Wat moet jij weten over Deepfake?

Een TikTok-pagina van een neppe Tom Cruise met miljoenen volgers, een video op YouTube waar Obama president Donald Trump uitmaakt voor een ‘complete dipshit’ en een Instagram pagina met 3,1 miljoen volgers van een deepfake influencer genaamd ‘Lil Miquela’. Wat moeten wij met deze nieuwe vorm van content? Is het gevaarlijk of zijn de mogelijkheden vanaf nu oneindig. Ik ga jou vertellen wat jij moet weten over Deepfake.
Deepfake gemaakt door De Correspondent over Mark Rutte.

Als jullie wel eens een deepfake hebben gezien dan was het hoogstwaarschijnlijk een video, maar deepfakes komen voor in meerdere vormen, zoals foto’s of audiotracks. Deze worden gemaakt met kunstmatige intelligentie om de gezichten, bewegingen en stemmen van mensen realistisch te simuleren of totaal te veranderen.

WAT IS DEEPFAKE EIGENLIJK?

De naam ‘deepfake’ is een combinatie van de woorden deep learning en fake. Deepfake is de verzamelnaam voor software waarmee je neppe video’s, foto’s of audio kunt genereren die bijna niet van de werkelijkheid te onderscheiden zijn. De techniek deep learning valt onder Artificial Intelligence (AI), oftewel kunstmatige intelligentie. Dit is de wetenschap die machines creëert die een bepaalde vorm intelligentie laten zien door het denken van mensen te kopiëren. De technologie is relatief nieuw maar het editen van video’s, foto’s en audio is iets wat al heel lang gebeurd. Het enige verschil is dat deepfakes worden met behulp van kunstmatige intelligentie, waardoor het proces vele malen sneller en efficiënter verloopt.

“De term deepfake slaat op nepinformatie die door moderne AI-software (artificial intelligence) gecreëerd kan worden. Deze AI-systemen creëren nieuwe digitale content zoals gezichten, afbeeldingen, video’s, teksten, menselijke stemmen en andere audio opnames. Nieuwe digitale content die ons bekend voorkomt, maar in feite volledig nieuwgeboren is. Het is nep.”
Jarno Duursma – Spreker, auteur en tech-expers

Wat zijn de gevaren deepfake?

Hoe interessant deze nieuwe technologie ook is, het roept veel vragen op, want hoe weet jij nog wat echt is en wat nep? Het grootste risico is dat we steeds minder kunnen vertrouwen op wat we zien en horen. Dit resulteert tot ongeloofwaardigheid van democratie, media en politici. Een voorbeeld hiervan is een coup die werd gepleegd in 2019 in Gabon. De coup vond plaats, omdat mensen dachten dat de video die geplaatst werd door de president een deepfake was.

Ook kun je met de deepfake techniek mensen uitspraken laten doen die ze zelf niet hebben gedaan. Dit gebeurt vooral bij bekende mensen zoals acteurs en presidenten omdat desinformatie door hen de grootste impact heeft. Door het beïnvloeden van gesprekken, gebeurtenissen en beeldvorming kan dit leiden tot grote paniek over de waarheid.

Het grootste percentage van deepfake video’s wereldwijd zijn pornovideo’s. Volgens het onderzoeksbureau Sensity AI is 90 tot 95 procent van alle online deepfake-video’s porno zonder instemming en 90 procent daarvan gaat om vrouwen. Dit is een inbreuk op de privacy en kan schadelijk zijn voor de desbetreffende persoon zijn imago. Tenslotte kan dit ook ernstige psychische problemen met zich meebrengen.

Mogelijkheden van deepfake

Wat zou jij dan op het moment dat je iedereen kan laten zeggen en doen wat jij wilt? Dit klinkt misschien heel cru, maar het hoeft niet alleen maar slecht te zijn. De mogelijkheden zitten vooral binnen de creatieve sector, volgens Chris Ume van Metaphysic. Volgens Ume kan deze technologie “de grenzen van de camera verwijderen”. Het audiovisuele aspect zou binnen de filmindustrie grote stappen kunnen maken. Daarnaast zouden stunts op een betere en veiligere manier kunnen worden uitgevoerd. 

De game industrie is ook een gebied waar veel mogelijkheden liggen. Hoe realistisch zouden de gezichten van atleten kunnen zijn in spellen als FIFA en NBA 2K? En hoe vet is het als je een game als Fortnite kan spelen met een personage die op jezelf lijkt? Ik zou het wel weten!

Maar naast de creatieve sector zouden deepfakes ook de reclamebranche kunnen veranderen. Denk even terug aan de deepfake influencer ‘Lil Miquela’ die ik benoemde in de inleiding.  Zij bestaat, maar ook weer niet, want wie zegt wat zij doet of vertelt? Je zou dus zelf influencers kunnen creëren die bij jouw brand of targetgroep passen. Verder zouden bekende mensen virtuele versies van hunzelf kunnen maken en dingen laten doen. Lekker in een de nieuwe Nike reclame spelen als Messi zonder van de bank te komen.

Houd rekening met deepfake video’s, want ze zijn er en ze zullen niet meer verdwijnen. Het is technologie die in een moordend tempo beter en toegankelijker wordt. Twee jaar geleden was er alleen een applicatie in de Chinese appstore waarmee je deepfake video’s kon maken op je telefoon. Vandaag de dag speel ik in de nieuwe James Bond film en geef ik mijn presentatie als Kim Kardashian. Maar even zonder dollen. Er zijn veel gevaren maar ook heel veel mogelijkheden, duik erin en wie weet haal je er iets wat je misschien nooit durfde te dromen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *