatie is beter leesbaar (en sneller, want alle data staan op een rijtje). Daarnaast kan je in een infographic ál je creativiteit kwijt. Gebruik de huisstijl van jouw bedrijf en vóila: je content straalt één en al authenticiteit uit.

FUN FACT:  wist je dat content met visuele aspecten 94% meer views krijgt dan teksten zónder visuele content? Daarnaast is uit onderzoek van ethos3.com gebleken dat artikelen met een afbeelding 40x sneller gedeeld wordt op sociale netwerken. Dat is precies wat jij wilt bereiken met jouw (visuele) content, dus.

GEKKE FELLE KLEUREN

Je ziet dit vooral veel bij bijvoorbeeld Spotify: banners in héle felle kleuren en gekke contrasten. Realisme is ver te zoeken in de kleuren. Het straalt voor Spotify wél autoriteit uit en het is super herkenbaar. Zelf ben ik niet zo’n fan van deze trend. Ik hou niet van die gekke contrasten en het surrealisme wat je ermee creëert. Het moet natuurlijk ook bij de stijl van je bedrijf passen. Als jij werkzaam bent in een formeel bedrijf, zal je niet snel gebruik maken van deze trend. Het beeldgebruik wat je dan zal gebruiken is vooral neutraal. Het voordeel van deze trend is dat je je foto kunt bewerken met tekst. Witte tekst zal bijvoorbeeld goed opvallen op een felroze of blauwgekleurde foto.

Zie je hoe fel deze kleuren zijn? Het zorgt er in ieder geval wel voor dat het opvalt!

TIKTOK REELS VOOR FOTO’S

Iets wat heel veel voorbijkomt in mijn eigen timeline: foto’s als reels op instagram. Je kent het zelf natuurlijk ook: als je eenmaal door de discoverypage aan het scrollen bent, kan je niet meer stoppen. Veel van deze reels, bij mij dan, zijn foto’s die op de maat van de muziek (wat vaak ook een bekende toon onder de reels is) getoond worden. Dit kijkt supermakkelijk weg. Het is een ideale manier om before and afters te laten zien, je portfolio te showen of tips te geven. Reels kunnen makkelijk gedeeld worden en je kunt veel interactie hebben met de bekijkers door de comments of likes. Nog een bijkomend voordeel? Het geluid waar je je tiktok mee maakt komt in een eigen album. Jouw video komt hier dus ook onder waardoor het de doelgroep van de video vergroot!

BEWEGEND BEELD EN MEMES

Wie kent ze niet? Op WhatsApp wordt niet meer gecommuniceerd via tekst, het zijn vooral de stickers die een gesprek voortzetten. Memes zijn misschien wel wat ouder, maar worden nog volop gebruikt in een (serieus) gesprek. Het maakt het net even wat luchtiger. Ik ben er zelf wel fan van: vaak zijn ze grappig waardoor de (serieuze) boodschap blijft hangen. Het gebruiken van stickers, GIFjes of memes voor jouw bedrijf is wel een stuk informeler. Toch zie je dat formele bedrijven deze trend gebruiken. Ze kunnen hier vooral een jonge doelgroep mee aanspreken. Als ik een meme aan mijn moeder laat zien, snapt ze er toch niks van.

Bovenstaande tips zorgen ervoor dat jij meegaat met de huidige trends. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je deze lukraak gaat volgen. Het is vooral belangrijk om je eigen stijl aan te houden, zodat je volgers je overal kunnen herkennen. Een complete huisstijlverandering helpt hier vooral niet bij. Ik ben altijd van mening dat als je doet waar je 100% achter staat, het eindresultaat véél beter is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *