Waarom is een goede merkidentiteit zo essentieel? En hoe bedenk je deze?

Waarschijnlijk maak je het wel eens mee. Je loopt over straat en je komt allerlei logo’s, billboards, abri’s en andere reclame-uitingen tegen. Normaal loop je gewoon door maar soms is er net dat ene merk dat je wel aanspreekt. Dit heeft allemaal te maken met merkidentiteit. Het vormt namelijk de basis van alle merkuitingen die een bedrijf doet. In dit artikel lees je over wat een merkidentiteit inhoudt en hoe je deze zelf kan formuleren, dus pak een kop koffie erbij en leer over een van de belangrijkste onderdelen van branding.

Wat is een merkidentiteit?

Een merkidentiteit is niks anders dan de essentie van jouw bedrijf. Het is een verzameling van wie jij bent, wat je motiveert en wat je wilt betekenen voor anderen. Deze identiteit komt terug in alles wat het bedrijf doet, van het logo, de naam, de contentuitwerkingen tot gesprekken met de klant. Het vormt dus een uitgangspunt voor alle toekomstige uitingen van een merk en het is daarom een essentiële stap voor een bedrijf om hun merkessentie vast te stellen.

Waarom is een merkidentiteit zo belangrijk?

Een sterke merkidentiteit is erg belangrijk voor een merk. Het is namelijk een manier om het verhaal van een merk over te brengen op potentiële klanten. Het belang van merkidentiteit uit zich op 3 manieren:

1. Differentiatie.

In een wereld waar veel markten steeds meer overspoeld raken met concurrentie wordt het steeds moeilijker om jezelf als bedrijf te onderscheiden van de rest. Hierbij kan jouw merkidentiteit een grote rol spelen. Met een consistente en samenhangende presentatie van jouw product/dienst en de verschillende reclame-uitingen kan je jezelf onderscheiden van de rest van de markt.

2. Verbinding

Doordat jouw merkidentiteit voor de wereld bekend is kan je effectiever communiceren over wie je echt bent en waar je als bedrijf voor staat. Hierdoor wordt het makkelijker voor mensen om zich verbonden te voelen met jouw merk waardoor er snel een grote community kan ontwikkelen.

3. Ervaring

Via de merkidentiteit ontwikkel je een consistente en samenhangende ervaring over al jouw uitingen als merk; van de social media tot de website. Dit creëert een samenhangende brand experience bij de klant, wat ervoor zorgt dat het merk des te meer op het gevoel van de klant in speelt.

Al met al valt er dus te concluderen dat een sterke merkidentiteit een must is als een bedrijf succesvol wil zijn. Maar hoe formuleer je eigenlijk een merkidentiteit?

Merkidentiteit vaststellen

De Golden Circle van Simon Sinek is een veelgebruikt model voor het vaststellen van de merkidentiteit. Het model is simpel in werking maar is erg krachtig voor het bepalen van wat een bedrijf nou echt uniek maakt. Het werkt als volgt:

Het model is onderverdeeld in drie cirkels waarom, hoe en wat.

1. Waarom

De waaromcirkel staat voor het doel van het bedrijf en is de aanleiding voor het ontstaan van een bedrijf. ‘Waarom’ is de reden waarom jij ’s ochtends uit bed stapt en weer aan het werk gaat. Het is het ultieme doel van jouw bedrijf.

2. Hoe

‘Hoe’ staat in de Golden Circle voor het proces waarmee ‘waarom’ wordt gerealiseerd. Bij ‘hoe’ wordt dus gekeken naar wat een bedrijf precies doet om ‘waarom’ te behalen. Dit kan zijn een onderscheidend vermogen, een speciaal waardevoorstel, een unique selling proposition (usp), etc.

3. Wat

‘Wat’ is de uitkomst en het bewijs van ‘waarom’. Dit resultaat kan zijn winst, maar ook de vervulling van een behoefte bij de klant.

Veel bedrijven interpreteren de Golden Circle vanuit de ‘outside in’ methode. Zij beginnen bij ‘wat’ en werken zich daarna naar de kern toe, maar op deze manier is het moeilijk om jezelf te onderscheiden want de bestaansreden van het bedrijf is alleen maar een nagedachte. Inspirerende en succesvolle bedrijven gebruiken dit model vanuit de ‘inside out’ methode en beginnen dus alles met een unieke bestaansreden. Een unieke bestaansreden zorgt ervoor dat een bedrijf zich in de markt kan onderscheiden van de andere spelers. Mensen kopen namelijk eerder iets als het bedrijf zich ook bij hun eigen waarden aansluit.

“Iedereen weet wat hij doet, een gedeelte weet hoe hij het doet, maar weinigen weten waarom hij het doet.” (Simon Sinek)

Conclusie

Is je koffie al op?

Zoals je hebt kunnen lezen in dit artikel vormt jouw merkidentiteit de basis van alle branding die jouw bedrijf uitvoert en uit gaat voeren, al is dit op social media, in advertenties of op je eigen website. Het is dan ook een zeer essentieel deel van jouw bedrijf. Hopelijk heb je daarom door dit artikel genoeg inzicht gekregen om vol kennis en enthousiasme aan de slag gaan met het bedenken van jouw eigen merkidentiteit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *