Hoe bepaal je een beeldstijl voor jouw start-up?

Beeldgebruik: een van de belangrijkste aspecten als het gaat om het profileren van jouw bedrijf. Sterke merken hebben een duidelijke en eigen beeldtaal. Hierdoor onderscheiden ze zich van de concurrent. Professionele beelden zorgen voor herkenbaarheid en vertrouwen. Hiermee vertel je het verhaal van jouw bedrijf.

Als ik ergens een reclame zie, dan herinner ik mij deze sneller als ze een mooi beeld gebruiken. Beeld maakt impact. Volgends de Cone of Experience van Edgar Dale, onthouden mensen 80% van wat ze zien, 20% van wat ze lezen en 10% van wat ze horen. De mens is visueel ingesteld. Hier moet je met jouw start-up goed op inspelen. Beeld heeft enorme impact op de uitstraling en beleving van jouw bedrijf. Kan jij je een reclame herinneren zonder beeld?

Beeldconcept bevat de beeldtaal waarmee je de sfeer kan overbrengen van jouw bedrijf. Het is een richtlijn voor het soort beeld dat bij jouw merk past. Beeld versterkt je verhaal. Een onderscheidende en aantrekkelijke beeldstijl zorgt ervoor dat je opvalt. Je doelgroep herkent jouw merk aan de beeldstijl. Het is de eerste indruk die mensen van jouw merk krijgen. So, it better be good!

Maar goed, hoe bepaal je nu een beeldstijl voor jouw start-up? 

Dit is erg lastig, dat begrijp ik, maar wel super belangrijk. Daarom geef ik je wat houvast. Het bepalen van een beeldstijl kun je doen aan de hand van de volgende stappen:

  1. Formuleer de kernwaarden van jouw start-up
  2. Omschrijf jouw ideale klant
  3. Kies de onderwerpen die je wilt laten zien met jouw beeld
  4. Bedenk hoe je wilt dat de klant deze onderwerpen gaat zien
  5. Bepaal hoe de foto’s bewerkt worden zodat ze een mooie uitstraling krijgen

We gaan ze allemaal even af.

Formuleer de kernwaarden van jouw start-up

Dit is belangrijk omdat je voor jezelf duidelijk moet hebben hoe je jouw start-up wilt profileren. Hoe wil je dat anderen jouw bedrijf zien? Wat is belangrijk voor jouw bedrijf? Wat wil je uitstralen? Formuleer dat eerst.

Omschrijf jouw ideale klant

Bedenk hoe jouw ideale klant eruit ziet. Wat vindt deze klant belangrijk? Wat ziet de klant graag terug in jouw bedrijf? Hoe kun je deze klant het beste bereiken? En met wat voor beeld lukt dit het best? Ik vind het zelf altijd fijn om te werken met een moodboard. Wil je vrolijke infographics of juist zwart-wit fotografie gebruiken? Zoek beelden op die jij mooi vindt voor jouw bedrijf en creëer je eigen moodboard. Hiermee kun je gelijk een richtlijn geven voor een fotograaf of illustrator die jouw beeld gaat maken. 

Kies de onderwerpen die jij wilt laten zien met jouw beeld

Verkoopt jouw start-up kleding? Dan is de kans groot dat jij met jouw beeld kleding wilt laten zien. Biedt jouw start-up diensten aan? Laat dit dan ook terug komen in jouw beeld. Bepaal wat jij wilt laten zien aan de (toekomstige) klant.

Bedenk hoe je wilt dat de klant deze onderwerpen gaat zien

Dit is erg belangrijk. Je moet een goede balans vinden tussen merkidentiteit, merkconcept en merkbeleving. Beeld bepaalt voor het belangrijkste deel de uitstraling van jouw start-up. Laat de gewenste associatie bij jouw merk terugkomen in het beeld. Wil je een lieve uitstraling? Kies dan voor zachte pastel tinten. Is jouw merk ruig? Kies dan voor donkere kleuren en spraakmakende beelden.

Heb je alle 5 de stappen doorlopen. Top! Dan kun je nu je beeld laten maken. Mijn tip is om hiervoor een professionele fotograaf in te huren. Het kost wat, maar dan heb je wel kwaliteit beelden. Dit zorgt voor meer merkbeleving bij je klanten en dus gaan je verkopen omhoog. Het verdient zichzelf terug. 

Mijn beeld is gemaakt. En wat nu?

Dan komen we nu aan bij het laatste punt: beeldbewerking. Hier kun je het beeld bewerken zodat ze de uitstraling krijgen die jij wilt overbrengen. Je wordt zichtbaar voor jouw ideale klanten. Let wel op: bewerk het beeld niet té veel. Als ik een beeld zie dat te veel bewerkt is of niet mooi is gefotoshopt dan haak ik als klant af. 

Je hebt een aantal beeldbewerkingsapps. De beste app is de Adobe Lightroom app. Kies je liever voor een gratis app? Neem dan VSCO of Pixlr. 

Bij VSCO kun je kiezen uit talloze filters en daarnaast kun je nog andere aanpassingen doen aan je foto. Gebruik voor elk beeld steeds dezelfde filter. Hiermee zorg je voor eenheid en herkenning. Dit draagt bij aan jouw merkuitstraling en de merkbeleving van je klanten. 

Wanneer ik foto’s maak met mijn iPhone, gebruik ik vaak de standaard filters die je kunt vinden in de foto-app.

Kies een filter dat past bij jouw start-up. Denk goed na over wat je wil overbrengen. Warme tinten hebben vaak mijn voorkeur. Je bedrijf voelt dan liever en vertrouwelijker aan dan als je kiest voor koele tinten. Met koele tinten creëer je meer afstand tussen jouw start-up en de klant. Bepaal goed wat je wilt overbrengen.

Oke dus: nadat je de kernwaarden hebt geformuleerd, je klant hebt omschreven en jouw onderwerpen hebt gekozen, kun je aan de slag met bedenken hoe je wil dat de klant deze onderwerpen gaat zien. Allemaal gedaan? Bepaal dan hoe de foto’s bewerkt worden.

Nou hup, aan de slag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *