Je merk onderscheidend maken op Instagram? Zo doe je dat!

Herken je dat? Je steekt uren tijd in het maken van toffe Instagram posts, maar je ziet het op geen enkele manier terugkomen in de resultaten. Ontzettend balen natuurlijk, want al die moeite doe je niet voor niets. Je product of dienst kan nog zo goed zijn, maar zolang de meerwaarde van je merk niet duidelijk is voor de klant dan zal deze alsnog overlopen naar de concurrent. Het is daarom van belang om de persoonlijkheid van je merk zichtbaar te maken op sociale media. Zeker op Instagram, het kanaal waar je makkelijk in contact kan komen met je (potentiële) klanten, is jezelf online profileren een must. Ben jij benieuwd hoe je branding kan inzetten op je Instagram pagina? Met behulp van 5 simpele stappen creëer jij binnenkort onderscheidend vermogen op Instagram.

1. Wie ben ik?

Allereerst is het van belang om jezelf en je bedrijf eens flink onder de loep te nemen. Het is essentieel om te weten wie je als bedrijf bent en waar je voor staat. Wat is jouw verhaal? Wat heb je doorgemaakt om te komen waar je nu staat? Wat zou je willen bereiken? Denk na over welke persoonlijke onderwerpen je met buitenwereld wilt delen. Belangrijk is dat de informatie van toegevoegde waarde is voor je merk en ook interessant genoeg voor de volgers. Zo kun je jouw enorme passie voor tuinieren bijvoorbeeld beter achterwegen laten als je een kledingwebshop hebt. Daarentegen is het juist wel relevant om te delen hoe jouw liefde voor fashion is ontstaan. Al deze persoonlijke informatie kun je verwerken in je contentstrategie. Hierdoor leert de doelgroep jou beter kennen, win je hun vertrouwen en onderscheid je jezelf van de concurrent.

2. Je biografie is je visitekaartje

Nu de essentie van jouw merk genoteerd staat, is het tijd om deze door te vertalen naar je Instagram biografie. Je weet wel, dat kleine tekstje bovenaan je profiel. Zie het als je visitekaartje dat je geeft aan jouw ideale klant. Vertel daarom in je Instagram bio in een notendop wie je als merk bent en wat je doet. Maak bijvoorbeeld een korte opsomming, gebruik emoji’s om het visueel te maken en sluit je bio af met een call to action naar je website. Vergeet ook zeker niet om zoekwoorden in je biografie te verwerken. Het is immers wel de bedoeling dat jouw merk tevoorschijn komt in de zoekresultaten.

3. Een stijlvolle eerste indruk

Een goede eerste indruk maken wil iedereen… toch? Het eerste wat potentiële volgers van jouw merk te zien krijgen op Instagram is je feed. Een strakke feed is dus van grote invloed op iemands eerste indruk van jouw merk en kan uiteindelijk zelfs bepalend zijn of diegene jou besluit te volgen of niet. Een consistente huisstijl is daarom onmisbaar. Denk aan een eenheid in kleuren, tone of voice, typografie, filters en fotografie stijl. Gebruik voor je contentuitwerkingen bijvoorbeeld zelfgemaakte templates met vaste kleuren en lettertypes. Hierdoor krijgt iedere post dezelfde look & feel en zal de content herkenbaar worden voor de doelgroep. Neem bijvoorbeeld een kijkje naar onderstaande voorbeelden van webwinkel Bol.com en experience speeltuin WONDR.

Waar Bol.com zich onderscheid door hun terugkerende blauwe letters, kiest WONDR juist voor een harmonieuze fotografie stijl. Eén ding is zeker: hun pagina’s stralen rust uit, zijn herkenbaar en vormen een geheel.

4. Relevante content

Ook inhoudelijk kun je bepaalde onderwerpen of rubrieken herhaaldelijk terug laten komen. Denk hierbij aan een wekelijkse ‘Behind the scenes’ IGTV of een maandelijkse winactie post. Om voor jezelf een goed overzicht te houden is het verstandig om de content in te plannen door middel van een contentkalender. Hierin bepaal je onder andere over welk onderwerp de content gaat en wat het doel ervan is. Wil je bijvoorbeeld de doelgroep informeren, entertainen of misschien juist wel inspireren? Kijk bij het plannen van content vooral naar de contentbehoefte van je doelgroep en stem hier je planning op af. Meer weten over contentplanning? Lees dan ook eens dit artikel door.  

5. Interactie is key

Een veelgemaakte fout van bedrijven is dat ze alleen maar aan het zenden zijn. Het mooie van social media is echter dat er juist alle ruimte is om een band op te bouwen met je doelgroep. Een manier om er echt uit te blinken als merk zijnde is dan ook door de interactie aan te gaan met je volgers. De mogelijkheden zijn eindeloos: van interactieve polls op stories tot aan het stellen van vragen aan het einde van een Instagram post. Zodra jij jezelf open durft te stellen naar je volgers, dan zal je merken dat zij ook sneller geneigd zijn dit te doen. Wees dus zeker niet bang om je persoonlijke kant te laten zien en voer gezellig een gesprekje in de comments onder je post.

Klaar voor de start?

Als het goed is heb je nu alle kennis in huis om vandaag nog jouw branding op Instagram naar een hoger niveau tillen. In het begin is het wellicht even puzzelen, maar geloof me: het is het uiteindelijk allemaal waard!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *