Is TikTok shopping dé next step voor jouw startup?

Gratis stockfoto met Afro-Amerikaans, anoniem, apple

Ligt de doelgroep van jouw bedrijf bij jongeren in de 20? Grote kans dat je TikTok al hebt ingezet om je bereik te vergroten. Maar TikTok biedt nu iets nieuws. Sinds kort is er een samenwerking gestart tussen Shopify en TikTok, waardoor het voor bedrijven nog makkelijker is om de juiste doelgroep binnen dit platform te bereiken en wordt het voor gebruikers makkelijker om een product te kopen.

Tiktok in cijfers

TikTok is een social media platform waar mensen video’s kunnen delen tussen de drie seconden en drie minuten.  In de app kan de video direct opgenomen, bewerkt en gedeeld worden. Zo zijn er snelle kookvideo’s te vinden, maar ook challenges of reviews van producten. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is wel op TikTok te vinden. De app is inmiddels wereldwijd al meer dan 2 miljard keer gedownload en het heeft gemiddeld 689 miljoen dagelijkse gebruikers. De doelgroep van deze grote app, die ligt vooral bij jongeren. 62% van de gebruikers is tussen de 10 en 29 jaar blijkt uit onderzoek van digital agency goeiezaak.com, maar onderschat niet dat deze app ook steeds regelmatiger door volwassenen wordt gebruikt. De gemiddelde gebruikstijd per dag ligt rond de 52 minuten, waarmee het Instagram verslaat met een gemiddelde gebruikstijd van 28 minuten.

Wat houdt TikTok shopping in?

Nu kun je je misschien wel een beeld vormen van hoe een TikTok video de doelgroep enthousiast kan maken. Bijvoorbeeld door influencers jouw product te laten reviewen/unboxen of door met een bedrijfsaccount video’s te plaatsen. Met deze video’s creëer je veel naamsbekendheid. Een leuk feitje is dat TikTok puur op algoritme werkt, dus ongeacht of je veel volgers hebt of niet, je video kan zomaar viral gaan. Ideaal voor startende ondernemingen, maar uiteindelijk willen we natuurlijk dat de doelgroep ook echt tot conversie overgaat. Het proces van een video kijken, naar het desbetreffende account gaan, een link zoeken en dan een product kopen kan nogal lang zijn. Dus het conversie proces op TikTok wil je optimaliseren. Daarom is TikTok nu een samenwerking met Shopify aangegaan om deze optimalisatie in werking te kunnen stellen. Voor degene die het niet kennen, Shopify is een online platform gericht op de verkoop van producten. Om TikTok shopping te gebruiken, is het van belang dat je een TikTok business account hebt en dat je je producten via Shopify verkoopt. Als dit het geval is, kun je je producten aanbieden op TikTok. Dit kan in de vorm van een advertentie of organische shoppable content. Als startup heb je misschien niet altijd de tijd/het budget/ het personeel om goede content voor advertenties te maken. Ook daar biedt TikTok shopping een oplossing voor. Je kunt namelijk gebruik maken van Shopify presets voor advertenties. Het enige wat je daarvoor moet doen is het product in Shopify selecteren en TikTok maakt er dan automatisch een geanimeerde advertentie van, geheel in TikTok stijl. Scheelt dat even tijd!

Wat is er allemaal mogelijk?

De paid advertenties kunnen in TikTok op vijf verschillende manieren worden weergegeven. Ik zal ze hieronder even kort doorlopen.

  • In feed ads.  Dit zijn advertenties zoals we die kennen op Instagram of Facebook. Na een aantal posts, in dit geval video’s, wordt er een advertentie in de feed van de gebruiker getoond.
  • Topview ads. Deze advertenties komen bijna direct in beeld. De gebruiker heeft net een paar video’s gekeken en dan verschijnt deze advertentie al.
  • Brand takeovers. Anders dan de advertentie hiervoor, komt deze advertentie direct in beeld als de gebruiker de TikTok app opent. Deze wordt dan dus altijd gezien. Bij de andere heb je het geval dat iemand na 2 video’s uit de app gaat en dan wordt je advertentie niet gezien.
  • Gesponsorde # challenges. Je kunt je advertentie ook op hashtag promoten. Stel je voor je hebt een boek met cocktail recepten. Je doelgroep zoekt dan misschien wel vaak bij de hashtag #mojito of #howto. Je kunt je advertentie dan ook promoten bij deze hashtags. Als een gebruiker dan op #mojito zoekt, komt jouw video bovenaan te staan.
  • Gesponsorde lenzen. Last but not least kan een bedrijf een eigen lens maken. Je kunt als bedrijf een lens/filter ontwerpen, met bijvoorbeeld je logo of naam erin of een spel lens creëren waarin je bijvoorbeeld een cocktail shaket (om bij het vorige voorbeeld te blijven). Gebruikers van de app kunnen je lens gebruiken en de video delen. Dit valt weer op bij anderen en zo komen steeds meer mensen bij jouw bedrijf terecht

De call to action button

Nu denk je misschien, waarom optimaliseert dit de conversie, als een klant nog steeds naar een video kijkt? Natuurlijk is er een stukje autoriteit. Als jij met een toffe lens komt of bovenaan de TikTok pagina verschijnt, straal je een stukje status en betrouwbaarheid uit. Maar, bij een advertentie is het ook zo dat er een button in beeld staat die direct naar de productpagina leidt. Dit wordt ook wel een call to action genoemd. De gebruiker ziet precies wat er van hem/haar verwacht wordt en kan meteen tot aankoop overgaan. Dit scheelt zomaar 3 stappen in het proces tot conversie.

Wat kost dit nou eigenlijk?

Het budget voor de advertenties stel je net als op Instagram zelf in. Het minimale budget van een campagne is €50 en het maximale bepaal je zelf. De keuze baseer je aan de hand van de volgende mogelijkheden:

  • CPC (cost per click)
  • CPV (cost per view)
  • oCPM (optimized cost per Mille)
  • CPM (cost per mille)

Is het wat voor jou?

TikTok is razend populair onder de jongeren, dus ligt hier je doelgroep, zou ik het zeker aanraden om TikTok in te zetten. Wil je echt je conversie optimaliseren, zet dan TikTok shopping in en wie weet zie ik jouw advertentie dan wel langskomen!

TIP: Wanneer je als nieuwe gebruiker je Shopify account aan een TikTok Business account koppelt en in de eerste twee weken €20 uitgeeft, krijg je 82 Ad credits tegoed van Shopify!

Nog vragen?

Laat gerust een reactie achter en ik help je graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *