Psst! Ambitieuze start-ups, in vijf stappen maak jij van Instagram een onmisbare inkomstenbron

Instagram: hét social media platform voor online ondernemers. Er bevinden zich miljoenen bedrijven op. Groot of klein, het maakt niet uit. ​​Instagram biedt business mogelijkheden voor iedereen. Wat geweldig is aan het gebruik voor je bedrijf, is dat je elk product kunt promoten. Van etenswaren tot aan online cursussen. Maar hoe zet jij dit tactisch in? Hoe zorg jij ervoor dat dit platform van toegevoegde waarde is voor jouw eigen bedrijf? En de belangrijkste factor van allemaal: hoe zet je deze tool in om je conversie te verhogen? In de volgende stappen neem ik je mee in de belangrijkste factoren die jouw Instagram kunnen maken óf breken.

Stap 1. Concrete doelgroeptargeting

Oké, klinkt veelbelovend allemaal, maar waar begin je mee? Er zijn immers vele concurrenten die hetzelfde doel hebben als jij, dus is het belangrijk dat je weet wie jouw doelgroep is. Wie wil je targeten met Instagram? Op welke niche focus jij je? 

Het is een must dit van tevoren duidelijk te hebben. Sociale media biedt de mogelijkheid heel nauwkeurig de juiste mensen te bereiken, echter hangt de effectiviteit hiervan, af van jouw geproduceerde content. Sluit dit aan bij jouw doelgroep? Stel vast wat voor soort mensen er al klant bij jou zijn. Verdiep je in de analytische gegevens van de kanalen die je al wel gebruikt. Zoals LinkedIn, Facebook of de gegevens uit je webshop zelf. Meten is weten! Gebruik je eigen klantenbestand om de belangrijkste kenmerken te noteren. Definieer aan de hand van deze gegevens de doelgroep(en) die je wilt bereiken met Instagram.

Stap 2. Verdieping in online interesses doelgroep

Het begrijpen van jouw publiek is de sleutel naar een ijzersterke social media strategie. Nu je weet wie jouw doelgroep is, is het tijd om je te verdiepen in hun interesses. Bekijk welke merken zij al volgen, wat voor content zij plaatsen, etc.

Verder is het van belang dat je onderzoekt wie jou directe concurrenten zijn, wat hun aanpak is en of jij daar iets van kunt leren. Werkt hun strategie, en zo ja, waarom dan? Naar welke bedrijven kijk je op? Analyseer hun social media kanalen, vergelijk de verschillen en noteer de zaken waar jij rekening mee moet houden in je eigen content plan. Hoe specifieker de details, hoe effectiever jij Instagram kunt inzetten.

Stap 3. Concrete doelstellingen formuleren

Jouw strategie is bepalend voor het succes dat je behaald, ook op sociale media. Gebruik daarom concrete doelstellingen als houvast. Met SMART-geformuleerde doelen zorg je ervoor dat ze specifiek, meetbaar, ambitieus, realistisch en tijdsgebonden zijn. Stem ze af op de maatstaven uit de social funnel en bijbehorende KPI’s.

  • Bewustwording: zoals het groeipercentage van aantal volgers.
  • Betrokkenheid: gebaseerd op interactie: likes, comments, etc.
  • Conversie: bijv. conversieratio
  • Customer: bijv. de duur van je klantenrelaties, herhaalaankopen, etc.

Voorbeelden van dit soort SMART geformuleerde doelstellingen zijn bijvoorbeeld:

  1. Binnen vijf maanden zijn de rechtstreekse aankopen vanaf Instagram met 30% gestegen in verhouding tot de huidige situatie.
  2. De naamsbekendheid van ons merk is vergroot, doordat onze geproduceerde content op Instagram 30% meer mensen bereikt dan de huidige situatie. Dit komt doordat wij onderscheidende en boeiende content produceren.
  3. Het betrokkenheidspercentage (mensen die liken, reageren of delen)  is binnen zes maanden met 30% gestegen, doordat we regelmatig (min. 4 x per week) aanwezig zijn op Instagram door middel van post, stories of Reels.

Wat hier het belangrijkste bij is, is dat je doelstellingen maakt die ieder direct of indirect, bijdragen aan het verhogen van de conversie.

Stap 4. Relevante en onderscheidende content produceren

Zo is de kwaliteit van de content hier ook enorm van belang. Op Instagram draait het om visuele content, dus moeten de beelden die je hierop plaatst aantrekkelijk zijn. Eentonigheid is hier verboden terrein! Zorg ervoor dat je content van goede kwaliteit is, aansluit bij de identiteit van jouw merk en hier ook meteen aan te herkennen is. Probeer het “vanzelfsprekende” af te wisselen met andere relevante onderwerpen. Verkoop jij bijvoorbeeld meubels en andere interieurdecoratie? Plaats dan niet alleen maar foto’s van deze items, maar wissel dit af met transformatie video’s, tips & tricks over het mixen en matchen van verschillende stijlen, texturen etc. Blijf je volgers verrassen! Het hoofdingrediënt hiervoor? Inderdaad: diversiteit. Volgers krijgen is één ding, ze behouden is waar het om draait,  wil je het aantal volgers dat ook daadwerkelijk (herhaal) aankopen verschaffen vergroten!

Stap 5. Advertentietools optimaal benutten

De uitgebreide advertentietools op Instagram zijn enorm van toegevoegde waarde voor jouw strategie. Adverteren op dit platform werkt zo goed, omdat de advertenties minder als reclame worden ervaren en meer als vermaak. Enkele jaren geleden heeft Instagram het Business account geïntroduceerd. Speciaal ontwikkeld voor de online ondernemers. Deze tool biedt o.a, de mogelijkheid tot precieze doelgroeptargeting en waardevolle inzichten, zoals het aantal bereikte accounts, het aantal kliks naar jouw producten en meer! Experimenteren met nieuwe doelgroepen? Dan kun je deze instellingen ieder moment aanpassen. De kosten die hieraan verbonden zijn bepaal je overigens helemaal zelf. Van 10 euro tot 10 duizend euro: jij beslist. Wat aan te raden is, is om eerst uit te proberen wat wel en niet werkt voor jouw bedrijf. Wanneer je alles onder de knie hebt kun je jouw strategie uitbreiden, met gegarandeerd succes! 

Een extra pluspunt is dat je sinds kort ook de mogelijkheid hebt je producten rechtstreeks te koppelen met je account. Ofwel: Instagram Shopping. Deze tool zorgt ervoor dat de drempel voor jouw doelgroep nog lager ligt om (impuls) aankopen te doen. Denk hierbij aan het taggen van jouw producten in foto’s en video’s. Wanneer je daarop klikt wordt je meteen doorgestuurd naar de productpagina. Je kunt zelfs directe links plaatsen in Stories die leiden naar jouw webshop. Deze functies zitten ook verwerkt in de advertenties!


Hier zie je de getagde producten
Dit is de pagina van het product
Het winkelmandje laat zien dat er producten zijn getagd.

Dit zijn de meest cruciale factoren waar jij rekening mee moet houden wanneer je Instagram gaat inzetten als conversie generator. Ik kan nog bladzijden vol schrijven met alle in’s en out’s van dit platform, maar ieder argument behoort uiteindelijk weer thuis in één van deze stappen. Hopelijk ben je geïnspireerd geraakt om er mee aan de slag te gaan! Optimaliseer je conversie; zet Instagram in! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *