Maar wat is nou eigenlijk branding?

Branding, branding en nog meer branding! Anno 2021 ontkom je er niet meer aan. Achter elk bedrijf, product, campagne en verpakking zit een hele branding strategie. Maar wat is branding dan precies? En hoe pas je het toe?

Terug in de tijd

Om het fenomeen branding te begrijpen gaan we de geschiedenis in. Het woord branding is ontstaan uit het Oudnoorse “brandr”, dat letterlijk branden betekent. Noorse boeren brandmerkten vroeger hun vee om ze zo te onderscheiden van het vee van de buurman en om stelen te voorkomen. Maar branding werd niet alleen gebruikt door het gewone volk. Zo lieten adellijke en rijke families aan de hand van familiewapens zien tot welke stand zij behoorden. Later gingen ook ambachtslieden hun producten merken om zich te kunnen onderscheiden van de concurrentie. Maar pas tijdens de industriële revolutie ontstond de branding die we tot op de dag van vandaag nog steeds kennen. Fabrieken gingen patenten aanvragen op producten. Deze producten kregen namen die vervolgens uitgroeiden tot merken. In een volgende fase gingen de bedrijven reclame maken voor deze merken, vooral door te verkondigen dat hun producten beter waren dan de producten van de concurrentie. Op deze manier creëerde men naamsbekendheid en kregen consumenten vertrouwen in de producten en de bedrijven. Deze twee termen (naamsbekendheid en consumentenvertrouwen) zijn tot op heden nog altijd erg belangrijk in de wereld van branding.

De branding van nu

Hedendaagse branding gaat met name om het creëren van identiteit rondom een merk. Dit betekent dat de merkwaarden van het bedrijf omgezet worden in een visuele en niet-visuele identiteit die het merk vertegenwoordigen. En aangezien de branding van een bedrijf meestal het eerste is waar de consument mee in aanraking komt, moet die eerste indruk dus meteen goed zijn. Maar hoe zorg je hiervoor?

De eerste stap is het bepalen van jouw unieke boodschap. Daarbij zijn diverse vragen relevant. Op welke vlakken onderscheidt jouw bedrijf zich? Hoe zorg je voor klantenbinding? Hoe motiveer je potentiële klanten om een aankoop te doen? Uniek voor de dag komen met bijvoorbeeld een logo of slogan kan ervoor zorgen dat jouw bedrijf makkelijk te herkennen is (visuele identiteit). Dit kan het verkopen van producten en diensten makkelijker maken. Maar tegenwoordig willen consumenten zich steeds meer kunnen identificeren met de waarden van een bedrijf (niet-visuele identiteit). Het is dus belangrijk dat je ook een positieve emotionele connectie tussen jou en je doelgroep creëert. Daarbij is het van groot belang dat je de beloftes die je doet ook daadwerkelijk waar moet maken. Alles waar je bedrijf voor staat moet te herkennen zijn in je branding. Alleen dan krijg je loyale klanten. Zij hebben een voorkeur voor jouw merk en zullen daarom ook niet op zoek gaan naar alternatieven.

Hoe het wel moet

Een voorbeeld van een bedrijf met goede branding is McDonalds. Hun visuele identiteit is zeer herkenbaar door logo, consistent kleurgebruik, winkelinrichting en verpakking. Daarnaast bieden zij wereldwijd in elk filiaal dezelfde ervaring en kwaliteit. Door deze vaste kwaliteit weten de klanten dat ze bij de McDonalds altijd goed zitten en zullen ze terug komen. Ook Starbucks is een kampioen in branding. Zij maken van koffie drinken een echte ervaring. Door middel van stijlvol design in alle winkels, gezellige sfeer, op maat gemaakte koffie, vriendelijk personeel en snelle service hebben ze de koffiemarkt veroverd.

Deze merken hebben het voor elkaar gekregen om zich door middel van een goede branding strategie te onderscheiden van hun concurrenten.

Hoe het niet moet

Dat goede branding belangrijk is voor je merk is inmiddels wel duidelijk, maar toch is een foutje snel gemaakt. Een voorbeeld van zo’n foutje was een campagne van de H&M. Hierin was een kind van kleur te zien met een shirt waarop stond: “The coolest monkey in the jungle”. Dit leidde tot veel negatieve reacties en publiciteit. Slechte branding zorgt voor slechte business, want als jouw merk niet goed wordt ervaren of wordt geassocieerd met een negatief gedachtegoed, is het risico groot dat jouw klanten over zullen stappen naar de concurrent. H&M doet het over het algemeen zeer goed op het gebied van branding, maar grote fouten als deze kunnen het merkimago ernstig beschadigen. Zo moest H&M na deze fout al zijn winkels in Zuid-Afrika sluiten.

Over de datum?

In deze tijd vol verandering is het ook belangrijk dat jij als bedrijf constant je branding strategieën daarop aanpast. Het is mogelijk dat jouw brand “uit de mode” raakt. Als bedrijf moet je daarom alert blijven en rebranding toepassen voordat het te laat is. Rebranding is altijd spannend, aangezien verandering niet altijd door de klanten wordt gewaardeerd. Wanneer consumenten vertrouwde gevoelens hebben bij een logo, kan vernieuwing heftige reacties oproepen.

Conclusie

Branding kan jouw merk dus maken of breken. Maak een branding strategie, leer van de bedrijven die bekend staan om hun branding, maar leer ook van de fouten van grote bedrijven, zoals H&M. Als je het goed aanpakt zul je een hoop loyale klanten werven en vergroot je de kans aanzienlijk dat jouw bedrijf een succes wordt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *