Jouw non-profit organisatie naamsbekendheid geven met branding? Zo doe je dat!

Wanneer je een non-profit organisatie start, wil je graag naamsbekendheid creëren. Maar hoe doe je dat dan precies? Werkt dat hetzelfde als bij een winstgevende organisatie, of juist niet? Geen zorgen. Aan de hand van dit artikel leg ik je precies uit hoe jij jouw organisatie meer naamsbekendheid kunt geven aan de hand van branding.

Wat is branding ook alweer?

Allereerst even een verfrissing: wat is branding ook alweer? Branding betekent eigenlijk niets anders dan het vermelden van een merknaam, bedrijfsnaam en logo. Het doel hiervan is om de bekendheid van je organisatie te vergroten. Dit kan zowel online als bijvoorbeeld op de televisie. Voor het gemak heb ik het in dit artikel alleen maar over online branding.

Wat is jouw boodschap en wat wil je als organisatie bereiken?

Om te beginnen is het erg belangrijk dat jouw boodschap duidelijk is. Zorg er bijvoorbeeld voor dat op ieder kanaal waarop jouw organisatie actief is, dezelfde sfeer gecreëerd wordt. Zorg ervoor dat al je kanalen samen één geheel worden. Kies bijvoorbeeld voor een bepaalde schrijfstijl of een bepaalde kleur die overal op terugkomt. Daarnaast is het handig om een slogan te hanteren die je overal kunt delen.

Bedenk daarnaast wat je precies wil bereiken met jouw organisatie. Wat is jouw doel? Zodra je dat goed voor ogen hebt, is het veel gemakkelijker om je boodschap te formuleren.

Zo krijgen mensen vertrouwen in jouw organisatie

Het erg belangrijk dat jouw doelgroep vertrouwen krijgt in jouw organisatie. Het belangrijkste element hierbij is transparant zijn richting de mensen die je wil bereiken. Hierbij is het weer belangrijk dat je goed communiceert wat het doel is van jouw organisatie. Vraag je om donaties? Laat dan duidelijk weten waar dit geld heen gaat en wat je als organisatie allemaal met dit geld doet. Naamsbekendheid zelf is enorm belangrijk. Mensen krijgen vertrouwen in jouw organisatie wanneer ze de naam vaker voorbij zien komen. Probeer dan ook in te spelen op onderwerpen of gebeurtenissen die goed bij jouw organisatie passen. Door hier op in te spelen trek je aandacht van mensen. Dit is natuurlijk enorm gunstig voor jouw naamsbekendheid.

Probeer je te targeten op een groep mensen die affiniteit heeft met jouw organisatie. Je kunt ook een bepaalde doelgroep aanspreken die perfect bij jouw organisatie past. Op deze manier heb je namelijk meteen de mensen te pakken die jouw organisatie interessant vinden en is het gemakkelijker om ze aan jou te binden. Probeer dus uit te vinden wat jouw doelgroep is en probeer deze groep daarna zo goed mogelijk aan te spreken.

Als je eenmaal een groep mensen aan jouw organisatie gebonden hebt, is het natuurlijk ook erg belangrijk dat ze bij je blijven. Dit kun je op verschillende manieren doen. Voor een non-profit organisatie is het bijvoorbeeld een idee om informatiedagen te organiseren waar jouw doelgroep bij aanwezig kan zijn. Zo voelt de doelgroep zich nog beter verbonden aan jouw organisatie. Ze zijn er dan echt bij en kunnen dan ook zien wie er achter de organisatie zit.

Een voorbeeld uit de praktijk: de Hersenstichting

Na de theorie is het fijn om een voorbeeld te zien uit de praktijk. Daarom wil ik aan de hand van bovenstaande thema’s de branding van de Hersenstichting bespreken. Zij doen het op het gebied van branding erg goed. Op alle social media kanalen zie je namelijk dezelfde paarse kleur terugkomen. Op de website is duidelijk te zien waar ze momenteel mee bezig zijn en welke acties ze hebben georganiseerd. Hier wordt ook gevraagd om een donatie. Helaas wordt niet precies gezegd wat er met deze donaties gebeurt, maar wel wordt er uitgelegd waar de Hersenstichting voor staat en wat het doel van deze organisatie is. Het enige jammere is dat hun banner en slogan niet duidelijk op de website staat. Deze staan wel duidelijk vermeld op alle social media kanalen. Op alle kanalen waarbij dit mogelijk is, is dezelfde banner toegepast. Zo zijn alle kanalen één geheel. De foto past goed bij de boodschap en deze wordt hierdoor ook goed versterkt. De boodschap zelf is treffend. Een hersenaandoening zet je leven inderdaad op zijn kop. Mensen worden aan het denken gezet door deze boodschap. De Hersenstichting speelt goed in op de actualiteit. Zo hebben ze op 6 oktober een bericht geplaatst op alle social media kanalen om zo mee te doen aan de #wijzijnopen actie. Deze actie heeft als doel openheid over psychische klachten normaliseren. Hier doen zij dus aan mee en op deze manier zetten ze zich ook als organisatie in het licht.

Ik hoop dat dit artikel jou kan helpen om jouw non-profit organisatie beter te promoten. Heel veel succes met het uitwerken van jouw branding strategie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *