Toe aan een rebranding? Maak deze fouten niet!

Oké, je bent een tijd geleden je eigen bedrijf begonnen en hebt nu een duidelijk beeld van ondernemen. Je bent klaar om uit te breiden en wilt misschien ook het een en ander aanpassen. Denk aan de werkstrategie, je diensten/producten, waar je als bedrijf voor staat. Nu dat je een duidelijker beeld hebt van welke richting je wilt dat je onderneming op gaat, is het tijd voor een nieuwe strategie. Je gaat, hoe dat in mediawereld heet, rebranden. Maar wat komt daar allemaal bij kijken? Rebranding gaat namelijk dieper dan enkel een nieuw logo’tje en nieuwe website. Hieronder lees je wat je absoluut niet moet doen en ook hoe je het dan wél moet doen om ervoor te zorgen dat je rebranding gegarandeerd een succes wordt.

Don’t’s

1.         Ga niet rebranden omdat je je verveelt

Tal van ondernemers bereiken het punt waarbij ze zelf toe zijn aan vernieuwing… maar hun onderneming niet. Het is begrijpelijk dat je de uitstraling van je bedrijf op een gegeven moment zat bent. Je vergelijkt jezelf met andere bedrijven en denkt “Dat ziet er goed uit, dit wil ik ook!”, maar dat betekend niet dat je het moet doen. Een rebranding doe je niet omdat je het wilt, maar omdat het nodig is. Bovendien kan het verwarrend zijn voor je doelgroep als je telkens een andere look hebt. Voor hen is het juist cruciaal dat jij als bedrijf consistent bent. Consistentie wordt namelijk geassocieerd met vertrouwen. Ben jij niet consistent met je bedrijf en verander je om de zoveel maanden het een en ander? Dan kun je snel als onbetrouwbaar gezien worden en dat wil je niet.

2.         Rebranding stopt niet bij het design

Vaak is dit het eerste waar je aan denkt bij een rebranding strategie. Een nieuw logo, nieuwe website, ander font, mooier kleurpalet. Begrijpelijk, deze aspecten horen er uiteraard bij. Maar het heeft geen zin om de buitenkant van je bedrijf te veranderen, als hij vanbinnen hetzelfde blijft. Wat wil je dat je nieuwe logo uitstraalt? Hoe sluit een nieuwe website aan bij de nieuwe core values? Zijn de veranderingen in je bedrijf zo minimaal, heb je dan wel een rebranding nodig?

3.         Focus niet op de concurrent

Hoe verleidelijk het ook is, ga niet doen wat je concurrent doet. Wat voor hen werkt, werkt misschien helemaal niet voor jou. Het is beter om uniek te zijn en een feeling te creëren bij je doelgroep die onderscheidend is, dan dat je gezien wordt als “dat ene bedrijf die hetzelfde doet als xxx”. Het is goed om geïnspireerd te raken, maar let op dat je hier niet in verdwaald. Het kan eng zijn om een totaal nieuwe strategie te implementeren, maar als je dit goed doet is het de ultieme kans om uit te blinken en wie weet zelfs een voorsprong te hebben op andere concurrentie.

Do’s

1.         Analyseer je huidige aanpak

De reden waarom je wilt rebranden is waarschijnlijk omdat je merkt dat er hier en daar gaten zijn in de manier hoe je bedrijf momenteel functioneert en/of communiceert. Het is belangrijk om een overzicht te hebben van de huidige problemen zodat deze ook daadwerkelijk aangepakt kunnen worden. Wees hier kritisch in zodat je niet teveel van je oude aanpak meeneemt in de nieuwe look. Je gaat nu eenmaal al rebranden, het is dus beter om zoveel mogelijk veranderingen (die wel verantwoord zijn uiteraard) in te voeren zodat je ook echt opnieuw kunt beginnen.

2.         Wie is je (nieuwe) doelgroep

Bij rebranding is het verstandig om van tevoren al te weten hoe je doelgroep hierop gaat reageren. Zit je doelgroep namelijk wel te wachten op een nieuwe aanpak van je bedrijf? Wat zijn hun wensen? Indien je voor een nieuwe doelgroep gaat is het belangrijk om een uitgebreide doelgroepanalyse uit te voeren zodat je nieuwe branding hen ook daadwerkelijk aanspreekt.

3.         Stel je core values bij

Met core values bedoelen we je missie, visie en je doelen. Wat wil je bereiken, voor wie en waarom? Welke richting wil je bedrijf nu op gaan vergeleken met toen je de onderneming net begonnen was? Het kan helpen om je bedrijf in 3-4 woorden te beschrijven. Waarom zijn die woorden zo aanmerkelijk? Indien je een nieuwe naam gaat gebruiken, wat voor associaties moet er aan die naam gehangen worden? Wat voor gevoel wil je dat je slogan naar boven brengt bij mensen? Het nadenken over deze aspecten brengt je terug naar de hoofdvraag: waarom moet jouw bedrijf bestaan? Misschien wel een van de belangrijkste stappen bij rebranding.

Nu dat je weet wat er bij rebranding allemaal bij komt kijken, moet je bij jezelf nagaan of het wel echt nodig is, en hoe je het van plan bent aan te pakken. Waar je ook voor kiest, branding in zijn algeheel is en blijft the key tot het succes van jouw bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *