Vier steden met een monsterlijke branding

Je kent het wel: De bekende Melbourne, Copenhagen, I Love NY en niet te vergeten onze eigen IAmsterdam. Citybranding is de laatste jaren steeds populairder geworden in verschillende gemeentes over de hele wereld. Vaak wordt een team van marketingspecialisten ingezet om de stad aantrekkelijker te maken, zodat jij online over hun stad gaat posten. Eigenlijk vervormd elke stad zichzelf tot een merk om ons te beïnvloeden. Maar welke steden hebben een killer branding strategie waar iedereen – inclusief jij ja – wat van kan leren? Door te kijken naar deze vier steden kan jij misschien wel jouw ‘brandingrecept’ aanpassen (MOET HIER NOG EEN WOORD TUSSEN??) brandmonster en wie weet ontwikkel jij wel het ‘brandingrecept’ voor jouw (merk)stad. 

New York City

New York is één van de koplopers als het gaat om branding. In 1978 werd het logo I    NY ontworpen met campagnes om de economie een flinke oppepper te geven en dat gebeurde met ongelofelijk succes. Door hun iconische logo veroverde zij de zielen van miljoenen toeristen én emigranten. En ik hoor je denken: Hoe heeft New York al deze mensen beïnvloed? Nou, via films, televisieseries en via artiesten. Denk eens aan Breakfast at Tifanny’s, The Godfather, Sex and the city, Gossip Girl, en ga zo maar door. Het gevoel om de stad eens in je leven bezocht te hebben is hierdoor extreem aantrekkelijk. New York heeft zonder twijfel de meest iconische brandingstrategie van allemaal. De stad is de definitie om van een stad een merk te maken.

Paris

Wanneer je een iemand vraagt waar Parijs om bekend staat, zeggen zij dat dit de stad van de liefde, peperdure haute couture, baquettes, croissants of de adembenemende Eiffeltoren is. Maar waarom denkt iedereen eigenlijk zo over deze stad? Terwijl – between you and me – het eten vaak laagdrempelig wordt geserveerd, het vervoer dramatisch is en de Parijzenaren nog onbeleefder zijn dan wij Nederlanders. Strategen gebruiken de rijke romantische geschiedenis van Parijs om de mensen een positief beeld te geven. De historische verhalen van Shakespeare, Voltaire en Marie-Antoinette geeft de stad zijn charme. In kunst, films, series en theatervoorstellingen wordt de stad weergegeven als een soort van oase van liefde en rijkdom. Verder doen toeristen het meeste werk. Zij plaatsen op social media over de luxe restaurants, boetiekjes en chocolatiers, maar laten de rottende banaan in de metro voor wat het is.

Elke stad heeft zijn unieke specialiteiten en geschiedenis, maar je moet weten hoe je dit het beste in kan zetten.

Amsterdam

Yes, je ziet het goed. Zelfs ons trotse, mooie en platte Amsterdam staat in het rijtje én dit is zeker geen verrassing. De stad is de eerste van Europa die zijn branding actief inzetten. Amsterdam stond namelijk bekend als de stad van seks, drugs, kanalen en waar de politie wel een oogje dicht kneep als jij iets illegaals aan het doen was. In 2004 wilde de hoofdstad zich afdoen van zijn imago en een positiever beeld geven aan de toeristen. Ik zeg altijd: “Liever goed gestolen dan slecht bedacht.” En dat zeiden de branding managers van Amsterdam zeker ook toen het logo IAmsterdam werd geplaatst. Ik hoef jou natuurlijk niet te vertellen op welk logo dit lijkt.

De strategie uit 2004 was niet de eerste poging van de Amsterdamse rebranding. De stad heeft namelijk eerder nog slogans geprobeerd als “Amsterdam Has It”, “Small City Big Business”, “Amsterdam Capital of Inspiration” en natuurlijk “Cool Capital.” Deze slogans moesten Amsterdam een welvarend en waardevol imago voordoen. Door de zwevende en economische boodschap waren toeristen helaas niet onder de indruk van ons mooie Amsterdam.

Melbourne

Melbourne is een stad met weinig interessante toeristische attracties zoals het Colosseum in Rome of de Toren van Pisa in Italië. Ook komen daar weinig mooie verschijnselen voor, zoals de Noordpool het Noorderlicht of Amsterdam zijn kanalen. Toch hebben zij door hun branding een stijgende lijn in het aantal toeristen kunnen waarmaken. In plaats van de geschiedenis te gebruiken zoals andere steden, moest Melbourne het anders gaan aanpakken. Zoals boven aan de tekst staat aangegeven, zijn de letters ‘M’ allemaal anders ingevuld. De stad wil staan voor innovatie, creativiteit, kunst en inclusiviteit. En dat hebben zij via deze manier mooi proberen te visualiseren. De branding campagne was een grote hype op social media en hier wordt nog steeds veel over gepraat.


Dus, zoals je hebt gelezen is er bij citybranding geen touw aan vast te knopen. Sommige steden gebruiken de ongelofelijke monumenten, historische gebeurtenissen of verbijsterende architectuur om bezoekers te lokken. Terwijl je ook de demografische gebeurtenissen kan visualiseren en presenteren aan de rest van de wereld. De mogelijkheden zijn eindeloos.. Maar let wel op! Probeer niet zoals bij Amsterdam te gaan hameren op de economische welvaart, want kijk jij serieus naar de welvaart van een stad?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *